oerhört svårfångad häst

confetti

Trådstartare
har fått nytt sällskap nu, ett elvaårigt russto som är totalt omöjlig att fång. hon kan se glad ut om man står på håll men när man är typ två-tre meter ifrån ser hon ut som värsta surhaggan och springer därifrån. hon är inte nyfiken heller, har prövat att göra som med mi häst att jag bara satte mig ner med ryggen mot henne och så ska hon gå till mej, men nix, hon sprang iväg och åt lite gräs istället. detta är oerhört frustrerande eftersom jag aldrig kan ta inte henne utan att ta in min häst först och låta henen springa lös efter.

Ditt russ tror varje gång att du ska "ta henne" när du kommer till hagen. Prova att flera gånger om dagen gå in i hagen utan att ta henne. Umgås bara med henne ett tag (eller försök iallafall). Ha med nåt gott o klia henne lite. Detta tar naturligtvis tid men det fungerade på min häst... Lycka till!

Precis!
Gå in i hagen några gånger och bara ge henne en godis och gå därifrån igen!
Sen nästa gång kommer hon och tror att hon ska få en godis..då är det bara o ta fram grimman..
Gå inte direkt fram till henne, gå runt en sten eller sätt dig några gånger..då blir hon nyfiken och det brukar funka på det flesta svårfångade.

Lycka till !

Det är så olika för varje häst..

tror jag har prövat allt. gett en massa godis och sedan nör man tar fram grimskaftet så flyger hästen iväg.. :smirk:

hon går inte att locka med godis och nu när hon har blivit brunstig så är hon ännu jobbigare. om jag står brevid min häst och erbjuder godis åt dem båda så springer hon på en volt typ fem meter ifrån mig. sist hon gjorde det så höll hon på i en kvart innan jag bestämde mig för att skita i henne. när man är ute och går vtravar hon hela tiden även när man går jäääätesakta

Igår skulle vi ta hästen igen.

Förra gången tog det ca två timmar men igår tog det "bara" en timma ungefär.

Jag har ett litet tips kanske..

Fast det funkar nog bara när man ska ge dem mat på kvällen och det är ju inte bra att de äter en massa mat innan man ska rida, fast vi kommer aldrig iväg förrän minsten halvtimma efter så han får ändå en chans att smälta maten.

Man tar in de andra hästarna för att han (som är svår att ta) ska fatta/tro att det är mat. Sedan är han ensam i hagen. Då går man in med hinken och kallar och ropar. Han brukar vara helt ointresserad och bara äta sitt gräs och då går man fram till honom i hagen. Ganska nära, men inte för nära så att han sticker.

Igår var vi ca 20 m ifrån i början och sen sätter man sig precis bredvid hinken med mat. Sen är det bara att vänta tills han kommer fram och det gör de så småningom.. ;) Låt honom då "smaka"/börja äta på maten och försök då klappa honom lite på mulen/i ansiktet. Visa inte grimskaftet än!

Först kommer han säkert rycka bort (gjorde "vår" häst igår) och tog en tugga då och då, men fortsätt försöka klappa när han äter, till slut kan man klappa rätt mkt. Sedan börjar maten sakteliga ta slut och det gick inte att ställa sig upp och klappa på halsen utan jag satt bara kvar vid hinken och man ska inte gå till dem utan de ska komma till en och maten, de kommer alltid tillbaka.

Sedan om maten tar slut tar vi fram lite morötter och lägger i hinken samt några i handen. Låt honom ta en bit av moroten i handen och även i hinken och samtidigt som han tar av den i handen så försök klappa honom och nå upp till bakom öronen, men det är bäst att sitta kvar och inte resa sig.

Precis när jag höll på så igår så klappade jag vid grimman (lättare om de har grimma på sig då) och sedan tog jag bara ett lugnt och stadigt tag och halade fram grimskaftet som satt i byxorna ;) och knäppte fast. Efter det fick han resten av morötterna som beröm.

En gång försökte jag ta tag i grimman när han och jag stod upp och jag hade en morot, men då ryckte han sig loss direkt! :eek: :smirk:

Ta det bara lugnt och ha tålamod! :bow: :)

Har du funderat på VARFÖR hon är så svårfångad? Vad får hon göra när hon kommer in?

tyvärr är det omöjligt att lämna henne ensam i hagen. direkt jag kommit utanför grinden med andra hästen så springer hon bara rakt igenom, sktisamma om det är ström eller inte :smirk:

-lånar knapp-

Vi har en gammal stofil i vårat stall, en envis gammal dam på 28år. Hon vägrar bli tagen. Det räcker med att man ska ta någon annan häst i flocken så drar hon iväg, å småbockar å piper... Men iaf...Vi får in henne när vi har tagit ut alla andra hästar från hagen, samt väntat 2-3 timmar på att hon ska inse attt hon åxå ska med. (eftersom hon inte rids å dom bara går på bete...)
Grimma å grimskaft funkar inte. Inte ens bara grimskaft att lägga runt halsen. Balsnöre!! Det är litet, å syns inte. Rymms i din hand. När du kommer fram till pållen så ger du ett äpple eller nått å sedan lägger försiktigt snöret runt halsen. Det funkar på våran.
Har hon väl snöret runt halsen är det inga probs med grimma...

tror att hon har fått ganska mycket spö förut, och har bara gått som sällskap hela sitt liv tror jag. när vi har kommit in så ställer jag in henne i boxen med lite hö att tugga på medan jag ställer upp andra hästen i gången och borstar henne. sedan tar jag ut lillan och ställer henne i gången och borstar. sedan får dom gå ut igen :smirk:

tror att hon har fått ganska mycket spö förut, och har bara gått som sällskap hela sitt liv tror jag. när vi har kommit in så ställer jag in henne i boxen med lite hö att tugga på medan jag ställer upp andra hästen i gången och borstar henne. sedan tar jag ut lillan och ställer henne i gången och borstar. sedan får dom gå ut igen :smirk:

Prova att borsta å sköta din häst i hagen, efter du har fångat in den. Den kanske är otrugg i stallet och vill därför inte komma in.
En annan orsak till att den inte vill komma in verkar ju vara arr den har blivit spöad? Det sätter sig i hästens minne. Även om du kanske inte ska vara elek mot hästen så kan det där finnas en misstänksamhet.
Hur länge har du haft hästen? Är det din egen...? rids eller körs den något?

jag har haft henne i drygt tre veckor nu(lånad). hon går enbart som sällskap, fast jag brukar vara ute med henne i skogen och gå och så men hon trivs absolut inte om det inte är med någon annan häst

Eftersom du bara har heft hästen i drygt 3 veckor så kan det ju va så att hästen inte litar riktigt på dig? (Eftersom du påstår att den fått spö) Sådana hästar som blivit misshandlade på ett eller annat sätt har svårt att fatta ett förtroenda för människan igen. Även fast jag tror att du e snäll mot din ponny! :)

Kan vara att hon bara blev hämtad i hagen innan när hon bara skulle "användas" vilket hon kan ha tröttnat på!
Prova att vara i hagen mkt försök att bara nudda henne med handen och gå sedan genast iväg, upprepa det tills du kan bara stå och klappa hon längre stunder. Hon kommer garanterat att stå o glo på dig och undra och bli nyfiken på dig.
Om du inte kan komma så nära så jaga bestämt iväg hon!
Då närmar hon dig sedan frivilligt då berömmer du hon, då accepterar hon dig och du kan ta på hon mer och mer för att sedan fånga hon.
Du kan även få hon att bli svartsjuk genom att klappa den andra hästen mkt och ge den jätte mkt uppmärksamhet, medan du ger henne total ignorans, även om hon då närmar dig så ger du bara henne mkt lite uppmärksamhet för att sedan återgå till den andra hästen, tillslut kommer hon att fjäska för dig riktigt vissa häster blir tokiga av sådan ignorans, men eftersom hon kanske inte känner dig så bra än så kanske det inte funkar lika bra.

jag har också en extrem svårfångad häst, men har man med sig mutor så går det bra!

Det här knepet har funkat på mina hästar. man går paralellt med hästen när den går iväg. Vänder ästen, vänder du också. Håll dig på 2-3meters avstånd och följ hästen hela tiden vid sidan om den. de flesta bukar tröttna efter en stund. har funkat på min envisa travare, ännu envisare russet och ännu en sjukt envis travare.

Det är så olika för varje häst..

tror jag har prövat allt. gett en massa godis och sedan nör man tar fram grimskaftet så flyger hästen iväg.. :smirk:
Göm då inte grimskaftet utan visa det precis som det är helt normalt (vilket det är)
Gå med grimskaftet till hästen klappa beröm (om det går) lr locka istället med godis, om du kan klappa hästen med grimskaftet synligt så gå sedan ut ur hagen och gör samma om och om igen tillslut knäpper du fast det och berömmer och knäpper sedan direkt av! Kan funka.. lr inte..

men min häst är så att man inte kan nudda henne... har man väl nuddat henne så är det lätt att knäppa dast grimma o grimskaft.. men just att komma i närheten av henne

men min häst är så att man inte kan nudda henne... har man väl nuddat henne så är det lätt att knäppa dast grimma o grimskaft.. men just att komma i närheten av henne

Vissa hästar är väldigt känsliga för hur man bemöter dem i hagen.Hästar gillar ju i regel inte att man ser dem i ögonen eller "stirrar" på dem, för de "manar" bort dem, blicken flytter dem så att säga.
Eftersom din häst börjar springa iväg när du är ca 2 meter i från den skulle jag börja att gå lite kringelikrok emot hästen.Och stanna ca 5 metet i från.Locka lite.Bryr hon sig inte så börja försiktigt gå emot hästen.Så fort hon gör en ansats till att vilja gå iväg så backar du.Du backar enda tills hon stannar (hon kommer antagligen stanna upp och undra vad du sysslar med.
När hon stannat börjar du gå emot henne igen, vill hon gå i från dig så börja backa igen.Håll på så enda tills du kommer fram till henne.Klappa och gosa innan du sätter på grimman.
Man kan ju också besöka hagen flera gånger om dagen, men inte bara i det syftet att ta in och pyssla.
Jag skull även testa att pyssla om hästen utomhus i stället för att se reaktionen.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 511
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Hej! Jag rider ett islandssto på 6 år hos min granne. Dom köpte henne från ett stall med bara islandshästar för ca ett halvår sedan. Hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 301
Senast: Rubinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar