Igår skulle vi ta hästen igen.
Förra gången tog det ca två timmar men igår tog det "bara" en timma ungefär.
Jag har ett litet tips kanske..
Fast det funkar nog bara när man ska ge dem mat på kvällen och det är ju inte bra att de äter en massa mat innan man ska rida, fast vi kommer aldrig iväg förrän minsten halvtimma efter så han får ändå en chans att smälta maten.
Man tar in de andra hästarna för att han (som är svår att ta) ska fatta/tro att det är mat. Sedan är han ensam i hagen. Då går man in med hinken och kallar och ropar. Han brukar vara helt ointresserad och bara äta sitt gräs och då går man fram till honom i hagen. Ganska nära, men inte för nära så att han sticker.
Igår var vi ca 20 m ifrån i början och sen sätter man sig precis bredvid hinken med mat. Sen är det bara att vänta tills han kommer fram och det gör de så småningom..
Låt honom då "smaka"/börja äta på maten och försök då klappa honom lite på mulen/i ansiktet. Visa inte grimskaftet än!
Först kommer han säkert rycka bort (gjorde "vår" häst igår) och tog en tugga då och då, men fortsätt försöka klappa när han äter, till slut kan man klappa rätt mkt. Sedan börjar maten sakteliga ta slut och det gick inte att ställa sig upp och klappa på halsen utan jag satt bara kvar vid hinken och man ska inte gå till dem utan de ska komma till en och maten, de kommer alltid tillbaka.
Sedan om maten tar slut tar vi fram lite morötter och lägger i hinken samt några i handen. Låt honom ta en bit av moroten i handen och även i hinken och samtidigt som han tar av den i handen så försök klappa honom och nå upp till bakom öronen, men det är bäst att sitta kvar och inte resa sig.
Precis när jag höll på så igår så klappade jag vid grimman (lättare om de har grimma på sig då) och sedan tog jag bara ett lugnt och stadigt tag och halade fram grimskaftet som satt i byxorna
och knäppte fast. Efter det fick han resten av morötterna som beröm.
En gång försökte jag ta tag i grimman när han och jag stod upp och jag hade en morot, men då ryckte han sig loss direkt!
:smirk:
Ta det bara lugnt och ha tålamod!