Oerfaren blivande kattägare.

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Knasunge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 890
Sv: Oerfaren blivande kattägare.

Hungriga vill jag inte att katter ska ga, jag tankte mest pa feta ;)

Kastrerade tror jag har en betydelse, vissa katter (bla var ena hankatt) blev en stereotyp av vad man tanker att katter blir efter de har kastrerats. Han sover nastan enbart.
Ligger han inte inne och sover, sa ligger han i en buske utanfor.
Sa han flyttar sig forvisso men inte mer an sa. (Men han ar :love: anda!)

Fast ja, jag far halla med om att mest beror det pa det egna intresset och instinkt fran katten.

Å andra sidan... hur mycket energi lägger en kåt hankatt på jakt under vårsäsongen när det finns tjusiga brudar att ragga på?

Å andra sidan... hur mycket energi lägger en kåt hankatt på jakt under vårsäsongen när det finns tjusiga brudar att ragga på?

DET har jag faktiskt ingen aning om ;)
Fast o andra sidan, jag har inte helt naiv till nar det kommer att vara hankatter anda inte har lite fuffens for sig pa varen. :angel:

Första gången min innekatt fick gå ut på egen hand så tog han några fåglar de följande dagarna, han knäckte nacken på den jag såg på en halv sekund. Han är en otrolig mördarmaskin helt på egen hand, trots att han är innekatt 9 månader om året. Har f.ö. sett stadskatter ta mängder av kaniner och även en del fåglar. Så det där behöver inte alls stämma. Jaktinstinkten finns mer eller mindre hos alla katter, vissa raskatter har det i sig likväl som alla huskatter inte har den i sig.

Självklart finns det undantag. Även en travare kan hoppa lixom...

Men hur kan du låta din katt gå ut hela sommaren för att sedan tvinga den att vara inne 9 månader? Det är ju taskigt!

Varför vill du att katterna ska ta ormar? Huggorm och snok är fridlysta och snoken håller borta huggormen och framför allt så tar de många möss de med. Det är ju inga skadedjur direkt utan hjälper snarare till att hålla rent.
För att inte tala om att ett huggormsbett kan döda katten, jag skulle känna mig lyckligt lottad om jag visste att mina katter undvek ormar som pesten.

För att jag inte vill ha orm i husgrunden förståss. En orm tar inte tillnärmelsevis lika mycket sork och råttor som en katt eller flera.
På en gård ser man gärna att katterna håller rent, det är deras jobb. Men den diskussionen har vi haft förr...

//Waern

Men hur kan du låta din katt gå ut hela sommaren för att sedan tvinga den att vara inne 9 månader? Det är ju taskigt!

Det är det väl inte? Skulle katten må dåligt av det skulle den visa det och då skulle Heulwen gissningsvis vara en mycket olycklig kattägare. Katter är duktiga på att visa ogillande.

Mina katter har inga som helst problem med att flytta mellan "friheten" på landet och lägenheten i staden. De är välmående katter, både fysiskt och psykiskt.

Varför då uttala dig så tvärsäkert om det finns (flera) undantag?

Angående min katt så försvinner inte utevistelsen iom att vi flyttar hem till stan. Resten av tiden går han i koppel fram till skogen vi har här där han får gå lös men skulle jag släppa ut honom nu så kan vi snacka om olycklig katt. Han fryser så han skakar efter tio minuter ute i minusgrader och om det har regnat vill han knappt gå fram över huvud taget, äkta tuff bondkatt som han är ...
Jag har, hemska tanke, t.o.m. övervägt att köpa ett täcke åt honom så han kan få gå ut utan att frysa. :D

För att jag inte vill ha orm i husgrunden förståss. En orm tar inte tillnärmelsevis lika mycket sork och råttor som en katt eller flera.
På en gård ser man gärna att katterna håller rent, det är deras jobb. Men den diskussionen har vi haft förr...

//Waern

Gör ormar skada på huset när de är i husgrunden?
Jag anser att katter "gärna" får ta djur utom fridlysta och/eller djur som kan döda dem.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka