Oense om ledighet

eyz

Trådstartare
Hur gör ni separerade föräldrar med barnen på sommaren, hur resonerar ni?

Jag och exet är inte helt överrens om hur vi ska göra i sommar, jag pluggar och behöver således jobba så mycket det bara går i sommar, har dock inte fått något svar än, men vi utgår från att jag jobbar hela sommaren.

Pappan har sökt semester vecka 30-32, jag påpekade att det i så fall förmodligen blir sonens enda lediga veckor på hela sommaren. Det hade han inte tänkt på men var inte intresserad av att ta ut mer semester. Idag fick jag reda på att förskolan är stängd vecka 28-30, hörde då om han inte kan ändra sin semester till 29-31 (han har planer v 31) så kanske min mamma kan ta sonen v 28, han skulle fundera.

Jag blir helt handfallen inför denna ovilja att se till sonens bästa, han har inget argument för att vara ledig v 32 förutom att han vill (vi har diskuterat saken tidigare). Han vill inte ta ut en semestervecka till för att det kan vara bra att ha dagar kvar säger han, tidigare år har han inte tagit ut dagarna alls, men då har jag kunnat vara hemma med sonen så han fått en lång sommarledighet. Jag förstår att det är skönt att ha dagar i reserv men tycker ändå att sonen borde vara viktigare? Exet berättar att han saknar sonen i veckorna så han tänker bortom sig själv i vanliga fall.

För två veckor sedan bad jag honom vabba på måndagen när han lämnade sonen på söndagen men det kunde han inte för att det var för kort varsel (barn brukar sällan meddela en vecka i förväg att de ska bli sjuka? MEN sonen var lite febrig när han hämtades på fredagen så det borde inte kommit som någon överraskning) och han hade dessutom inte råd att inte jobba. När jag idag informerade om att jag behöver hans bil nästa vecka för att jag ska åka till skolan (och är borta tre dagar) blev han sur för att jag gjort upp med min mamma att sonen ska vara hos henne när jag är i skolan istället för att han är hemma och tar ut föräldradagar. Samma månad som han inte har råd att vabba. :crazy:

Tidigare har jag frågat honom först, just för att han ska kunna vara hemma med sonen om han vill, men nu när det inte fanns ekonomi att vabba några dagar kändes det överflödigt.

Jag hade hoppats på att vi skulle kunna sköta sånt här problemfritt, vi är ändå vuxna och gick isär som vänner. Men vi tänker uppenbarligen så fundamentalt olika att jag hinner bli galen mellan varven! Är det jag som förväntar mig för mycket?

Sv: Oense om ledighet

Jag tror att man aldrig nånsin kan ta något för givet.

Jag tänker på att du tyckte det var överflödigt att fråga honom om han kunde vara hemma med sonen. Det är lika bra att fråga en gång extra även om man vet hur svaret kommer att bli.

Det är rätt ofta så att vad den ena parten tycker är för barnets bästa inte alls är vad den andra parten tycker är för barnets bästa.

Ja, det var slarvigt av mig att inte kolla upp tidigare vilka datum jag skulle bort denna gång. Han har nu fått resterande datum så han kan välja att göra som han vill, förhoppningsvis påverkar det inte viljan att vabba...

Fick reda på att han sökt en veckas semester i början av juni för att kunna utöva sin hobby i lugn och ro samt att han tror att jag ber honom vabba så fort sonen är sjuk. Min ambition har varit att vi ska dela lika men i år har jag tagit hand om sonen i betydligt större utsträckning än han, vilket han tydligen missat. Nu tror jag att vi talat ut om förväntningar och intällning till varandras och sonens tid, även om vi ser olika på saker och ting så måste vi ju komma överrens.

Som separerad har man inget att "säga till om" i det andra hushållet så att säga. Så dessvärre om den andre inte känner för att lägga sin semester/prioritera så det passar barnet bäst så är det inget man kan göra åt det. Och ja, jag är lite lätt bitter i ämnet bortprioriterat barn.

Vi har alltid varit oense om umgänget, så det har gått så långt att jag gav ett val; antingen gör vi upp i godo eller så kontaktar jag en advokat för ett umgängesavtal. Det blev det sistnämnda, då det fortfarande är ett pågående ärende så väljer jag att ligga lågt med hur vårt umgänge ser ut ;)

Min son fyller 7 år och detta blir hans första sommar som han får sommarlov iom att jag äntligen får semester :D . Övriga år har jag alltid jobbat hela sommaren, och då har han funnits på dagis/skola. Hur gamla är ditt barn?

Ska pappan ha barnet under de veckor han är ledig?eller kör ni varannan vecka även på sommaren? finns ju säkert något dagis öppet, även om jag förstår din poäng att det kan vara smart att han byter!

Sen är det nog bra att fråga honom även fast du vet svaret... du informerade ju om du tänkte låna bilen, då kunde du tagit upp vart barnet skulle vara innan du fixade annan barnvakt, men är ju lätt vara efterklok och man lär sig alltid nåt:laugh:

Nu vet jag inte vilken deal ni har men den som har barnet är väl den som vabbar? (men förstår att du blev sur om ni har annan deal!)

Åh vad jobbigt det låter, men å andra sidan blir det ju raka rör framöver.

Jag hörde med förskolan idag och lyckligtvis är "jourdagis" dessa veckor på sonens förskola, men som personalen som jag pratade med idag sa - det är ju för barn med föräldrar som inte får semester. Exets egentliga semesterperiod är, padaaaam, 28-31.

Sonen blir tre år till sommaren, förra sommaren hände det jättemycket med hans utveckling under de veckor han var hemma. Men han trivs ofantligt mycket bättre på nuvarande än dåvarande förskolan så han får det säkert bra ändå.

Ska pappan ha barnet under de veckor han är ledig?eller kör ni varannan vecka även på sommaren? finns ju säkert något dagis öppet, även om jag förstår din poäng att det kan vara smart att han byter!

Sen är det nog bra att fråga honom även fast du vet svaret... du informerade ju om du tänkte låna bilen, då kunde du tagit upp vart barnet skulle vara innan du fixade annan barnvakt, men är ju lätt vara efterklok och man lär sig alltid nåt:laugh:

Nu vet jag inte vilken deal ni har men den som har barnet är väl den som vabbar? (men förstår att du blev sur om ni har annan deal!)

Vi har ganska nyligen separerat men sonen kommer att bo hos mig i veckorna och åka till pappan vissa helger (tätare än varannan helg). Lösningen med att sonen är hos mina föräldrar när jag är på skolan har vi praktiserat vid de flesta tillfällen under detta läsår då exet jobbar långt bort i veckorna. Hittills har han tagit föräldraledigt vid två av sju tillfällen tror jag.

Sen finns det väl regler som säger att barnet ska vara hos den lediga föräldern, oavsett vem som inofficiellt har barnet den veckan (vid gemensam vårdnad)?

Ang. vabbandet så har exet mest varit nöjd över att få lite "ledigt" från jobbet och hänga med sonen så vi har kommit överrens att dela lika så gott det går. Det visade sig när vi pratade idag att han trodde att jag försöker få honom att vabba så fort sonen är sjuk och så är det verkligen inte (men han faller lätt in i martyrskapet så jag är inte säker på att han egentligen trott det tidigare).

Just nu är jag bara så matt, han talar emot sig själv hela tiden.

Som jag har förstått det så får barnet inte vara på förskola om en av föräldrarna har semester. Fast det är klart att det beror väl på hur flexibla de är, men rent lagligt så är det bara när vårdnadshavare arbetar, kör till och från arbetet och om de är arbetssökande man har rätt till förskola. Så i värsta fall så säger fsk njet till att ha grabben den veckan som exet tänker sig att vara ledig för att utöva sin hobby

Fast de där beror på vem som är boendeförälder, vilket ts verkar vara (sonen bor där till största delen) o då ska förskolan anpassas efter hennes tider. Har inget med gemensamvårdnad att göra.

Annars skulle de inte funkar, min pappa bodde 60 mil ifrån oss o de är ju helt omöjligt att man då behöva ha barnet ledig när föräldern 60 mil bort är ledig i 2 dagar.

Däremot kan jag tycka att vid lång semester så ska barnet få vara ledig med den föräldern.

Jag orkade inte bråka med mitt ex så jag körde upp till norrland och lämnade min son mormor och morfar. Dom hade all tid i världen att ta hand om honom och älskade det. 2 månader varje sommar i flera år räddade mig så jag kunde ta semester med min son på andra tider. Men alla har ju inte sån hjälp.

Kommer ofta i kontakt med dessa frågor och det verkar fullkomligt normalt att alla resonerar olika, oavsett om föräldrarna är sam- eller särboende.
Det är inte helt ovanligt att stängd förskola synkas med semestrar och att föräldrar istället nyttjar erbjudandet om annan sommaröppen förskola.

En del måste spara sin semester för att kunna plocka lite under året. Allt för att orka jobba helt enkelt :)

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 453
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 455
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama