Ödem på magen/ligamentsläpp dräktigt sto

Tack Via jag hittade artikeln! Spännande fenomen men det verkar ha funkat fint på honom också. Proceduren gick bra, han låg och sov i 20 min sen hoppade han upp nästan själv och gick med sugreflex runt om i boxen och sökte nåt att nappa på.
Han mår bättre och bättre, har väldigt långa ben som bak ser ut som ostbågar och bara det gör det ju tufft att gå. Han ligger lite lågt i blodsocker och är inte helt okej på foalchecken ännu men dom hoppas det ska vara på godkänd nivå i imorgon.

Och det bästa av allt. På samma klinik har idag ett föl blivit avlivat - naturligtvis inte bra men ni förstår vad jag menar - och den mamman har tagit adoptivföl vid två tidigare tillfällen utan problem, och ägaren till stoet har gett klartecken till att pröva så i eftermiddag ska de få träffa varandra. Hoppas så att det går vägen! Han har redan fått slurpa lite på hennes urpumpade mjölk.

Vi sörjer naturligtvis fortfarande Disco men känner ändå en strimma av glädje i hopplösheten ( och den allmänna konkursen:cool:)
 
Det är ju helt fascinerande att det går att "lura" igång dem på det här viset. Jag håller tummarna för att det går fortsatt bra med fölet och att det fungerar med amman.
 
Jag beklagar förlusten av ert sto men gratulerar samtidigt till den underbart söta fölungen. Vad coolt att testet verkar ha fungerat på er lille. Hade ingen aning om att man kunde göra så. Nu hoppas vi på att han piggar på sig och att det fungerar med amman.

Det finns verkligen baksidor med avel. För längesen läste jag någon som skrev att man aldrig ska avla om man inte är beredd på att förlora både sto och avkomma. Det är stora risker man tar, trots allt :( :heart
 
Kan svara lite kort! Med nya amman gick det super, först träffades de i stallgången ett par gånger, och sen i boxen med en brems redo, men den behövde aldrig användas hon stod med öronen framåt hela tiden. De släppte henne en stund och lämnade boxen för att ge dom tid. När de kom tillbaka och skulle ta henne igen för att leda över henne till sin box vände hon rumpan till och parerade höger/vänster så att de inte kunde komma fram till huvudet och ta henne, så de gav upp och lät henne stanna kvar :)
Han däremot förstår fortfarande inte riktigt hur man ska dia. De ska pröva att göra en till "squeeze" på honom för att se om det släpper. Han har också haft lite dåliga värden på både njurar och lever samt fått en infekterad navel, och benen är så mjuka på honom så imorgon ska han skos....
Taket för vad försäkringen täcker är nått inom ett par dagar så just nu har vi mest ångest över den skenande ekonomin och att vi aldrig får ta hem dom två. Det går alldeles för långsamt åt rätt håll känns det som. Så, fortfarande lite motigt är sammanfattningen. Men nya mammahästen är helt fantastisk och det är så skönt att veta att hon iallafall finns där, även om han inte riktigt hajar tjusningen med det hela.
 
Åh vad jobbigt allt låter . Tack för att du orkar uppdatera .

Nu måste vi alla hålla tummar för att det vänder för honom, och att det vänder snabbt :heart
 
  • Gilla
Reactions: via
Kan svara lite kort! Med nya amman gick det super, först träffades de i stallgången ett par gånger, och sen i boxen med en brems redo, men den behövde aldrig användas hon stod med öronen framåt hela tiden. De släppte henne en stund och lämnade boxen för att ge dom tid. När de kom tillbaka och skulle ta henne igen för att leda över henne till sin box vände hon rumpan till och parerade höger/vänster så att de inte kunde komma fram till huvudet och ta henne, så de gav upp och lät henne stanna kvar :)
Han däremot förstår fortfarande inte riktigt hur man ska dia. De ska pröva att göra en till "squeeze" på honom för att se om det släpper. Han har också haft lite dåliga värden på både njurar och lever samt fått en infekterad navel, och benen är så mjuka på honom så imorgon ska han skos....
Taket för vad försäkringen täcker är nått inom ett par dagar så just nu har vi mest ångest över den skenande ekonomin och att vi aldrig får ta hem dom två. Det går alldeles för långsamt åt rätt håll känns det som. Så, fortfarande lite motigt är sammanfattningen. Men nya mammahästen är helt fantastisk och det är så skönt att veta att hon iallafall finns där, även om han inte riktigt hajar tjusningen med det hela.
jag hoppas allt går bra med ditt föl, tur att du har hittat en ny mamma till honom.
 
Jag håller fortsatt tummarna för att fölet ska bli friskt och starkt, underbart att amman fungerar så bra iallafall.
Har de någon teori om varför lever och njurvärden är dåliga?
 
Jag håller fortsatt tummarna för att fölet ska bli friskt och starkt, underbart att amman fungerar så bra iallafall.
Har de någon teori om varför lever och njurvärden är dåliga?

Det kan vara en effekt av att Disco blev pumpad full med smärtstillande i slutet av förra veckan innan hon avlivades, men det är bara en teori. Värdet var något bättre ikväll än igår kväll på levern hörde jag nyss, och dom ska pröva att slanga honom med koksalt för att rensa njurarna lite och få igång dom. Varför njurarna också är lite risiga vet vi inte, men kan bero på (fler teorier) att han inte dricker med samma fria tillgång som normalt diande föl. Det är inte alarmerande dåligt, men tillräckligt för att de vill behålla honom under observation några dagar till.
Jag jobbar till vardags med bokslut, så min stressnivå är redan utsatt kan man säga...
 
Jag går och lägger mig under en sten :(. Nu har han kolik.
Har han fått Andapsin eller annat förebyggande mot magsår? Jag tänker att eftersom han har ätit lite dåligt, då brukar ju magsår med medföljande koliksymptom komma som ett brev på posten med små fölungar om man inte medicinerar förebyggande.
 

Liknande trådar

A
Avel När vi hämtade hem våran nya dräktiga tös i slutet på februari hade hon stora ödem under magen. Vi har nu haft henne en månad och...
Svar
7
· Visningar
4 474
Senast: waldorff
·
H
Hästvård En vän till mig skaffade sig ett nytt avelssto i höstas och hon har lite spännande "saker"... Dels har hon en fettbula vid...
Svar
1
· Visningar
1 961
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp