Ödem på magen/ligamentsläpp dräktigt sto

Beklagar och hoppas ni hittar en amma. Jag ville inte skriva det tidigare, men mitt sto med samma skada gick inte heller att rädda.
 
Så ledsen för er och fina Discos skull.:cry:
Det är en mardröm för alla som avlar, att ställas inför en sådan här situation:cry:

Hoppas nu att lillkillen piggnar till sig, och att ni hittar en bra extramamma åt honom.
 
11113558_840956432607893_8837704150780511309_n.jpg


Liten skrutt. Han mår efter omständigheterna bra men är lite svag. Står kvar under observation, har fått plasma och är både matad med flaska och sondad.
Dom beskriver honom som ett "dummie-föl" som inte riktigt har begripit att han är född. Klen sugreflex och ingen vilja att resa sig. Svag när han väl står upp.
Det låter väldigt konstigt det jag nu skriver, men i telefon sa veterinären att de skulle pröva att göra ett test med honom. Detta test går ut på att man lägger ett rep/band runt bröstkorgen på honom i vaket tillstånd, detta drar man sedan sakta åt så bröstkorgen pressas ihop. Detta ska då göra att han somnar/svimmar. Man behåller trycket mot bröstkorgen under 20 min, och drar sedan trycket sakta bakåt över kroppen för att simulera en passering av bäckenet. Efter denna manöver vill man att dom ska "spritta till" och vilja resa sig själv. Det ska tydligen påverka nerverna på något sätt.

Det låter säkert helt förvirrat, men det finns tydligen många studier på detta försök att "väcka" fölen, mycket både bilder och filmer. Jag är så tom i huvudet och kan inte sortera tankarna riktigt, men någon med nyfikenhet får gärna googla efter denna behandling och se vad ni hittar. Det skulle vara en amerikan som har utvecklat detta test och det ska tydligen fungera bra i många fall och vara helt ofarligt. Har 20 år med avel i ryggen men har aldrig hört talas om det tidigare.
 
Jag läste faktist om det där i någon tidning bara för några veckor sedan, innan dess hade inte jag heller hört talas om något liknande.

Nu är det tumhållning som gäller, från landets alla hörn!
 
Men gud så söt liten.!!:love: Har varit med om när dem gjort det "testet" på föl och det funkade iaf på dem två. Så vi håller tummarna för att fölis fattar att han inte snurrar runt i magen på mamma längre!
 
Tack för filmen @Nafayette !
Ser ju väldigt enkelt ut, hoppas det funkar på lilla fölis :love:

Någon som läst på mer i ämnet är @via här på Buke. Det var faktiskt hon som
uppmärksammade studien och berättade det för oss. Mycket intressant.
(man blir aldrig fullärd oavsett)

Vi har själva varit med om i slutet av 90 talet samma sak som Igla här. Tyvärr med
sorglig utgång för både sto och föl..Så mycket att tänka på och ibland så räcker man inte till.

AM
 
Beklagar verkligen din förlust. :(
Nu håller vi tummar och tår att allt ska gå bra med fölis och att han förstår att han är född snart! Otroligt vacker liten pojke!
 
Jag beklagar förlusten av stoet och hoppas att det löser sig med fölet.
Jag har översatt en rätt stor del av en lång artikel i ämnet dummyföl och den ovan nämnda behandlingen och skrivit på ASVT:s hemsida, om du letar så hittar du det där.
 
Tråkigt med stoet:cry:!
Håller tummarna för att fölet klarar sig, så himla söt!
Var med en artikel i senaste ridsport om dummy föl.
 

Liknande trådar

A
Avel När vi hämtade hem våran nya dräktiga tös i slutet på februari hade hon stora ödem under magen. Vi har nu haft henne en månad och...
Svar
7
· Visningar
4 474
Senast: waldorff
·
H
Hästvård En vän till mig skaffade sig ett nytt avelssto i höstas och hon har lite spännande "saker"... Dels har hon en fettbula vid...
Svar
1
· Visningar
1 961
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp