Odugliga ponnyryttare och skarpa bett

Sv: Odugliga ponnyryttare och skarpa bett

Själv måste jag tillägga att jag hade ett par avsågade sporrar för att få starta :idea:

:idea:
Den har jag också gjort! Ponnyn gillar inte sporrar och jag själv var (är!!) absolut inte stadig nog för sporrar. Korkade regler finns det ibland!

För det första tycker jag inte att oduglig och okunnig är synonymer, dessa ryttare du pratar om verkar mest vara okunniga. Sedan tycker jag att det inte bara rör sig om ponnyryttare, utan precis lika mycket om storhästryttare och sist och slutligen håller jag med dig om att det är väldigt många som rider på på tok för skarpa bett sett till deras och/eller hästens kunskapsnivå.

Ja det med sporrar är konstigt, att man
Måste ha detför att få tävla högre klasser? Onödigt om hästen nu skulle gå bättre utan. Detsamma med kandar.. Aja liye ot.

Håller med inlägget ovan

För det första tycker jag inte att oduglig och okunnig är synonymer, dessa ryttare du pratar om verkar mest vara okunniga. Sedan tycker jag att det inte bara rör sig om ponnyryttare, utan precis lika mycket om storhästryttare och sist och slutligen håller jag med dig om att det är väldigt många som rider på på tok för skarpa bett sett till deras och/eller hästens kunskapsnivå.

Jag håller med om att rubriken här kanske inte var den bästa, men men.

Jag håller även med om att detta är ett problem som även finns på storhästsidan, och det tror jag ingen har invänt mot? Däremot diskuterar vi ponnyryttare här. Bara för att man diskuterar ett problem inom en grupp betyder det inte att alla som inte nämns är perfekta, om du förstår vad jag menar :)

När jag skrev inlägget satt och jag tänkte på små stöddiga uppnosiga snoffsiga ungar, som vägrar ta åt sig information och fakta, eftersom de tror de har rätt och gör som de vill osv osv. Var därför rubriken blev lite hårdare än vad den är tänkt att spegla ;p

Knapplån (men tal om)
På dressyrryttartest SKA man rida med spö (för att visa att man kan hantera det). Sporrar vet jag en del som filade ner så att det bara var en bygel runt foten : P (innan minmigränsen sattes upp på 1,5 cm).

Hästar som går bättre med/utan vissa saker tror jag också går att träna bort till stor del och även att man lär sig att inte 'använda' dom under ritten. Men kan hålla med om att på lägre klasser så borde det vara fritt att inte ha sporrar om vill.

Det finna vuxna som vägrar ta åt sig saker med ;)

Men alltaå vrf ska man behöva träna bort att de går bra utan massa extra saker ? Visst knske hästar går "bäst" men kandar o sporrar/lika bra utan bara att hjälpetna blir osynligare... Aja :) men när är det krav på sporrar och kandar? Väldigt flummigt inlägg...

Det finns vuxna som vägrar ta åt sig saker med?

varför träna med- det är tillfälle för ryttarna att öva på sin inverkan? Att kunna ha så bra koll på sig själv så att man vet när man inverkar och inte ex. inte picka med sporrarna hela tiden, dutta med spöet på hästens rumpa, inte ta i stången (hålla koll på tyglarna) m.m. Därför spöet är obligatoriskt i dressyrryttartest, för att visa att man kan hantera det (inverka bara när det behövs och då på ett bra sätt). Med förra inlägget så tänkte jag t.ex. på dom som påstår att deras hästar absolut inte går att rida med spö/sporrar. Det går, om man har koll på grejerna, så för den ryttaren är det bra att träna just med det. (eller iaf förbereda för det ex. genom att träna på mer stilla hand/skänkel vad det nu kan vara).

Att det är obligatoriskt på tävling är väl för att kolla ryttarens skicklighet.. bara en tes. Inom AR så rider man väl också med spö/sporrar? Där tävlar man ju inte, men visst är det väl så att även där sätter man krav på att ryttaren ska kunna hantera ett spö t.ex.?

Jag har min häst på foder, som ägs av uppfödaren som även ridit in hästen. Dock har hon varit hos fodervärd nu i två år, och det är fodervärden som stått för utbildningen av hästen, hon var inte mycket mer än inriden när hon åkte.

Nu när hon kom tillbaka så hävdade fodervärden att det inte går att rida hästen alls om man inte rider på pessoa. Vi har till och med hoppat henne på vanligt tredelat tränsbett, det går hur bra som helst. Hon är pigg och framåt, men ändå mjuk i munnen på något sätt. Första gångerna jag red blev hästen helt chockad över att jag inte drog i henne, det verkade som om hon var van vid att bli sågad i munnen hela tiden.

Min kompis hävdar alltid att skarpa bett är ett sätt för ryttaren att slippa konfrontera det faktum att problemet oftast sitter där, och i just det här fallet håller jag med till 110%. Vi är tre olika ryttare som provat hästen (jag, min syster och ägaren) och ingen av oss tycker hästen skulle behöva ridas på pessoa.

Jo alltså ja förstår det. Men varför MÅSTE man just det. Ellee jag förstår men tänkte bara att det går ju att öva på att inverka rätt och vara känslig utan allt dedäär menar jag.

Det med vuxna Var till inläghet ovan dej :)

Tror folk tyvärr har såna bett för att det ska se ut som om hästen lyssnar mera och de. För att hästarna inte har ngt att säga emot om. Förr red jag med bett, nu rider jag bettlöst. Det kan med vara stärkt. Men inte om man lär sig använda det på rätt sätt. Och jag använder aldrig sporrar. Tycker inte om när man sätter på värsta betten. Antingen ska de vara ett snällt bett tycker jag eller inget alls..

Nej, för det är inget svårt att få bra poäng i en stilhoppning.
Det gäller bara att ha "rätt häst" (=självgående, gärna lite het) och kunna sitta hyfsat över hindren.
Det kan iprincip alla de ryttare som bara flänger också.
Det är ju inte flängridningen på banan som behöver försvinna, det är den dåliga ridningen utanför.

Det är ju ännu tydligare i dressyren faktiskt. Hur många är det inte där som faktiskt egentligen rider dåligt - men som ändå lyckas lägga sig i övre halvan av resultatlistan?!

*kl

Kan man rida med sporrar utan att dutta hästen i sidorna så är det ju ett bevis på att man har en bra sits.
Som dressyrryttare på högre nivå ska man ju ha så pass bra sits.
Fast tyvärr så är det ju ingen som drar ner poängen för folk som nöter med sporrarna, så hela poängen försvinner ju.
Med tanke på att det är sporrkrav så borde det finnas en egen bedömningspunkt för detta. :p

Spö däremot har jag aldrig förstått varför man ska "kunna klara av att hantera".
Jag har inga problem att hantera spö, men jag tycker ändå att det förstör mer än det gör nytta.
Dels för att det inte blir samma kontakt med båda händerna och dels för att jag inte ser någon anledning till att man ska "behöva" använda det på det sättet som de verkar vilja..
Enligt mig ska spöt inte användas som ett dagligt redskap, utan bara som en hjälp i vissa situationer där det krävs.
Har man en egen häst eller en välriden häst ska man inte behöva spö.

Nej, för det är inget svårt att få bra poäng i en stilhoppning.

Och just därför måste man ha bra, utbildade och relativt "hårda" domare om det ska fungera. Annars försvinner ju poängen.

Samma sak i dressyren för övrigt, tycker många domare är bra för "mesiga" i sin bedömning. Har ibland fått en poäng som varken jag eller min tränare tycker att jag förtjänade. Det är tråkigt.

Har man en egen häst eller en välriden häst ska man inte behöva spö.

Håller helt med om att spö inte ska användas i tid och otid!

Jag rider "alltid" med spö av den anledningen att när jag behöver det har jag inte tid att springa in i stallet och hämta ett. Likväl som att man inte ska behöva ett spö ska det heller inte behöva störa om man har en välriden häst (som inte är spörädd!) och man själv kan hantera detta.

Håller helt med dig! "Likväl som att man inte ska behöva ett spö ska det heller inte behöva störa om man har en välriden häst och man själv kan hantera detta." det ska inte störa nästan oavsett vad man sitter på (en spörädd häst är kanske inte så lämpligt, men man ju träna från marken?)

Rider alltid med spö, men aldrig med sporrar (behöver träna för det, eftersom man tävlar tvärtom). Däremot behöver jag bara använda det någon gång under passet. Men precis som du säger, inte kan man galoppera in och hämta det sen, den kan ligga gärna åka med från början.

Att kunna hantera spö är mer krävande än sporrar tycker jag, eftersom det verkligen kräver en stilla hand för att inte spöet ska byta plats hela tiden (den ska ligga stadigt över låret och peka ner mot bakbenen) Man ska fortfarande kunna inverka rätt på tygeln och du ska kunna peta med spöet utan att 'tappa allt' där fram.

Sporrar vet jag en del som filade ner så att det bara var en bygel runt foten : P (innan minmigränsen sattes upp på 1,5 cm).

Men kan hålla med om att på lägre klasser så borde det vara fritt att inte ha sporrar om vill.

Vill bara poängtera att man inte alls måste ha någon "utstickande" del på sporrarna, och det finns ingen minimilängd, endast maxgräns (på ponny).
Och att man faktiskt inte måste ha sporrar i de //lägsta// klasserna

Direkt saxat från dressyr TR:
"Sporrar skall vara av metall och bäras rättvända. Sporrens skänklar skall vara släta.
Sporrens hals/utskjutande del skall vara rak eller mjukt böjd nedåt samt peka rakt bakåt från mitten av sporrens skänklar.
Om hjul- eller stjärnsporrar används skall trissorna vara avrundade och kunna rotera.
Sporre med rund hård plastkula och sporre utan hals/utskjutande del är tillåtet.
Sporrar får ej vara konstruerade så att de kan såra eller sarga hästen.
Vid inbjudnings- och lokal tävling samt vid framridning behöver sporrar ej bäras.

”P” Förutom ovanstående skall sporrens hals/utskjutande del vara avrundad/trubbig (se bilder på exempel av tillåtna sporrar, sidan 53) och ha en total längd av maximalt 15 mm mätt från yttersidan av sporrens skänkel. Hjul- eller stjärnsporrar är ej tillåtna."

kl

Finns det inget i reglerna om bett i olika klasser? (kan inte mkt om TR då jag aldrig tävlat dressyr eller hoppning)

På islandssidan så rids alla lättklasser på tränsbett eller bettlöst utan hävstång. Spelar ingen roll om ryttaren är 8 eller 80år. Inga hjälptyglar är heller tillåtet.

Man får även varningar för ful ridning men det finns väll i TR oxå?
Däremot har jag aldrig varit med om att något fått de på de dressyr och hopptävlingar jag tittat på däremot varit med om de på fler gångartstävlingar. Då har de även sagt det i högtalarna och anledningen varför.

Ja, jag tänkte/skrev lite fel : P (eller snarare heltokigt)

Men iaf, reglerna har ju ändrats ett par gånger, innan fanns det ingen maxgräns på längden och jag minns inte hur längesedan det infördes regler om att man var tvungen att ha sporrar. Jag vet iaf att det var flera ryttare som filade ner sina sporrar till inget alls, eftersom dom var tvungna att bära dom.

Nu hoppas jag det blev bättre, mer förståeligt (får egentligen inte sitta vid datorn, fick hjärnskakning i lördagskväll, så det kan blir rörigt ändå) : )

Okej, pratade just med min kära mor och fick rätt ut det; den hysterin jag kommer ihåg av att man slipade ner sporrarna var för att det var då vi - den gruppen - gick upp på regionalt. (jag var typ 11 då, så jag minns inte jättemycket detaljer från dess). Det hade iaf samband med divisionslaget iaf och jag var mer upprörd för att dom satt en maxgräns då jag gärna hade 2 cm sporre på min ponny (som dog av inne på banan) : P

Hon förklarade också att det alltid varit obligatorist med sporrar (och kandar för den delen), inte tvärtom, som jag trodde, och att man har ändrat reglerna åt det snällare hållet. (som att det blev valfritt att rida med sporrar i lätt klass.) Jah. Nu är jag klar : P

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka