Odugliga ponnyryttare och skarpa bett

Sv: Odugliga ponnyryttare och skarpa bett

Detta kommer bli en lång diskussion i slutändan tror jag ;)!

Varje gång jag läser sånt här blir jag lite ledsen i ögat, exempelvis när folk skriver att de håller avstånd från ponnytävlingar eftersom det "alltid" är vilt, osäkert, skador osv. Fast egentligen är det ju inte dåligt att det tas upp, det är ett problem som borde tas upp.
Men det känns som alla ponnyryttare blir "nertryckta" och anses som oseriösa och oansvarsfulla och det är ju inte så roligt när man själv är en 15 åring med ponny. Dock så är det nog just därför det inte känns för uppmuntrande att läsa för mig och nu så tar jag I lite, så ta inte allt ord för ord. Men faktiskt så tror jag det inte är lika lätt att generalisera (?) vuxna som barn. Menar, det är MÅNGA fler vuxna som tävlar och har häst än "ponnyryttare". Men antalet som sliter och drar och har skarpa bett är nog inte mer för barn, bara för att de är barn. Tror minst lika många dåliga vuxna ryttare finns, även om del procentdelen är mindre än hos ponnyryttare.
Tror bara inte det är lika "lätt" att säga detsamma på samma sätt om vuxna. Fast jag personligen tycker att man ska kunan rida på vanligt bett och kan man inte det ska man ha en riktigt bra anledning! (svårt alltså)
Dessutom är det sent och jag skyller ett luddigt inlägg där jag har svårt att formulera mig enkelt och ändå få fram det jag vill, på det.

Men vuxna gör också fel, vuxna kan också skada sig, ramla av, sättapå skarpa bett, slita i munnen, sporra hästen och i många fall gör barnen som de har lärt sig utav de vuxna.Eller så har de "lämnats" men något och får tänka ut en lösning själv, vilket inte alltid blir bäst. Det kan också föräldrar som köper för svår ponny, tycker att sin dotter/son är så otroligt duktig på att rida (vilket man som förälder i stort sett alltid tycker) osv. utan att tillräckliga kunskaper. Det gör att det kan gå fel. Men även tränaren spelar stor roll, som många redan skrivit. Säger tränaren att barnet då sa ha ett starkare bett till sin ponny så kommer torligtvis den och föräldern att lyssna på tränaren om de båda inte har tillräcklig akunskaper.

Absolut är det så att det finns vuxna som gör likadant, har inte påstått att det bara är inom ponnyvärlden, men just den diskussionen som uppstått i tråden kring pessoabett och andra hissbett fick mig att tänka på just ponnyryttare av någon anledning.

Dock ÖVERLAG tycker jag att detta med odugliga tävlingsryttare (inte bara på ponnynivå) är något som bör uppmärksammas mer. På något sätt känns det som att det är mer "accepterat" att bete sig på det sättet på en tävling än hemma i ridhuset sas.
Nu tillbringar jag inte så mycket tid i ridhus, men kan tänka mig att om det är flera som är där och tränar, och någon sliter som en idiot i sin häst innan hinder, lär det komma reaktioner från de andra som är där, medan på en tävling känns det som att det mer är accepterat och på något sätt befogat att vara mer brutal än normalt just för att "det är en tävling och hästarna är extra taggade".

Nej, det menade jag inte att du påstått på det viset, menade mer överlag :)! Ja, det är MÅNGA ponynryttare som använder massa metall i hästens mun, utan att det egnetligen ska behövas.

Ja, som någon skrev, att man behöver göra ett prov för ialalfall lokaka tävlingar tycker jag skulle vara bra. DOCK så skulel det itne fungera, så mycket arbetskrafft det skulel behövas, för nu finns det ju redan grönt kort. Har hört att kursen ska förbättras/har förbättrats. Det är ju bra!

Ja, hemmaplan reagerar folk starkare på det ha rjag också en känsla över. Men när jag sitter som funktionär på tävlingar så kollar man väldigt snett på många ryttare som inte är rättvisa mot hästen, och pratar med vännerna om att man itne tycker att det är okej. Dock så "kan" man ju inte säga något till denne ryttaren, utan då är det ju överdomaren som reagerar.

Tycker det är det borde uppmärksammas enda upp till överdomaren, och strängare regler borde införas för vilka bett som får användas på tävling, samt hur ryttaren agerar. Skulle personligen tycka det är fullt befogat för en domare att diska ett ekipage om de bedömer att ryttaren rider eller använder utrustningen på ett felaktigt sätt. Finns ju också den kategorin som använder spöet på ett helt fruktansvärt sätt och i princip piskar hästen, inte minst om hästen vägrat. Sett många gånger, även på riktigt hög nivå, folk som gett hästen ett par ordentliga piskrapp efter en vägran, som ofta berodde på ryttaren och inte att hästen "var dum".

Ja, verkligen! Strängare bettregler. Kan man int ekontrollera sin häst och måste puckla på den så skarpa bett och ändå dra, borde man öva kommunikation istället.

Jag har varit på tävlingar då ex. domaren pratade med ekipaget efter den ridit då den inte var rättvis mot hästen som för övrigt var jättespänd och seg därför. Sen gick ryttaren till framridningen och galopeprade runt där eftersom dett gått dålt och då gick domaren tilld et ekipaget igen och pratade med dom. Det tckte jg var bra. Ja folk som rider dåliga vägar, hästen stannar och sen får den rapp för det. Vissa går ju på ordentligt och det finn sju också de som tvingar hästen hoppa högre höjder stillastående.

Överhuvud taget är mycket ett problem kring ponnytävlandet. Problemet anser jag ligger främst hos vuxna som inte har nog med kunskap alternativt vuxna som försöker leva ut sina egna drömmar genom barnen. I vårat stall har vi en uppsjö med ponnyryttare som tävlar med riktiga krutdurkar till ponnier. Givetvis har dom löst problemen med skarp betsling, eller löst och löst, problemet blir ju snarare värre. Ungen sliter och ponnyn springer ännu mer för att komma undan. Många av dessa ponnier har köpts in för ganska höga summor och den som betalat vill se resultat. Jättefina hästar men på tok för avancerade för sina ryttare. Problemet verkar dessvärre eskalera då det råder en viss konkurens inom hopplaget, så svårare och svårare ponnier införskaffas för att platsa. Det sista nyförvärvet är så svårriden så mamman (som själv gärna hade varit aktiv tävlingsryttare, men inte har möjligheten pga. en hel koloni med ungar ) får rasta av ponnyn ordentligt innan flickan kan sitta upp. Dyr var han och snygg. Behöver jag säga att målet är att ekipaget ska vinna SM nästa år. Oj, jag glömde säga att tösen har ridit i två år.

när jag hade ridit i två år så hade jag precis blivit skötare och lär mig ställa hästen och rida på rätt sittben osv.
Ja, det är väldigt mycket problem som oftas grundas i vad de vuxna gör. Det du berättar om gör att man suckar högt och tycker synd om hästen!

Jag var på en klubb tävling idag. man kan säga att det var många som bara drev för att få bästa riden :( men ingen som drog hästen i munnen :)
jag blir förbannad på folk som bestraffar hästen efter den harb stannat och står och piskar den! jag blir gråtfärdig!
man har ju lust att gå fram till ryttaren och jaga den med ett spö :devil:

Jo det är väl ungefär där som man borde vara efter två år. Hade du frågat aktuell flicka vilket sittben hon skulle sitta på , hade hon säkerligen svarat att hon sitter på rumpan.
Men som sagt ponnyn är snygg.

Tycker det är okej att ha pelham med delta, men som sagt, varför sitta med pessoa och sporrar? Och varför köpa en ponny/häst man inte klarar av?! Om man har ett starkt bett kan man väl försöka skippa sporrarna?

Håller med! ska man rida med sporrar ska man också veta hur man använder dom! Sorgligt nog har jag även sett ponnyryttare som rappat till hästen ordentligt med spöt innan varje hinder:mad: Domaren fick avbryta under ritten för att säga till ryttaren att ta det lugnt med spöt...

Jag tror att det finns vissa ryttare som helt enkelt bara köper en häst för att vinna tävlingar, och när den första hästen börjar vägra ut sig så är det ut med den och in med nästa. Som jag läste i en tidigare tråd så tror jag också att många tycer att det är "coolt" att ha en svårriden och het häst. Så länge hindren är låga så funkar det ju att flänga runt en bana i 190 km/h men när hindren börjar bli högre går det inte längre... Det är här vissa anser att ryttaren har blivit "för duktig" för hästen och man byter till en häst som har turen(oturen enligt mig!!) att klara av att hoppa en lite högre bana i 190...

usch ja, sådana finns det alldeles för många av... livsfarlig ridstil, men den är ju tydligen åtråvärd..

Jag tycker man borde införa stilbedömning i ponnyhoppning (och ev. i lägre klasser på hästsidan) med RIKTIGA dommare.

Var på ponnytävlingar i helgen och vi pratade precis om att stilbedömning i alla ponnyklasser skulle främja sporten. Det finns ungar som rider mjukt och fint, men det finns också FÖR många som använder hästens mun både för att hålla sig kvar, såga och straffa hästen.
Ofoget med att rycka hästen i munnen efter målgång när ryttaren inte är nöjd med resultatet får bara inte existera. Tycker många domare är flata och borde varna oftare än som sker. När dessutom mamman tar över tyglarna när hennes dotter och ponny (som för övrigt är uppbettad så långt det är möjligt) går ut från ridhuset och upprepade gånger rycker och sliter i hästens mun medan barnet sitter på och ponnyn reser sig för att komma undan, ja då tycker jag det är bedrövligt och en skam för sporten.
Tycker synd om den ungen som växer upp med att det är ok att vara elak mot hästen. Beteendet visar på stor okunskap när det gäller häst.
Tror verkligen denna mamma att hästen kommer att prestera bättre nästa gång bara för att den straffades utanför ridhuset?? Jag undrar verkligen, för det är för mig så främmande...

Att införa stilbedömning tycker jag är en väg att bli av med de värsta avarterna.

Ja man blir trött på att se vissa ekipage. Finns många fall där domaren får säga till ryttaren både efter och under ritten. Då dom använder spöet eller sporrar för mycket. Många av dom blir ju så arga när hästen inte gått felfritt och tar ut det på hästen så fort dom gått av banan. Då försvinner dom fort ut i skogen på en liten runda. Det är absolut inte alla som gör så men det finns en liten del som gör detta. Vilket är helt oacceptabelt. Ungarna måste lära sig rida, sen skaffa ponny inte tvärtom. Många föräldrar som gör fel där.

Sen detta med att skaffa ponny eller häst man inte klarar av så finns det säkert exempel på detta överallt. Vet en tjej som sålde sin ponny som passade henne perfekt och som kunde lära henne rida, till att sälja och köpa en ponny som istället stegrade, bockade, sparkade ja var allmänt ouppfostrad och svårriden. Detta för att det var jäkligt coolt att ha en ponny som var svårhanterad. Hon ville även börja tävla hoppning mer och tyckte den verkade passande. Detta har hon sagt själv och även hennes mamma som sa, ja ungdomar, och det var en sån ponny hon ville ha:confused:. Hur kan man ens utsätta sitt barn för det.

Sen är det inte bara ponnyryttare som inte har passande ponnyer. Gäller även ryttare med häst. Vet en kvinna som köpte ett föl efter att ha ridit på ridskola ett halvår. Slutade på ridskolan, eftersom hon inte tyckte det behövdes längre eftersom hon lärt sig det hon behövde:crazy:. När hästen var 8,9 år så lämnade hon den till ridskolan, då den bara gick att rida rakt fram. Galoppen ska vi inte prata om, det var bara att hålla i sig som gällde. Full fart framåt och fanns inget stopp. Dom hade försökt säga till henne att inte köpa ett föl men eftersom den var så söt kunde hon inte säga nej. Så okunnighet och sunt förnuft går inte alltid hand i hand. Tråkigt.

Tycker det är alldeles för mycket hjälptyglar som används nuförtiden. Jag är ponnyryttare på mitt sista år och står på en väldigt stor anläggning. Red i ridhuset och la märke till att 4 av 5 ponnyer har någon form av hjälptygel :cool: Jag är alltså den enda som red utan vid det tillfället. Alla andra ryttare är yngre än mig, och flesta ponnyerna var mycket inspända, de böjde i princip på halsen redan innan ryttaren suttit upp och börjat rida. Klart hästarna går "fint" då liksom :P Själv kör jag som sagt au natural och måste jobba ett bra tag för att få min häst att jobba rätt och gå i form.

kl

Att ha stilbedömningar i hoppning hjälper inte. Det gör bara att ryttarna rider lite bättre den minuten de är inne på banan.

Det som måste göras är att ändra attityden hos (alla) tränare. Tränarna måste våga lära sig säga ifrån när ryttarna är dumma mot hästarna, oavett om det är en 10åring eller en 50åring.
Så länge ingen säger åt folk så kommer det ju vara ett accepterat beteende, och så länge det är accepterat så kommer ungarna ta efter det.
Eller attityden hos hästmänniskor överlag, det skylls allt för mkt på hästen. "hästen är dum", "hästen är tjurig och vill inte gå i form", "hästen är är si och hästen är så" - när det i själva verket till 99% beror på att ryttaren rider fel eller hanterar situationen fel.

Det räcker ju att kolla på ponnyakuten (som ju är ett program för barn!) så ser man att "de duktiga" flera gånger skyller på att hästen gör fel, när man som vuxen kunnig ser att det är ryttaren som gör fel.
Alla ryttare måste lära sig att vara ödmjuka inför hästarna.

I vårt distrikt infördes stilbedömning i div 3 förra året. Jag och många med mej blev jätteglada och såg verkligen nyttan med det.

De ryttare/tränare/föräldrar etc som är måna om god ridning och ett fint förhållande till hästen tog denna stilbedömning som ett bra sätt att lära sig rida bättre, veta vad dom ska träna på till nästa gång. Ryttarna var glada över positiva omdömen på stilbedömningen även om dom rivet x antal hinder och hamnat långt ner i resultatlistan.
Precis den vits som jag tycker att stilbedömningen ska ha.

Sen har vi gänget som diskuteras i den här tråden...
Där stilbedömningen ansågs tråkig och onödig. Har man kommit runt banan felfritt på snabbast tid är man bäst, då rider man bra.
Vad detta ledde till var att dom här så fort som möjligt ville upp på regional nivå. För att slippa stilbedömningen!

Som en klok hästtjej jag känner sa:
Dom som inte tycker om stilbedömningen är dom som behöver det bäst.

Och så var det den där dressyrtävlingen jag var med på för ett antal år sedan, var man MÅSTE ha sporrar för att starta. Där fanns allt från nybörjare från ridskolan till privathästägare och alla hade sporrar, finska i LC:0 som är mycket lättare än den i Sverige. Jag undrar vad den tävlingen gav för bild åt ungarna? Själv måste jag tillägga att jag hade ett par avsågade sporrar för att få starta :idea:

kl

Att ha stilbedömningar i hoppning hjälper inte. Det gör bara att ryttarna rider lite bättre den minuten de är inne på banan.

Men, om det alltid var stilbedömning skulle det betyda att för att vinna måste du rida bra -> alla vill vinna = alla vill rida bra -> det som blir åtråvärt är att rida bra (inte snabbt som ett skollat troll) -> de tränare som lär ut den stilen (som gör att man vinner) blir önskade -> De övriga skulle efterhand försvinna. Precis som på samma sätt flängridning är populärt nu för att det är det som gör att man vinner och de tränare som lär ut detta och inte tråkar ut en med massa markarbete blir populära.

Sedan är ju detta inget som kommer att hända över en natt. Men det är heller inte helt omöjligt. Och nej, man kan inte komma åt hur folk rider hemma, såvida man inte kan genomföra en hjärntvätt eller inför något form av hästkörkort, vilket tyvärr troligtvis inte skulle funka...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka