Odugliga ponnyryttare och skarpa bett

iNHALE

Trådstartare
Började fundera lite när jag läste tråden om orsaken till att folk använder pessoabett och andra hissbett.

Kom att tänka på vissa ponnyryttare man ser ibland på klubbnivå och mindre tävlingar som rider på t.ex. pelhamstång, jaktkandar och liknande bett. Vad jag noterat är att vissa av dessa ryttare sliter fruktansvärt i sina hästar. Har sett exempel på ponnyryttare som sitter och brutalsågar hästen i munnen samtidigt som sporrarna är inborrade i hästens sidor. Personligen begriper jag inte riktigt hur dessa ungar tänker, eller vad deras föräldrar/tränare tänker som låter dem hålla på så. Visst kan jag förstå att många ponnyer har rätt mycket krut i sig, men att brutalsåga och driva framåt med sporrarna samtidigt, det känns väldigt kontraproduktivt.

Om ponnyn nu är så pass svår att kontrollera innan hinder att man "måste" sitta och brutalsåga med en pelhamstång (eller vilket annat bett som helst), vilket låter helt absurt i min värld, vad gör dessa ungar ute på tävlingar in the first place?

Sv: Odugliga ponnyryttare och skarpa bett

Tror att denna tråd komemr explodera men,

Min erfarenhet är att folk (ja även vuxna) är ute på tävlingsbanorna alldeles för tidigt. Det är väldigt få som lägger ner tid och energi på grundarbetet. Så fort de kan ta sig runt en bana ska det ut och tävlas. Vet en tränare som sa att denne måste lura sina elever med bommar för att få de att rida dressyr. Den inställningen gillar jag inte. Dressyr är KUL när man lär sig det dessutom går ju hoppningen oftast bättre när man kan styra hästen också. Och det kan ju vara ganska trevligt att få stopp på hästen också!

Anledningen till detta tror jag tredelad:
1. okunniga föräldrar som köper en för svår ponny för att den har fina meriter och låter sina barn tävla för tidigt för att barnen vill det.
2. Tränarna har en enorm press på sig och "måste" göra alla nöjda för att inte tappa kunder. Och tyvärr vill de flesta, varken barn eller föräldrar höra " X är inte redo att tävla än", då byter de kanske tränare. Synd.
3. Barnen vill tävla! Självklart! Det är ju kul! Men det är då det behövs vettiga vuxna som drar i handbromsen.

Jag tycker man borde införa stilbedömning i ponnyhoppning (och ev. i lägre klasser på hästsidan) med RIKTIGA dommare. Att rida fort är inte svårt, speciellt inte med en hoppmaskin som hoppar allt, men att rida lugnt, bra vägar, ha en bra sits, planerad väg osv är väldigt svårt! Då skulle det bli mycket säkrare och lite mer sport över det hela ;).

För övring tycker jag folk skaffar häst till sina barn för tidigt också. Ofta ser man föräldrar som inte kan ett dugg köpa en häst som tränaren (som i bästa fall har någon utbildning) sa var fin till barnet som har ridit ett par terminer på ridskola och är sååå duktig. Och nästa helg ska det tävlas...

/Lillagoajag som har lämnat hoppsporten och nu ägnar sig åt att irritera mig på hoppryttare :D

För många år sedan fanns det något som jag inte minns vad det hette, men det var en massa ridklubbar som tävlade i hoppning, dressyr, teori, hur snabbt man kunde plocka isär och sätta ihop ett träns osv. Denna tävling följde man i det gamla hästprogrammet Hippo. Under rid-momenten (kan ha ingått körning också, minns inte så bra) fick ryttarna även stilpoäng och skulle rida ett kort litet dressyrprogram innan de fick klartecken att hoppa banan.
Skulle som du säger kunna vara en bra idé att införa något liknande, så det inte bara handlar om att storma runt en bana så snabbt som möjligt.

Jag tror inte problemet är det man ser ute på tävlingar utan det är resultatet av ett tidigare problem i ponnyns utbildning.

Oftas rids mindre ponnyer in av barn och blir på så sätt inte korekt utbildade och nästa som köper ponnyn kan kanse änu mindre och får en ponny som inte är så välutbildad.
Visst vissa sänder sina ponnyer på inridning i några månader men hur utbildad blir ponnyn på det?

Nästa problem kommer när folk vill köpa en men inte betala för en ponny som har blivit utbildad av en vuxen.

Kram

För 10 år sedan var det förbjudet med alla bett som var skarpare än två och tredelade bett på ponnytävling, fanns även med i TR-I hur skarpa (tjocka) dessa bett fick vara om jag inte minns fel. Pessoa fick inte användas även om man hade tyglarna fäst i stora ringen. Stång fick bara användas med delta osv.
Sedan fanss det i TR för grenarna ytterligare informasjon om tillåtna / ej tillåtna bett just för den specifika grenen.
Har alla dessa regler ändrats, eller är det bara så att ingen i ponnykretsar bryr sg om att läsa TR längre?

Kommer ihåg den tävlingen, min klubb var med att arrangera distrikts final i vårat distrikt. Vi hade dock inga egna deltagare, men arrangören tyckte vi låg bra till ganska mitt i distriktet. Var annonser även i Min Häst och Penny förutom Ridsport.

Fast tiden går fort vetdu ;):D
Det där måste snarare vara 20 år sedan... Jag tävlade ponny för ca 15 år sedan och då fick man använda både pelham, pessoa och jaktkandar. Liksom tändstickssmala D-ringsbett m.m. m.m.

Däremot kan jag se att det vore en fördel om betslingen på ponnytävlingar, åtminstone i de lägre klasserna, sågs över en del. Pessoa borde man kanske inte få tävla på ö.h.t. Fick man inte det skulle troligen bettet förbli relativt ointressant för de flesta.

Mvh JV

Har alla dessa regler ändrats, eller är det bara så att ingen i ponnykretsar bryr sg om att läsa TR längre?

Reglerna har såklart ändrats. Om du rider på tävling med ett bett som inte är tillåtet enligt TR så blir man diskad.

Håller med i allt du skriver:bow:. Är trött på att se ponnyer som inte passar med sina ryttare. Vilket gör att det blir en massa slitande i munnar, skänklar i sidorna som bankar för fullt och spön som används titt som tätt. Varför köpa en ponny som inte passar ryttaren. Undviker nu alla ponnytävlingar då det är så få ekipage man ser som verkligen är samspelta.

Jag tror inte problemet är det man ser ute på tävlingar utan det är resultatet av ett tidigare problem i ponnyns utbildning.

Oftas rids mindre ponnyer in av barn och blir på så sätt inte korekt utbildade och nästa som köper ponnyn kan kanse änu mindre och får en ponny som inte är så välutbildad.
Visst vissa sänder sina ponnyer på inridning i några månader men hur utbildad blir ponnyn på det?

Nästa problem kommer när folk vill köpa en men inte betala för en ponny som har blivit utbildad av en vuxen.

Kram

:bow::bow:

Detta är ytterligare ett problem! Finns många ponnyer som aldrig har gått i form. Och många föräldrar som inte förstår varför en välutbildad ponny är en bra investering.

Jag är en av de som fick en ungponny. Visserligen hade jag bra hjälp med hästkunniga föräldrar, två bra tränare och en vuxen ryttare som satt upp ibland, men det var inte lätt! Ponnyn hade nog varit på en helt annan nivå om en vuxen hade tagit hand om henne och jag hade sluppit en hel del med en "färdig" ponny. Visserligen "räddade" vi denna ponny så jämförelsevis har hon kanske haft det bra men det ultimata hade ju varit en utbildning av någon som inte skulle lära sig samtidigt. Det är bannemig inte lätt att lära sig skänkelvikning på en häst som också ska lära sig!

Kan faktiskt tycka det är lite obehagligt att vara på ponnytävlingar. Dels för att det far runt ponnyer som ingen verkar ha koll på dels för att det händer en hel de olyckor. Kan faktiskt inte komma ihåg sist jag var på en ponnyhoppning där någon inte skadade sig... Visst kan det alltid hända saker men när folk flyger av i var och varannan klass då är det något som är galet. Att ramla av verkar nästan vara vardag för många ponnyryttare! Om det fortsätter såhär får 100-avramlingar-myten uppgraderas till 1000-avramlingar.

Tyvärr ser jag ingen större skillnad mellan detta och vuxna ryttare som sitter och rider på graman. Det är typ samma grund problem.

Här är det till att generalisera, jag har sett odugliga vuxenryttare med graman och skarpa bett. ;)

Men som många säger.

Det finns folk som köper häst efter stamtavlan och räknar med att kunna ge sig ut på tävlingsbanorna direkt och håva in rosetter och priser. Och funkar det inte är det i många fall "quick fix" som gäller.

Det finns folk som köper häst efter plånbok... den där plånboken det fladdrar mal ur om man öppnar den. Och då blir det i många fall travhästar som kommer direkt från banan, eller som gått i en hage som sällskapshäst i många år, för att den inte funkade på banan. Och travhästar vet väl alla är så snälla och välhanterade. Det är bara att hoppa upp och rida. Och funkar inte det är det i många fall "quick fix" som gäller.

Och liknande exempel.

Det är dessa skräckexempel som gör att alla blir dömda efter samma måttstock, även om man bevisligen kan hantera hästen med sytråd och skarpa bett, så är man djurplågare.

Som det sagts tidigare, det är inte bettet som är skarpt utan ryttarens hand som kan bli skarp om man inte vet hur bettet ska sitta och inverka. Rider man kontinuerligt för tränare, så har man någon att bolla med och kan därmed lära sig hantera häst och utrustning på rätt sätt.

Mvh

IngelaH

Tyvärr ser jag ingen större skillnad mellan detta och vuxna ryttare som sitter och rider på graman. Det är typ samma grund problem.

Jo mackan. Det är skillnad. De vuxna ryttarna borde veta bättre :D
Jag HAR gramantygel - fast den använder jag till "långtygling".

Jag håller med JV om att det är TR som bör ses över. Jag tror att det är många som inte hunnit få så mycket koll på bett och hur de verkar. Jag hade det INTE i "ponnyryttarålder".

Förvisso rider jag ponny även nu - men NU jag är ju vuxen och klok ;)

Började fundera lite när jag läste tråden om orsaken till att folk använder pessoabett och andra hissbett.

Kom att tänka på vissa ponnyryttare man ser ibland på klubbnivå och mindre tävlingar som rider på t.ex. pelhamstång, jaktkandar och liknande bett. Vad jag noterat är att vissa av dessa ryttare sliter fruktansvärt i sina hästar. Har sett exempel på ponnyryttare som sitter och brutalsågar hästen i munnen samtidigt som sporrarna är inborrade i hästens sidor. Personligen begriper jag inte riktigt hur dessa ungar tänker, eller vad deras föräldrar/tränare tänker som låter dem hålla på så. Visst kan jag förstå att många ponnyer har rätt mycket krut i sig, men att brutalsåga och driva framåt med sporrarna samtidigt, det känns väldigt kontraproduktivt.

Om ponnyn nu är så pass svår att kontrollera innan hinder att man "måste" sitta och brutalsåga med en pelhamstång (eller vilket annat bett som helst), vilket låter helt absurt i min värld, vad gör dessa ungar ute på tävlingar in the first place?

Jag anser att ponnyryttare som har för skarpa bett och ej kan rida sina hästar på ett bra sätt inte har på en tävlingsplats att göra.!Sen kan man ha skarpa bett på sina ponnier(om det är nödvändigt) men då ska man kunna hantera detta.!Tycker de kan komma tillbaka när de tagit ett par dressyrlektioner , så de först och främst kan hantera sin ponny på marken.!
Dressyr /markarbetet är grunden för att din ridning ska funka .!

Tycker inte heller man kan skylla på barnen,utan det är föräldrar och tränare som formar barnet(ryttaren).
Barnet behöver klara och tydliga gränser.!

De enda vuxen ryttare som isåfall borde veta bättre är om de ridit ponny som om de vore vuxna med sunt förnuft : )

Ingela: det där om att det är handen som avgör hur skarpt bettet är, är ju bara en vinkling av ord, utan genomtänk, som blivit en standardfras.

bett har olika konstruktion rent fysiskt och därmed olika skarphet. så samma hand, oavsett hur avvägd den är, har en annorlunda skarphet pga bettets konstruktion.
den hand som lyckas anpassa sig till bettes original effekt rent anatomiskt, skulle jag vilja efterlysa rent vetenskapligt mätt : ) fast jag förstår din grund tanke, men tyvärr är den inte applicerbar rent verklighetsmässigt som jag ser det.

Amazing: varför skulle barnen veta bättre när uppenbarligen många vuxna ryttare inte gör det, vilket man ser bevis på genom betsling och hjälptyglar varje dag när man vänder sig omkring?

Jag tycker jag ser hoppryttare i eliten som sågar nær dom vænder mot ett hinder kanske får dom det dær ifrån.

Knapplån

Om jag fick bestämma!... Så hade jag infört obligatoriskt ryttartest för all tävling. (som dom har i Tyskland...) Detta program måste ridas godkänt för att få starta 'vanlig' klass. Som tillhörande grönt kort? Ryttaren måste sedemera kunna start stop sväng... Detta är väl knappast mkt begärt??

Att ryttare upp på ELIT-nivå hoppning inte kan rida mer än godkänd LC-LB dressyr är SJUKT.... elitryttare borde lätt kunna rida LA-4 på över 65%... så väl ska man ju kunna rida. Anser jag.

Tycker att oavsett hur mkt tränarna tjänar på att berömma skitridning så ska man ha yrkesstolthet! Och tänka på så många små fina duktiga ponnyer som blir förstörda... Som skulle kunna lära så många ryttare att rida...

*kl*

En sak jag har funderat över är; min mamma har berättat att nät hon var ung var det mer regal än undantag att man hade med tränaren när man provred en ponny/häst. Även jag är lär på detta sätt. Men det ser man väldigt sällan nu. Jag har både haft till salu samt haft kompisar som har haft till salu/köpt och jag tror inte att tränaren har varit med någon gång! Varför? Jag kan tycka det är väldigt mycket värt pengarna att få en kunnig människa med sig som ser saker som inte jag ser (när jag har förälskat mig en den sjukt snygga hästen med fin man :D).

Och ang. tränarbiten är väl inte det heller som det ska... Finns många inkompetenta tränare "på marknaden". Ofta tas det för givet att en tränare som kallar sig själv tränare är utbildad och kompetent, vilket inte alltid är fallet. Dessutom behöver inte flera diplom från div. fina kurser betyda att du verken kan rida eller undervisa särskilt bra, tyvärr. Till detta skall läggas att en av de bästa tränare jag någonsin tränat för hade ingen som helst utbildning, MEN hon kunde rida, kunde hästar och var pedagogisk!

Sedan är det ju tyvärr så att folk väljer gärna den tränare som säger att de är duktiga. Självklart vill både barn och föräldrar höra att barnet och ponnyn "har talang" och "kommer att gå långt". Att höra "ni har mycket jobb framför er " eller "den här ponnyn kommer inte kunna gå de klasser ni vill" är inte lika roligt även om det är sanningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka