Odräglig Shetlandsponny

murat

Trådstartare
Jag har hand om en (två) shettisar några dagar i veckan.
Nu är det såhär att den ena är väldigt odräglig, nafsas, puttas, drar iväg, stannar inte, flyttar inte på sig och en väldigt "rolig" sak, letar efter godis i min luva på jackan när vi är ute och går.:p
Nu till min fråga, hur och vilka övningar ska vi börja med för att få lite fason på honom?
 
Sv: Odräglig Shetlandsponny

Jag skulle inte gilla att ha en häst nafsandes i jackan hela tiden. Lär hästen ordet "nej" så att du kan bryta buset den håller på med hyfsat enkelt. Där kommer man långt :) Lär den också att hålla lite avstånd när du ber den när ni är ute och går så den inte är i knäet på dig hela tiden.

Edit: Hur?

Ordet nej ger bäst effekt om det kommer som ett pisksnärtslag (inte bokstavligen då men att det blir ett "nej.!" i stället för ett "nääääeeej". När ni lär känna varandra mer kommer du att kunna använda varianter på det t.ex "a-a!" när det är något på g-bus du inte vill vara med om men börja med det förstnämnda. Detta precis när buset sker och inte flera sekunder efter. Putta bort hästen (exempelvis näsan när den nafsar) är ett bra knep om den inte förstår.

Hur man lär den att vara en bit bakom är enkelt. Placera den där du vill ha den. Går den för långt fram backar du tillbaka, mer eller mindre bestämt beroende på hur hästen fungerar och förstår.
 
Senast ändrad:
Sv: Odräglig Shetlandsponny

Jag har hand om en (två) shettisar några dagar i veckan.
Nu är det såhär att den ena är väldigt odräglig, nafsas, puttas, drar iväg, stannar inte, flyttar inte på sig och en väldigt "rolig" sak, letar efter godis i min luva på jackan när vi är ute och går.:p
Nu till min fråga, hur och vilka övningar ska vi börja med för att få lite fason på honom?


Med mina två shettisar var jag väldigt (vänlig men) bestämd redan från början hur det ska gå till när dom ska ledas. Jag och min sambo valde innan vi tog ut dom för första promenaden att regeln är att vi ska gå precis framför hästen och att dom ska följa vår högerhand som "ledhand"
Så fort en häst försökte gå om oss, gjorde vi halt och gick om hästen, så att vi alltid var först. Viktigt att upprepa så fort hästen tänker tanken att gå förbi.
Då och då stannade vi för att få hästarna att backa, flytta bakdelen åt höger, vänster. Vi har väldigt konsekventa och övertydliga i våra rörelser. Efter bara ett par tre korta promenader så gick dom lydigt bakom och stannade när vi stannade osv.
Fick en ponny spring i benen och ville trava på framåt utan att ha blivit tillsagd och en vanlig halt inte fungerade direkt så gjorde vi en liten volt och hästen saktade av när den märkte att det inte var så kul att få göra en volt så fort den ville trava.

Jag tänker att när man leder hästen ska man ha samma krav på kontroll som om man hade ridit den.

Så prova något sådant. Bestäm dig innan hur du vill ha det. Och var alltid mer envis än den envisa ponnyn ;)
 
Sv: Odräglig Shetlandsponny

Nu behövs akut-hjälp, tycker att det har gått lite väl långt (jag har bara haft hand om dem i nån vecka så han var sånhär från början)

tar det i tidsordning.
-När man hämtar i hagen så kvittar det vad man gör, han vägrar följa med, idag tog det väl en kvart att få honom att gå.
-Står ej still i stallgången, bits.
-Lyssnar ej på ledarskapsövningar, oavsett vad man gör
-När vi är ute och går så bits han i händerna och nafsar vid ryggen, har man luva biter han tag i den, går på en.
-När jag longerar, vänder han inåt och biter mig! :confused:
-Står vi stilla och jag klappar honom på ryggen/magen vänder han på huvudet och biter.

Han skiter också fullständigt i diverse NH övningar.

VAD ska jag göra?:confused::confused:
Jag tänker INTE använda något som helst våld så det behöver ni inte ens föreslå.
 
Sv: Odräglig Shetlandsponny

Det har gått för långt. Om du gör ledarskapsövningar/ nh övningar som inte fungerar så minskar ditt ledarskap och hästens olydighet ökar för varje gång du övar. Även om hästarna är små så är det farligt för dig.
Hästarna får inte utöva något som helst våld mot dig. Men det gör de ändå.
Då får du svårt att tala dem tillrätta.
Du behöver hjälp av någon med mer erfarenhet.
 
Sv: Odräglig Shetlandsponny

Hjälm, handskar, stålhätteskor, spö (helst dressyrspö) och kedja över nosen på hästen. Säg till på skarpen varje gång ponnyn bits. Hästen ska lära sig att biter man människan så gör det ont/blir obehagligt tillbaks.
Beröm när hästen är duktig och står still, inte bits osv:)

I hagen, backa han istället om han vägrar gå framåt, det är bättre att han går nånstans än ingenstans. Sen prova gå framåt, dra inte i grimman utan ha spö o fös på bakifrån ist, går inte hästen då så backa lite till.

Framför allt stå på dig! Våga säg ifrån ordentligt:)
 
Sv: Odräglig Shetlandsponny

Tänk på hur du skulle ha gjort om det var en stor häst på 170 som gjorde samma saker. Det ger lite mer perspektiv på problemen med shettisar. Folk en förmåga att låta det gå för långt för att dom är så små, man ser inte dom hästar helt enkelt.
Så börja tänk stooor häst istället för liten och vad du skulle ha gjort med den. Skulle du har hållit på själv eller bett någon om hjälp o s v och gör likadant nu.
 
Sv: Odräglig Shetlandsponny

Tänk på hur du skulle ha gjort om det var en stor häst på 170 som gjorde samma saker. Det ger lite mer perspektiv på problemen med shettisar. Folk en förmåga att låta det gå för långt för att dom är så små, man ser inte dom hästar helt enkelt.
Så börja tänk stooor häst istället för liten och vad du skulle ha gjort med den. Skulle du har hållit på själv eller bett någon om hjälp o s v och gör likadant nu.

Skulle precis skriva ur samma aspekt! :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 333
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 952
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp