Odräglig hosta- HJÄLP!

S

Siqa

Hejsan!
Min ponny har haft en odräglig hosta sedan travsesången slutade, vilket är sedan oktober (!)
Vetrinär har varit och kollat och han fick pencelin, detta hjälpte dock inte.. Tänkte att han kunde få 'vila' ut hostan.. men det funkar ju dock heller inte :(
Hur ska jag göra? Någon som varit med om liknande?

Tacksam för svar :)

Sv: Odräglig hosta- HJÄLP!

Har du din häst på lösdrift? Tror jag läste det i en annan tråd.

I så fall är det den bästa miljön för en hosthäst, men veterinären bör kopplas in igen. Har ingen uppföljning gjorts alls?

Min häst fick luftvägsinflammation för två år sedan, och i det akuta skedet satte veterinären in penicillin och Fabrol (slemlösande). Vid återbesöket två veckor senare fanns det fortfarande massor av slem kvar i luftvägarna och jag hade att välja på cortison eller ett (svindyrt) naturmedel som heter Ismovit. Jag valde Ismovit och efter den första kuren fortsatte vi med ytterligare en kur. Samtidigt sattes hästen ut dygnet runt, och hon har sedan dess bott i utebox eller varit ute hela dygnet. Den senaste månaden har hon dock bott i vårt nya stall, men är fortfarande ute minst halva dygnet. Jag kommer alltid att betrakta henne som hosthäst och se till att hon är ute så mycket som möjligt.

Immer

Sv: Odräglig hosta- HJÄLP!

Men jösses!Har du inte kontaktat veterinären och talat om att din ponny fortfarande är dålig:confused: .Om inte,se till att göra det omgående.Luftvägsproblem blir lätt kroniska om dom inte behandlas i tid.Fem månader är lång tid...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 146
Senast: Kilauea
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 434
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Senast: Ceta
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka