odla lusern?

Nordiskusken

Trådstartare
jag funderar på att prova odla lusern eftersom jag har problem att få upp protein nivån i grovfodret.
vad ska man tänka på?
hade en tanke om jag skulle odla ren lusern och komplettera det vanlig grovfodret med, men eftersom jag bara har några hästar (4) blir ensilage/hösilage i storbal för mycket. kan man på något sätt plasta vanliga småbalar? (jag har inte tillgång till minirundbal eller liknande)
jag är också väldigt intresserad av exempel på analyser av olika blandningar eller renodligar av lusern, vad har ni fått för resultat?

Sv: odla lusern?

Jag har för första gången i år sått in en vall i ren lusern. Första skörden blev kass, vi fick inte ett ogräs som i princip tog över. Blev inte heller så mycket av det i den skörden, andra skörden däremot blev bra och mycket större. Men vi har inte börjat fodra med ett ännu. Den här hösten har gjort att vi fortfarande har så mycket bete i hagarna att vi inte behövt ta till det ännu. Men jag kan återkomma när vi väl börjar fodra med det.

ja återkom gärna! kommer ni analysera är jag mycket intresserad att ta del av värdena. tänker ni använda det som enda grovfoder eller som komplement? har ni tagit det som hösilage?

Vi har tagit som ensilage och kommer att använda det till de hästar som behöver lite mer än det vanliga fodret ger. Ev kommer det att användas till de som får helsädesensilage på havre för att väga upp fördelningen på protein och energi. Vi har ju normalt hästar med stora behov fölston och växande unghästar som dessutom ofta har mycket fullblod i sig. Så det kommer att bero lite på hur vintern blir vem av dem som kommer att behöva vilket foder.

Vi brukar ta analys men vi gör det innan det blir pressat och tar då ett snitt över hela fältet. I år hann vi inte med det så jag har ite bestämt ännu om vi kommer att analysera eller inte. Får se hur det ser ut när vi öppnar första balen.

har fått för mig att lusernet har en högre protein kvot men jag vet ej...? därför vill jag gärna ha analys exempel...
fodrar du med klöver? vad tycker du är fördelarna?

Proteinhalten beror ju såklart på många faktorer men lusern och klöver är rätt lika ur den aspekten. Klöver är på de flesta platser betydligt mer lättodlat.

Det är känsligt för blöta så man ska nog ha väldränerade marker. Jag har sett mycket drunknad lusern i år.

"puttar" lite!
är det lika stor andel stärkelse i lusern som i klöver? jag har ju lätt födda hästar så det är ett foder med relativt lite energi men med mycket protein jag är ute efter...

Vi har provat att så in lusen och det tog lite ojämt sa bonden men fakum är att vi har aldrig haft så bra värden på hösilaget. 5,7 MJ och 45 smp. per kg. Om det beror på lusernet återstår att se nästa år.

Med bra värden menar du att ni vill ha lågt energivärde eller?

Ja till lättfödda hästar som vi har är det en nödvändighet om man vill ge lite mer än 1kg ts/100 kg häst som vi haft förut :cry:.
Ja jag vet att andra säger 1,5 -2 kg ts. Men jag är inte ensam att bestämma i stallet. Min får myyyycket mera.

Lågt Mj och högt smp är bra för mig.

Vi har provat att så in lusen och det tog lite ojämt sa bonden men fakum är att vi har aldrig haft så bra värden på hösilaget. 5,7 MJ och 45 smp. per kg. Om det beror på lusernet återstår att se nästa år.
har ni sått in i en bland vall? vad är det för blandning?
jag har ju också lättfödda hästar, och blir väldigt avundsjuk på dina värden!

har ni sått in i en bland vall? vad är det för blandning?
jag har ju också lättfödda hästar, och blir väldigt avundsjuk på dina värden!

Nu har jag frågat. Förutom luzern, ängssvingel ,timotej och ängsröe.
Och tur med vädret.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 711
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 933
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 565
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Vårt nyinköpta hösilage har extremt låg kvot (2,7). Proteinet går att få upp till en bra nivå med proteinkoncentrat men energinivån...
Svar
6
· Visningar
1 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar