Odla lupin?

SusieQ

Trådstartare
Måste jag så fröna? Alltså pilla ner dem i jord och så vidare som man gör vanligtvis, eller kan jag låtsas att jag är en lupin som "tappat" mina frön på marken och vill att de ska gro där.
tänkte sätta lupiner på våran trista jordkällare.
Jordkällaren fick en omgång med roundup förra året då vi hade Björnloka=giftig på den.
Troligtvis kommer vi slänga på mer jord på källaren i år ändå.

Jordkällaren i bakgrunden.
DSC_0886_zps4701641a.jpg

I höstas låtsades jag visserligen att jag var en stockros och strösslade med frön där jag tyckte att de kunde börja växa.

Sv: Odla lupin?

Det beror väl på hur kontrollerad sådd du vill ha. Du kan givetvis bara strössla ut fröna, men färre kommer att gro än om du petar ner dom i jorden och vattnar lite. Kanske de flesta frön till och med äts upp om de bara läggs på backen.

Personligen hade jag dragit upp plantor mer kontrollerat och satt ut dem när det blivit just plantor. Då kan man ju också fortsätta ogräsbekämpningen ett tag till. Du skulle kunna strö ut typ honungsfacelia eller blomsterlin på ytan för att få den täckt snabbt så får du mindre ogräs att ta hand om. Sedan sätta ner lupinplantorna i uppklippta hål, så blir de lite skyddade också.

Kul tråd :D

Lupin är en invasiv art. Jag har ägnat många år av mitt liv åt att rycka småplantorplantor, gräva rötter och plocka fröställningar för att få bort den ur rabatter och trädgårdsland. ;)

Det är inte svårt att upprätta bestånd vid exvis vägkanter genom att helt enkelt strö nävar av frön där. I mina trakter finns ett vägavsnitt där några bybor effektivt fått den att ta vägrenarna i besittning genom att helt enkelt ta med sig frön när går förbi och släppa dem en bit längre bort utmed vägen.

Lupiner finns i mängder där de etablerat sig. Mitt tips är helt enkelt att ta så mycket frön du kan och slänga ut dem där du vill ha dem. Sedan kommer du att få nya bekymmer :D

Jo jag vet att de sprider sig som ogräs, bokstavligt talat. Det var därför jag undrade om det inte borde funka att bara strö ut lite frön. Har en lupin i andra änden av trädgården, men den verkar inte intresserad av att sprida sig alls eftersom den är ensam, i resten av trädgården kommer de inte få någon chans att sprida sig, då min sambo obarmhärtigt kör över allt som passerat sin gräns med gräsklipparen.:meh:

Dorro: Blomsterlin och honungsfacelia lät ju också som något att plantera där, det enda som tydligen överlevde förra året var någon sorts Malva som täckte hela kullen med gröna blad tills frosten kom.

vilken intressant tråd, hade också tänkt plantera in lite Lupin bakom trädgården i vildgräset som ser så tråkigt ut utan lite färg. :P

Du kan ju också köpa plantor på en plantskola - välsorterade plantskolor säljer ju lupiner efter färg de förväntas blomma i. Det ger ju om inte annat en snabbare tillväxt. Och senare naturlig spridning.

Just ja, det kan man göra också. Det där hade jag helt glömt bort att man kunde göra, då lupiner ses lite som "ogräs" men fint tycker jag. :)

Nu är det gjort! Sambon tryckte ner föna från en hel påse lupinfrön lite överallt på hela kullen. Några borde ju ta sig, om inte annat hittade jag en liten lupinplanta som grott i en rabatt, får flytta den till jordkällaren så har jag ju iaf en lupin där.

KL

När jag flyttade till huset för två år sedan hade ingen gjort något åt rabatterna på flera år. Stora rabatten längs husväggen var ett hav av kvickrot med massor av lupiner. Jag grävde och grävde och fick bort de stora lupinrötterna. Förra sommaren såg jag bara några enstaka små lupinplantor att gräva bort.

Nu tittar jag och ser åtminstone ett tjugotal små eländes lupinplantor! De är på helt fel ställe och ska BORT.

Hade du bott i närheten hade jag kommit över med en hink småplantor :D

Det hade ju varit alldeles fantastiskt, nu hoppas jag på att fröna gror ute i backen...

Vi försökte så lupiner i våran trädgård för ett par år sedan. Tryckte ner frön på en del med tråkigt gräs där underlaget är så ojämnt att det inte går att klippa. Men inte kom det några lupiner inte :( .

Hade även året innan köpt ett par lupinplantor och planterat ut där. De kom upp igen året därpå men sedan dök de inte upp något mer.

Jag älskar lupiner och hade så gärna velat haft några men de verkar inte trivas här. Kryllar dock av dem några kilometer bort.

Är lupinfrön ljus- eller mörkergroende? Jag vet inte säkert.

Eftersom de frösår sig själva borde de vara ljusgroende. Det innebär väl att de gror uselt om de hamnar under jordytan?
Med andra ord borde det ge bättre resultat att strössla ut dem än att peta ner dem under jord?

De ska sås grunt, så de är säkert ljusgroende.
Sambon hade väl bara lagt de på marken och tryckt till lite lätt på det, vi får se, i värsta fall får jag sno några vilda och sätta dit. :)

Hur är platsen i övrigt då? Vi hade en planta som aldrig riktigt tog sig och på andra sidan huset var det fullständigt kaos av färger från en uppsjö av lupinplantor. Den lilla ensamma pluttlupinen växte så den hade skugga på sig nästan hela tiden medan de andra tycktes stå mer soligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka