Odla i pallkragar

Maris_

Trådstartare
Jag har införskaffat några pallkragar och har tänkt odla lite grejor i dem. Min favoritgrönsak är rädisor, men jag förknippar att odla dem själva med maskar, alltså att de äter upp rädisorna så att de blir fulla med hål och maskar. Så nu funderar jag, om jag odlar dem i pallkragar slipper jag då maskarna till stor del? Ska man ha någon markduk när man odlar i pallkragar? Något annat jag ska tänka på?

Sv: Odla i pallkragar

Ingen aning om du slipper maskarna. Prova! Jag har målat mina pallkragar på utsidan och på insidan häftat fast någon slags markduk, så att inte jorden ligger an direkt mot träet. Hur man väljer att göra i botten är en smaksak, du kan ta markduk, eller täcka med gamla dagstidningar eller strunta i det helt. Beror lite på underlaget. Gräs kan ju växa igenom ifall det bara är en pallkrage högt tex. Jag har använt dagstidningar i botten på mina lådor.

Jag odlar mina jordgubbar i sand i pallkragar, en krage högt. Blåbärsbuskarna står i två lådor på höjden och rhododendronjord. Ska sätta potatisar i nya lådor i år, två kragar höga så att man kan kupa jorden. Tror faktiskt jag ska sätta om jordgubbarna och göra även de två kragar höga, så att allt ser lika ut.

Jag föredrar att odla i sand + gräsklipp, man kan odla allt på det viset!

Oj vilken fråga! Sandlådesand? Vanlig sand? Har för mig att det är fraktion 0-3 mm. :)

Mitt tips är att du odlar en omgång rädisor i kärl av något slag, tex avlånga balkonglådor, plasthinkar eller nåt annat du har till hands. Då har du mer kontroll på just dessa. Det finns ju så mycket annat man kan ha i pallkragar, sallad tex, en sån liten yta fylls ju snabbt. (Fick för övrigt ett bra tips att man kan så tex sallad eller kål i blomrabatter där det finns tomma ytor när man tex planterat nytt som inte vuxit till sig.)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
488
Senast: sthu
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 345
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar