Odla hö själv med låga värden!

zingoo

Trådstartare
Jag skulle vilja odla eget hö med så låga värden i som möjligt, framförallt då energi. Jag har en kompis som slår hö, och han har nån äng över som jag kan få låna, men han har inte heller nån större koll på vad man sätter i för att det ska bli så lågt som möjligt.

Jag vill helst ha typ sly och löv i också för att det ska ta lång tid att äta.

Är det nån här som har koll på vad man ska sätta i? Jag har som sagt ingen aning och vet inte om mina planer går att genomföra=)
 
När vi sådde i nytt tog vi kontakt men hushållningssällskapet och sedan med en frö firma och fick massa med hjälp från båda :bow:.

Nu har jag andra mål med min vall än du så kan tyvärr inte ge tips.
 
Det handlar nog mer om växtfas än vallsort, även om det givetvis också spelar in. Här är tips på lite bra läsning: http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder

---
Variationen på vallfodrets energiinnehåll är relativt oberoende av om vallfodret kommer från 1:a, 2:a eller 3:dje skörd eller vilken biologisk sammansättning vallen har. Det är främst beroende av vallens utvecklingsstadium vid skörd.
...
Tabellen visar att energiinnehållet är i stort sett lika oavsett om vallen skördas första, andra eller tredje gången om växten är i rätt utvecklingsstadium när den skördas.
---
källa: se länk ovan
 
När vädret gjorde att vallen stod länge och nästan började vissna ner i topparna ( Skåne och slutet av juli) blev det perfekt till mina tjockisar!
 
Vi slår så sent som möjligt men det verkar inte hjälpa. Jag vet ju i och för sig inte vad som hade hänt om vi slagit tidigare, då kanske värdena hade varit skyhöga. Jag skulle behöva ett grovt hö som innehåller helst 5 MJ. Ja helst ännu lägre men det är ju en omöjlighet, det är säkert 5 också=)
 
Men du vill väl ha balans mellan protein och energi ändå? Solen påverkar energivärdet så att slå extremt tidigt på morgonen innan solen gått upp (eh, på sommarn... kan ju bli svårt kom jag på) så är det iaf så lågt det kan bli den dan.
 
Jo, helst vill jag ha MJ/smbrp 5/40 Ca/P/Mg 2,2/1,4/1,4.. Per kilo foder om det är torrt, men helst ts.

Vad händer om jag slår en typ tjugo år gammal vall, kan det finnas hopp om att energin är lägre eller är den hög medans allt annat sjunker? Omöjligt att svara på, jag vet men tänker mest högt nu=)

Jag ska aldrig mer köpa en lättfödd häst..
 
Jo, helst vill jag ha MJ/smbrp 5/40 Ca/P/Mg 2,2/1,4/1,4.. Per kilo foder om det är torrt, men helst ts.

Vad händer om jag slår en typ tjugo år gammal vall, kan det finnas hopp om att energin är lägre eller är den hög medans allt annat sjunker? Omöjligt att svara på, jag vet men tänker mest högt nu=)

Jag ska aldrig mer köpa en lättfödd häst..

Kan du inte ge ett hö med högt proteininnehåll, så du kan ge några kg hö och resten fräsch halm?
 
Det är en väldigt bra ide men tyvärr inte så lätt att hitta. De flesta höerna här har inte så höga kvoter. Det finns förmodligen men jag har ju inte råd att analysera höet hos 10 olika bönder för att eventuellt hitta något som har en högre kvot.

Tidigare höll jag på med hö, halm, lusern och olika proteinkoncentrat men det vore bättre att kunna få ett hö med superlåga värden om det är möjligt.
 
Jo, helst vill jag ha MJ/smbrp 5/40 Ca/P/Mg 2,2/1,4/1,4.. Per kilo foder om det är torrt, men helst ts.

Vad händer om jag slår en typ tjugo år gammal vall, kan det finnas hopp om att energin är lägre eller är den hög medans allt annat sjunker? Omöjligt att svara på, jag vet men tänker mest högt nu=)

Jag har provat att slå åttaårig vall till mina tjockisar och jämfört med andra års vall. Vi slog åkrarna i princip samtidigt, insådden var densamma även om det inte var så mycket kvar av den i den gamla vallen. Värdena var nästan identiska några var bättre på den gamla vallen protein och energi var samma. Det man ska komma ihåg är att en gammal vall är tunn och fiberlös och passar därför inte hästar som får lite grovfoder. På fri tillgång hade det fungerat på mina, men det var inget alternativ.
 
problemet är väl att det är proteinet som påverkas mest av skördetidpunkten. Skördar du sent riskerar du förmodligen mest att få ett hö med bibehållen energi men lågt proteininnehåll.
 
När vi sådde i nytt tog vi kontakt men hushållningssällskapet och sedan med en frö firma och fick massa med hjälp från båda :bow:.

Nu har jag andra mål med min vall än du så kan tyvärr inte ge tips.

När jag bokade hö då jag köpte eget sa jag till bonden att slå höet när höet var närmast övermoget då jag har ponny som blir lätt tjocl. fick superbra värden för hästar som blir tjocka av att se på mat annars.


Kunde ge 10-13 kilo av samma vall som året innan knappt kunde ge 6 kilo av när höet togs i ett tidigare skede.
Så är de grässådd på åkern du ska låna så låt de bara bli övervuxet så får du bra värden.
 
När jag bokade hö då jag köpte eget sa jag till bonden att slå höet när höet var närmast övermoget då jag har ponny som blir lätt tjocl. fick superbra värden för hästar som blir tjocka av att se på mat annars.


Kunde ge 10-13 kilo av samma vall som året innan knappt kunde ge 6 kilo av när höet togs i ett tidigare skede.
Så är de grässådd på åkern du ska låna så låt de bara bli övervuxet så får du bra värden.
Vallen är på egen mark och så även plöjt och insått av mej med hjälp av min far.
Sådant hö som du efterfrågar kör jag ut och tippar i skogen och så hoppas jag på en bra andra skörd.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 447
Senast: Pratsch
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp