Ödem under buken

Sea

Trådstartare
För en vecka sen fick min häst ett djupt sår i ljumsken.
(se denna tråd:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=901596)

Nu har han svullnat upp och fått ett ödem under buken. Ser ut som en tjock platta under magen. Han är inte längre så jättesvullen runt skapet och inte heller i bakbenen längre.

Någon som har några idéer om vad man kan göra. Har promenerat, men det har inte förändrat något. Han mår annars bra, äter och har inte feber.

Någon som har råkat ut för något liknande?

Sv: Ödem under buken

Ödem är väl varken ovanligt eller särskilt farligt som jag förstått. Så länge han inte tempar så kan man nog bara promenera och hålla honom igång och avvakta. Men håll koll på att det inte blir värre, har du frågat vet?

En bekants häst som fick ett stort ödem under magen smörjde in den med voltarenkräm (tror jag att det var, eller liknande kräm). Det försvann efter ett tag.

Man ska nog vara försiktig med att smeta på människomedicin...kan ju bli en dålig reaktion. Kan ju testa på ett litet ställe först, men många av de där grejerna ska man inte ha i solen så.. jag skulle nog hellre avvakta lite.
Efter att ha hört med vet.

Självklart ska man höra med veterinär först. Den här tjejen smorde på ordination från veterinär och eftersom det var under magen var det enligt vet. inga problem med att använda det trots att det var mitt i sommaren.

Du bör låta en veterinär kolla upp det. Ett sådant ödem tyder på att läkningen inte fortskrider som den ska. Ev har infektionen blivit instängd och orsakar nu på nytt besvär.

Jag kontaktaktade vet. direkt när jag upptäckte det. När jag väl fick tag på honom tyckte han att vi skulle avvakta och att jag skulle promenera hästen.
Det har jag gjort, men det ser fortfarande likadant ut. Såret verkar annars förhållandevis fint.

Jag ska nog ringa vet igen, eftersom det inte ger med sig... kanske behöver han kortison..?

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 509
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 652
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka