Sv: Ödem av överdriven salt konsumktion??
Alltså.. Suck. NEJ, dina hästar har naturligtvis inte njursvikt! Jag förstår att du själv inte var inne på den teorin heller, men de flesta svar du får handlar om det.
Visst kan hästar få njursvikt, men det är sällsynt. Akut njursvikt är ett livshotande tillstånd och ger definitivt mer allvarliga symptom än ödem. Vid kronisk njursvikt förmår njurarna inte längre koncentrera urinen och urinens densitet är låg, dvs mkt extra vatten försvinner ut med urinen. Detta ses ffa som ökad mängd urin och dito vattenkonsumtion. Njursvaga individer brukar dessutom magra av och man kan ofta se att något inte är ok på t ex pälsen.
Så nej, lämna njurarna därhän!
Ödem under buken brukar tyda på hypoproteinemi, dvs för lite protein i blodet. Varför är det för lite protein? Antingen får hästen inte i sig tillräckligt från tarmkanalen, ofta pga en tarmsjukdom som gör att upptaget försämras (t ex Proteinlosing enteropati, PLE) eller har hästen ett gravt parasitangrepp som har skadat tarmslemhinnan. Hypoproteinemi kan också uppstå när leverns funktion är nedsatt, vilket kan vara fallet om hästarna ätit/äter ngt giftigt.
Leverskador är betydligt vanligare vid förgiftningar och visst kan det vara en idé att kontrollera leverns status mha ett blodprov. Man bör även kontrollera blodproteinerna och den övriga blodbilden. Jag tycker också att du ska ta ett träckprov för att kontrollera parasitstatus - trots att man avmaskat enligt konstens alla regler kan parasiterna ha utvecklat resistens och därmed är avmaskningen verkningslös.
Vad är det för hö hästarna får? Generellt kan sägas att rundbalshö är av sämre hygienisk kvalitet (om det är pressat på fält och inte efter skulltork i "lösvikt") - mögeltoxiner skulle kunna vara orsaken till ert problem. Var är det skördat? Gammal träda innehåller ofta örter som inte är så nyttiga (just nu kommer jag dock bara på stånds). Går de i en egen hage? Är de släkt?
Rent teoretiskt skulle ju de båda hästarna ha kunnat få ödem av helt skilda orsaker, det får man inte glömma. Hur ser de ut för övrigt? Hull? Slemhinnor? Avföring? Urin? Törst? Hur är de avmaskade, när? Är tänderna kollade? Ålder?