Ödem av överdriven salt konsumktion??

Skogstroll

Trådstartare
hade för två månader vet hemma och tog prover på min gamla valack då han hade ett ödem under buken samt drack mer.Vet trodde det var njur svikt eller likn pga åldern men proverna visade att han var fullt frisk.Inga tecken på svikt eller infektion.Så vi avvaktade. Häromdagen upptäcker jag att mitt femåriga sto oxå har ett ödem på samma ställe??!!? Hon kan ju knappast ha svikt pga ålder så jag började fundera på vad det kunde vara.Just dessa hästar går i samma hage.(plus hennes föl som inte har ödem) Gemensamt för dessa hästar är att de har ätit mer salt än normalt. Inga jätte extrema mängder men varsin sten på en och en halv månad drygt. Vi strödde även ut salt på Höet i somras när vi tog in det för att dra ut ev fukt. Enligt vet kunde detta vara anledningen till deras ödem..Har någon annan arit med om liknande eller att hästar fått ödem av annan anledning? Dom har ingen feber,Äter som vanligt, är inte snoriga eller hostiga..

Tacksam för svar!

Sv: Ödem av överdriven salt konsumktion??

Njursvikt kan komma i vilken ålder som helst och är inte alltid ålderbetingat. Jag vet katter som dött i njursvikt vid 1-1,5 års ålder. Det beror ju helt på vad njursvikten kommer av, vad som orsakar den. Inte för att jag tror att din har det, men man kan inte utesluta njursvikt bara för att hästen är ung.

Visst tror jag alla kan få njursvikt men det är väl ganska otroligt att två hästar får det helt utan anledning? Jag har en häst på 24 år och en häst på 5 år med ödem nu..suck..

Jag har upplevt njursvikt på häst. Denna häst fick först ett lindrigt kolikanfall (vad vi trodde iaf). Blev bra men några dagar senare fick hon ett nytt anfall, mycket allvarligare. Vet sa tarmvred och ville avliva på plats. Vet inte varför vi inte trodde henne och körde akut till djursjukhus med drogad häst, men det var vad vi gjorde i stridens hetta.

Hästen stod på intensiv vård på sjukhus i en vecka och blev först bättre men fick sen avlivas då hon försämrades igen. När vi kom in med henne behandlades hon akut för förgiftning, när dom fått hennes provsvar såg dom att njurvärderna var helt åt... Vet beskrev det som att om hon ska ha ett värde på 150 så har hon nu 800 :crazy: (för att vi skulle förstå hur fel dom var) Diagnosen blev tillslut njursvikt. Men detta kanske kan te sig på många olika sätt?

Då har dom nog inte njursvikt mina hästar för valacken har haft sitt ödem i två och en halv månad och han är inte det minsta sjuk.. Äter och är pigg precis som vanligt..ingen feber och ingenting..det är ju det som är så underligt??

Mitt sto fick för många år sedan vätskande ödem under buken. I samband med detta fick hon oxå vätskande ödem på skenbenen.
Veterinären stod frågande, men så småningom kom vi fram till att det antagligen berodde på betet, som just då var invaderat av pilört.

hon har även senare fått ödem under buken, och då visade det sig att det antagligen berodde på hösilaget.

Parasiter? Giftig växt i grovfoder/hage? Proteinbrist?

Saltet tror jag inte på.

eftersom båda har det så måste det ju vara något på utsidan sas. foder, strö, giftig växt ed. annars kan det ju bero på problem med hjärta, njurar och lever. men låter inte troligt att det skulle drabba två hästar samtidigt.

människor kan få ödem av salt, men hästar kissar väl ut överskottet??

Jag frågade vet om det kunde vara något i deras hö eftersom just dessa två är de enda som äter av rundbals hö ute i sin lösdrift men enligt han kunde dom inte få ödem av sånt..då skulle dom bli sjuka istället..???!!?? kan det vara vitlök?? Bara dessa två får vitlök..Kan ju vara något fel med den senaste burken..Tyckte stoets ödem hade minskat något i morse..:)
vet trodde det kunde vara salt och sa att jag skulle ta bort det och se om det försvann..Vitlöken har jag oxå tagit bort men höet får dom fortfarande..kan det finnas någon giftig växt i deras hö tror ni? Det har jag aldrig hört talas om innan..Trodde inte hästar åt sånt som inte var bra för dom..??

om det finns i höet kan hästar äta växter som är mkt giftiga, tex stånds. så nog kan det vara höet! du kan ju testa att ge annat hö en period och se om det hjälper? när man inte vet vad som är orsaken får man helt enkelt köra uteslutningsmetoden.:)

Har läst rapporter om att vitlök egentligen inte alls är bra för hästar och att vitlök i för stor mängd t.om kan vara giftigt. Giftiga saker sätter sig på njurarna då det är dem som försöker rena bort giftet. Detta leder till akut njursvik på människor. Det kan det ju säkert göra på människor också.

Man ska göra skillnad på kronisk och akut njursvikt. Däremot kan akut njursvikt senare bli kronist. Men är det något giftigt hästarna fått i sig, vad det nu än kan vara så är det akut njursvikt det handlar om.

Det som är lite konstigt är ju att jag tog blod prov på den ena hästen för ca två månader sedan och det visade inte på svikt eller infektion?!
Jag har i nuläget tagit bort salt och vitlök till att börja med..förändras det inte inom en vecka så tar jag bort höet oxå..suck vad jobbigt detta är..man oroar ju ihjäl sig:cry:
Dom är ju så pigga och helt som vanligt..borde dom inte bli sämre på fler sätt om dom åt giftiga saker? Jag kan inte hitta något som liknar blommor el dylikt i höet heller..

Alltså.. Suck. NEJ, dina hästar har naturligtvis inte njursvikt! Jag förstår att du själv inte var inne på den teorin heller, men de flesta svar du får handlar om det.

Visst kan hästar få njursvikt, men det är sällsynt. Akut njursvikt är ett livshotande tillstånd och ger definitivt mer allvarliga symptom än ödem. Vid kronisk njursvikt förmår njurarna inte längre koncentrera urinen och urinens densitet är låg, dvs mkt extra vatten försvinner ut med urinen. Detta ses ffa som ökad mängd urin och dito vattenkonsumtion. Njursvaga individer brukar dessutom magra av och man kan ofta se att något inte är ok på t ex pälsen.

Så nej, lämna njurarna därhän!

Ödem under buken brukar tyda på hypoproteinemi, dvs för lite protein i blodet. Varför är det för lite protein? Antingen får hästen inte i sig tillräckligt från tarmkanalen, ofta pga en tarmsjukdom som gör att upptaget försämras (t ex Proteinlosing enteropati, PLE) eller har hästen ett gravt parasitangrepp som har skadat tarmslemhinnan. Hypoproteinemi kan också uppstå när leverns funktion är nedsatt, vilket kan vara fallet om hästarna ätit/äter ngt giftigt.

Leverskador är betydligt vanligare vid förgiftningar och visst kan det vara en idé att kontrollera leverns status mha ett blodprov. Man bör även kontrollera blodproteinerna och den övriga blodbilden. Jag tycker också att du ska ta ett träckprov för att kontrollera parasitstatus - trots att man avmaskat enligt konstens alla regler kan parasiterna ha utvecklat resistens och därmed är avmaskningen verkningslös.

Vad är det för hö hästarna får? Generellt kan sägas att rundbalshö är av sämre hygienisk kvalitet (om det är pressat på fält och inte efter skulltork i "lösvikt") - mögeltoxiner skulle kunna vara orsaken till ert problem. Var är det skördat? Gammal träda innehåller ofta örter som inte är så nyttiga (just nu kommer jag dock bara på stånds). Går de i en egen hage? Är de släkt?

Rent teoretiskt skulle ju de båda hästarna ha kunnat få ödem av helt skilda orsaker, det får man inte glömma. Hur ser de ut för övrigt? Hull? Slemhinnor? Avföring? Urin? Törst? Hur är de avmaskade, när? Är tänderna kollade? Ålder?

kl
johannesört ger också leverpåvärkan. den förekommer i många gammla ängar.

håller med tant ester ang njursvikt, då är djuret jättesjukt!! om det öht har med njurarna att göra så rör det sig om en något nedsatt njurfunktion, absolut inte njursvikt. tror dock mer på någon allergisk reaktion eller förgiftning med leverpåvärkan som följd.

Hej! Vilket bra svar! Ja dom är ju inte sjuka..stoet är fem år och en knabbe korsning valacken är 24 år och varmblod..stoets föl går med dom i hagen oxå och hon är inte påverkad..men å andra sidan äter hon inte så mycket hö som dom än.Dom är inte släkt. Har fem andra hästar oxå och dom står i samma stall på natten men dessa hästar äter bara av småbals höet som inte är från samma ställe.Anledningen att dessa äter rundbal på dagen är för att deras hage innefattar en maskinhall som jag använder som lösdrift och där inne får dom rundbals hö.Höet är inte dåligt eller mögligt vad jag kan se men det luktar lite annorlunda inne i hallen märkte jag idag..jag vet ju hur mögel luktar och det är det absolut inte..skulle aldrig ge dom dåligt hö,men det luktar lite..hmm..svårt att förklara..sötlakrids??!! Lakridsrot..typ?? hittade något som skulle kunna vara blommor förut..det är gräshö som är slaget på ganska gammal vall gissar jag..har stängt av så dom inte kan äta det nu..stoet har magrat en del det senaste men är inte alls hängig..grinigare än vanligt kanske hon är..hon har en liten ögoninfektion oxå som jag ger salva mot..Hon kan ju magra för att hon går med föl vid sidan oxå så det är ju svårt att avgöra om det är pga ödemet. Hon är inte alls alarmerande mager för hon var rejält fet innan så att hon tappar vikt är sunt för övrigt..om det nu är av rätt anledning??? Ska ringa vet och diskutera igen på måndag,funderar på att ringa en annan denna gången för han verkar lixom ha kört fast..kan behövar lite färskt blod i detta..Ringer nog vårat "över vet",han är gammal i gamet och borde ha varit med om något liknande innan..

Valacken är avmaskad i september..samma med stoet och fölet fast dom är även avmaskade vid jul!

*Putt...*

Hittade en gul blomma i höet idag... och några hårda pinnar med massa spröt på (svårt att förklara)som skulle kunna vara blom skaften..
Bör jag ta prover på dom direkt tro? eller ska jag avvakta och se om det var höet som var problemet? jag har ju stängt av där och ger dom annat hö nu,och dom är ju som sagt inte dåliga..bara ödemen..

Ståns är gula blommor, hästarna äter dem inte färska precis som någon sa tidigare i tråden men de kan äta dem när de torkat alt. hamnat i hö. Dock ska de vara väldigt giftiga och då borde dina hästar blivit allmänpåverkade tycker man?

Ang. njursvikten så stämmer det att akut njursvikt är ett väldigt akut tillstånd. Är inte dina hästar allmänpåverkade i övrigt så lär det inte vara det. Och jag kan aldrig tro att de har hjärtsvikt? ;)

Senast ändrad:

Igår hade ödemet på gammel gubben gått bort helt!!:banana:
Stoets hade minskat något:bump: Det måste ju ha varit höet..Tog bort det i lördags och nu blir dom bättre.tog visserligen bort deras salt för 1 1/2 vecka sen oxå.Fast jag fick ändå en ökning på ödemen i torsdag/fredags ju...men kan det verkligen vara det?? Ska jag sätta in nya salt stenar åt dom nu eller vänta lite tro??

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 450
Senast: Efwa
·
Hästvård Hade vet ute i måndags igen och kollade på mitt sto då hon sedan en tid har haft ödem under buken och ett i ansiktet under käken.Min...
Svar
5
· Visningar
7 937
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka