OCR-nummer

keramin

Trådstartare
Jag undrar om det alltid är samma ocr-nummer på räkningar som kommer från samma ställe. Om jag t ex betalar ett lån eller en hyra som jag vet summan på, varje månad, kan jag då lägga in betalningar långt i förväg genom att använda samma ocr? Jag vet ju att banken reagerar om jag skriver fel ocr men detta har jag ingen koll på. Be mig inte kolla gamla fakturor för jag är ingen papperssamlare, slutade med det och nöjer mig med att jag kan se på banken att det är betalt.

Min hyra har olika ocr-nummer varje månad. En gång blandade jag ihop månaderna och fick brev om att hyran inte var betalt för jag hade skrivit nästa månads ocr. Däremot har studielånet samma varje månad.

Generellt
Jag undrar om det alltid är samma ocr-nummer på räkningar som kommer från samma ställe. Om jag t ex betalar ett lån eller en hyra som jag vet summan på, varje månad, kan jag då lägga in betalningar långt i förväg genom att använda samma ocr? Jag vet ju att banken reagerar om jag skriver fel ocr men detta har jag ingen koll på. Be mig inte kolla gamla fakturor för jag är ingen papperssamlare, slutade med det och nöjer mig med att jag kan se på banken att det är betalt.
: Nej

Man får fråga.
Alla mina fakturor som ska betalas på skuldsaneringen har samma nummer men det är också samma belopp som tillhör samma konto hos företagen.

Tack till er alla. Då vet jag det och får snällt fortsätta att skriva långa sifferrader som jag lätt virrar till.

Det beror på vem som sänder ut fakturan, banken jag jobbar på har alltid samma ocr-nummer till sina lån/kreditkort (många olika kort...), men många andra kreditgivare osv har olika månad för månad.

Enklast är att ringa och fråga ;)

I OCR-koden finns alla de uppgifter som banken behöver för att förmedla vad dina pengar rör sig om till betalningsmottagaren. Om betalningsmottagaren tycker att den vill veta att denna inbetalda räkning hör ihop med "2014.10", medan förra månadens räkning rörde "2014.09", då blir OCR-koden olika för varje månad.

Tycker betalningsmottagaren att det räcker om betalningen kommer från kundnummer 104104104 och/eller till kontonummer 401401401 - men utan tidsangivelse, då ändrar sig OCR-koden aldrig.

Lösning: jämför två månadsräkningar. Har de samma OCR-kod, är det sannolikt att även andra månadsräkningar till den betalningsmottagaren har samma kod.

Vissa har samma varje gång, andra byter varje gång. Om jag minns rätt så de som har personnr eller medlemsnr som ocr har alltid samma, de flesta andra byter varje gång.

Tack till er alla. Då vet jag det och får snällt fortsätta att skriva långa sifferrader som jag lätt virrar till.
Det fåtal fakturor som jag får i pappersform betalar jag alltid via bankappen (mobil eller ipad) för då kan jag enkelt fota av OCR-numret med kameran och siffrorna riskerar inte att bli fel! Har Handelsbanken - vet inte om det funkar med andra bankers app:ar också.

Det fåtal fakturor som jag får i pappersform betalar jag alltid via bankappen (mobil eller ipad) för då kan jag enkelt fota av OCR-numret med kameran och siffrorna riskerar inte att bli fel! Har Handelsbanken - vet inte om det funkar med andra bankers app:ar också.

Det där med att fota av OCR-nr är det bästa som hänt mig på länge (ur en vardagsförenklande synvinkel :D ). Jag har Swedbank, så det finns på flera bankappar :up:

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 384
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 781
Senast: Trott
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 343
IT & mobiler Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt. Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 507
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar