också "ännu en sadeltråd"

C

Cointreau

Vad skulle ni tips om för sadel där M&N's goldcollection passar bra på hästen men inte Kentaur (medea som åker fram).
Ingen av de passar ryttaren särskilt bra (har långa överskänklar).

Just nu är hästen lite omusklad och hur tycker ni då att man ska göra? Är fårskinnspad ett bra alternativ enligt er?

Bild på ryggen:
17989115.jpg

Tacksam för hjälp :bow:

Sv: också "ännu en sadeltråd"

vänta att köp sadel tills ryggen är färdigmusklad. Jag gjorde detta misstag, hästen hade ganska bra ryggmuskler men kunde få ännu mer, men jag köpte en ny utprovad sadel, som hon skulle kunna växa lite i och idag, 3 månader senare är den på tok för trång :smirk:, har dock inget tips på märken!

Hej,
jag tömkör och longerar mycket just nu för att få upp musklerna men behöver utöver detta också rida.
Inga problem om jag får byta sadel efter några månader men behöver något som ser ut att passa.

:idea: (- lampan)

enligt sadelutprovaren som var ute hos mig i förra veckan så var det två sadlar som låg bra på min häst, morris and nolan gold c. och en albion. så dessa två märken borde vara rättså lika, kanske värt att testa en albion om du inte trivs i M&N?

Jag tror att Kentauren kan ha varit för rak.
Men M&N borde enligt bilden också varit det tycker jag?

Vet inte vilken prisklass du hade tänkt dig men Amerigo kanske har ngt som passar. Butet kan ev passa.
Jaguar (inte deep seat) kan också passa.

de jag själv har funderat på är:

Prestige Venus D
Jaguar CC
Jeremy Rudge PW

Vad tror ni om dessa?

Jag tror att Kentauren kan ha varit för rak.
Men M&N borde enligt bilden också varit det tycker jag?

Vet inte vilken prisklass du hade tänkt dig men Amerigo kanske har ngt som passar. Butet kan ev passa.
Jaguar (inte deep seat) kan också passa.

Troligen blir hästen ännu rakare över ryggen vid arbete så att den därför kräver en väldigt rak bom. Tror inte att Jaguar har tillräckligt rak bo men möjligen Amerigo. Kieffer borde också ha någon modell som passar ryttarens långa ben.

men kentauren verkar ju vara för rak? Den åker iaf fram rejält.
borde inte en jaguar CC passa?

hm knepigt.

ang jaguar
någon som vet hur vid deras M är?

Min häst har bomvinkel 78 grader om jag gjort rätt

Att sadeln åker framkan bero på hundra olika saker, den kan visst vara för rak, men också för svöngd, för vid, för smal, eller helt enkelt bara inte byggd för att passa just din hästs ryggform.

Om M&N passar, och du letar ny sadel(?) så har jag för mig att man kan beställa extra långa kåpor osv för att få den att passa en lång ryttare bättre, om du gillade den i övrigt.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 577
Senast: Ceta
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 276
Senast: LaMagia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar