Och inte får man sova längre....

nangiialaa

Trådstartare
Har kommit till det stadiet där jag bara blir mer och mer frustrerad på min små älskade liv.

Har två bondkatter på 1,5 år och de senaste månaderna har dem gjort allt för att man inte ska få sova. Dem springer omkring i sovrummet, sitter nedanför sängen och jamar, försöker öppna mina garderober, biter på/leker med sladdarna i sovrumet, hoppar omkring i sängen o.s.v. Stänger jag dörren till sovrummet springer dem omkring i övriga delen av min lägenhet eller deras favorit, den ena sitter utanför dörren och jamar medans den andra sitter och "kraffsar" konstant på dörren för att försöka få upp den...
Detta påverkar både mig och min killes sömn då vi inte får sova ordentligt en enda natt längre, när man väl somnar tar det inte lång tid förens man blir väkt igen. Man är mer vaken än sover numer. Vissa nätter bara tröttnar man totalt, jag går upp, eftersom jag inser att dem inte kommer att sluta. När jag går upp, lugnar dem ner sig och går och lägger sig efter en stund. Då går jag med och lägger mig, antingen i sängen eller på soffan, och vad tror ni händer då!? Joo, det tar MAX en timme, sedan är det lika dant igen.... :cry:

I början intalade jag mig att det är bara för stunden men nu har dem hållt på såhär så länge och vi båda har totalt tröttnat på detta. Då vi båda dessutom pendlar till jobbet och tränar aktivt efter jobbet blir detta ännu jobbigare eftersom, vi som sagt, inte får sova ordentligt.

Vad kan jag göra åt detta!?
Finns det något man kan göra eller ska jag bara önska att det är "för stunden" och att dem tillslut slutar hålla på och vill väcka oss?
Tacksam för ALLA förslag....
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Först: är de kastrerade? Att härja på nätterna har iofs inget med fertilitet att göra, men det gör de flesta katter extra pestiga :devil:

Sen: Hur sysselsätter ni dem på dagtid? De måste få utlopp för en mängd olika lekar/jaktbeteenden, både fysiskt och mentalt. Aktiva jaktlekar med olika vippor, laserpekare (favoriten i det här hemmet är dressyrspön). Klättrande (dvs höga stolpar), smygande (tunnlar, lådor med hål mm, många olika smygvägar bakom möber o.dyl. och mentala utmaningar som att leta godis i aktivitetslekaker och äta råa köttiga ben.

Katter är typisk aktiva i korta omgångar, så om man har ett lekschema får man vara beredd att anpassa sig eftre det. Två gånger på 30 min funkar bättre än 1,5 h i sträck. När de fått rasa av sig ordentligt kan de oftast fokusera bättre på tex godis-snurror och annat som man kan lämna framme över natten om det inte blir bättre. Mina har dock fått lära sig att på natten ÄR det tråkigt, det är lika bra att sova sig igenom det (och så får de aktiveringsleksaker när de är ensamma på dagtid istället).
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Jo dem är kastrerade, dessutom har den ena blivit lite lönnfet p.g.a det, men dem går på bantning, båda två :P

När vi båda är på jobbet är det ju ingen hemma men dem leker bra med sig själva + att dem har ett stort "katträd" och möbler som dem brukar roa sig med. Dressyrspöt tkr mina är mycket roligt också, tills den ena får ett bra tag om "vippan", tappar den och han snärtar sig själv, då är det helt plötsligt inte roligt längre ;) haha
Har testat att ge dem kycklingvingar massvis med gånger, det intresserar dem inte alls, konstigt nog. Lika så "godisbollar" intresserar dem inte heller + att som sagt dem går på bantning nu och därför inte får något "extra" godis heller :P
Dem har alltid annars legat vid mina föttre och sussat sött under natten, verkligen ALDRIG hållt på såhär innnan och jag har inte förändrat något i varken mina eller deras vanor, förutom att relativt killen är ny, haha!..... :P
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Åh jag vet så väl hur det känns! Var många gånger sugen på att kasta katten ut genom fönstret...

Jag har också två bondkatter på 8 och 4 år. Det var den yngre som härjade som mest när hon var kring 1-2. Jag gjorde inget särskilt åt det, jag märkte att hon bara blev glad över att jag steg upp skällde på henne :) Att stänga sovrumsdörren gick ju inte då hon kan stå och kraffsa som besatt..

Jag försökte trötta ut henne på kvällen med massa lek och det funkade väl ibland. Hon har sina stunder nu också men inte alls lika mycket, tack och lov.

Har tyvärr inga specifika råd på vad du ska göra...
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Som besatt, jaaaa, det är en mild beskrivning ;) haha

Jaa, jag får väl ta hem mitt dressyrspö igen (eller köpa ett nytt billigt att ha hemma, haha) och leka med dem med det om kvällarna. Minimal ansträngning för mig, maximal effekt för katterna ;)
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Det där med att krafsa o pipa på dörren brukar ge sig om man bara har tålamod att INTE låta dem vinna något på det. Dvs INTE öppna dörren ;) Skitjobbigt under några nätter, men det brukar ge sig!

(Med detta förutsätter jag att de är tillräckligt aktiverade i övrigt:))
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Om dem för en gång skull inte redan sitter där och kraffsar så man är vaken så har dem båda lärt sig att när mitt alarm på morgonen ringer, då går jag upp och ger dem mat. Gissa vad dem gör då, jo sätter sig och kraffsar och jamar. Den gången måste jag ju tillslut gå upp ;)
Dock brukar jag inte låta dem "vinna" över mig om nätterna med det, men visst, det händer att jag bara inte orkar med det och går och öppnar :P
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Just krafs på dörren kan man ibland fixa genom att sätta dit dubbelhäftande tejp. Inte poppis att krafsa på sånt.
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Om dem för en gång skull inte redan sitter där och kraffsar så man är vaken så har dem båda lärt sig att när mitt alarm på morgonen ringer, då går jag upp och ger dem mat. Gissa vad dem gör då, jo sätter sig och kraffsar och jamar. Den gången måste jag ju tillslut gå upp ;)
Dock brukar jag inte låta dem "vinna" över mig om nätterna med det, men visst, det händer att jag bara inte orkar med det och går och öppnar :P

Belöna inte beteendet på morgonen heller. Öppna inte dörren förrän de har slutat. Om de så bara slutat för en sekund så tar du den öppningen och går ut. Det är icke-krafsande och icke-jamande som ska belönas.

Just morgonen när man behöver sticka iväg är ett dåligt tillfälle att träna annat än "vardagsträning" så börja aktivt att träna katterna på att sköta sig vid stängda dörrar. Ta en stund när du är hemma då du verkligen tränar dem. Om det är lättare, träna dem en och en. Stäng dörren, öppna så fort de är lugna. Du kan förstärka med att ge godis om du tror att det går snabbare, men jag kör utan godis.

Och sätt upp något skydd på dörren så att de inte förstör den.;)
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Just morgonen när man behöver sticka iväg är ett dåligt tillfälle att träna annat än "vardagsträning" så börja aktivt att träna katterna på att sköta sig vid stängda dörrar. Ta en stund när du är hemma då du verkligen tränar dem. Om det är lättare, träna dem en och en. Stäng dörren, öppna så fort de är lugna. Du kan förstärka med att ge godis om du tror att det går snabbare, men jag kör utan godis

Så ska jag bara stänga, vänta på att de slutar kraffsa och ha sig och sedan öppna, belöna dem och sedan stänga igen och fortsätta så en stund, eller? :)

Utan godis får det bli, dem blir ha-galna annars och dem går på hård bantning, haha ;)
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Min höll på likadant en period nyligen.
Jag körde på ignorera-metoden. Ingen belöning (uppmärksamhet är också en typ av belöning) för oönskat beteende.
Gav heller inte mat det första jag gjorde på morgonen.

Hon har fått flera aktivitetsleksaker att äta ur, så det finns mat att äta hela natten (och kvar på morgonen, så hon inte ska bli jobbig för att hon vill ha mat). Leker gör vi med vippor och råttor. Det verkar vara tillräckligt för att hålla hennes hjärna upptagen med annat än hyss nattetid.
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Så ska jag bara stänga, vänta på att de slutar kraffsa och ha sig och sedan öppna, belöna dem och sedan stänga igen och fortsätta så en stund, eller? :)

Utan godis får det bli, dem blir ha-galna annars och dem går på hård bantning, haha ;)

Jepp, kör hellre många korta pass än få långa.

Sedan är det såklart viktigt att de hålls sysselsatta kvällstid så att de går och lägger sig och sover när ni gör det.

Det kan också underlätta att förbjuda sovrummet helt och hållet, inte bara nattetid. Mina katter får inte vara i sovrummet, alls. Vi har varit konsekventa med det och nu kan vi ha dörren öppen utan att de går in. De stannar vid tröskeln och sitter och kikar om vi är där inne (förutom den yngsta men hon är ju inte färdigtränad;)).
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Tror det kan vara svårt att ändra katters dygnsrytm. Alla katter jag bott med har varit busiga om nätterna. Nu vet jag inte hur ni bor, men att ha möjlighet att ha två dörrar stängda mellan er och katterna är guld värt för att slippa höra krafsande och jamande och kunna sova gott. Vår katt är utekatt och är gärna ute hela natten om somrarna, men inte nu på vintern, då får han kattfnatt inne i stället. Ska vi upp tidigt och vill få sova så ställer vi in kattlådan i köket och stänger in katten där, stänger vi sen sovrumsdörren om oss (ett vardagsrum emellan) så hör vi inte om han jamar. Kan kännas lite taskigt att stänga in honom, men jag tror inte det går nån nöd på honom de timmarna, han har ju allt han behöver där utom just sällskap. Även när vi bodde så vi hade kattlucka så stängde vi ute honom i hallen vissa nätter, för han skulle tvunget busa runt under sängen, ibland med levande möss som leksaker...
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Det jag tänker på är, ni jobbar på dagarna och sedan tränar efter jobbet? Dvs. Katterna är ensamma mkt och sover säkerligen den mesta tiden. Skulle tro att de har överskotts energi och vill ha uppmärksamhet. Antagligen är det två rätt aktiva katter med. Hur mkt tid lägger du på katterna på kvällen?
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Cili: Sådana matleksaker intresserar dem inte alls... :P

Sol: Är det inte svårt att lära dem det nu, när enda gången dem inte får vara där är när jag inte är hemma (eller när jag blir trött på dem på natten;))? Jag menar, dem är ändå 1,5 år båda två och har alltid legat och sovit hos mig också så... Dessutom är dem så himla sociala så dem vill i stort sätt alltid vara där man är :)

Shark: Har börjat busa med dem oftare om kvällarna och märker faktiskt skillnad. Busar med dem direkt när jag kommer hem från jobbet, precis innan jag går och tränar och sedan små stunder tills jag och killen går och lägger oss :)

Hjlomalind: Jag har inte möjlighet att stänga in dem i något annat rum. Har bara dörr till sovrummet och toaletten, och toan har ju inte så mycket plats precis....
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Det går att lära katter saker genom hela deras liv. Däremot får man ju ta i beaktan att om man gör ett rum till förbjudet område helt så minskar man den totala levnadsytan för katterna. Jag vet inte hur stort du bor, men hos mig är det inte ett problem att de inte får vara i ett rum. Bor man lite mindre kan det ju vara en större inskränkning.

Men katter kan lära sig vanor, de kan lära sig att dörren är stängd på natten bara också men det är bra att vara konsekvent. Antingen får de alltid vara i sovrummet på natten eller så får de det inte. Det är lättare att lära in än "ni får inte vara här när ni stör".
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Min vuxna har ju alltid fått vara i sovrummet, förutom när hon har kattungar som flyttat ur bolådan. Då åker de ut allihopa för att kunna sova med en kull busiga kattungar i sovrummet, det går inte. Hon brukar föra väsen om detta 2-3 nätter sedan ger hon upp. Så jag håller med dig, bara man är konsekvent så kan katter lära om sig!
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Enligt Jackson Galaxy, kattbeteendevetare på Animal planet, så är just sovrummet och speciellt sängen det mest intressanta stället i reviret iom att det ansamlas så mycket dofter från flockmedlemmarna (människorna) där. Han rekommenderar att i sista hand begränsa katterna från det rummet.

Min lösning på nattaktiva katter funkar säkert inte för de flesta men jag går i alla fall och lägger mig mycket tidigare nuförtiden, somnar bra och har därför inga problem med att bli väckt ett par gånger under natten. Det är nog en hel del psykologi i detta eftersom jag numera sällan vaknar av att de väsnas.
 
Sv: Och inte får man sova längre....

Sol: Jag bor "bara" i en 62kvm tvåa, alltså ganska litet totalt. Den ligger dssutom är högst upp i ett hyreshus så det är inte lämpligt att släppa ut dem heller + att jag har mkt trafikerade vägar bara 100 ifrån ungefefär...

Shark: Har haft stängd dörr, för det mesta får jag väl tillägga, i snart två månader. Dem har inge gett upp ännu som sagt ;)

MonteRose Vi lägger oss relativt tidigt, runt 10 tiden. Då brukar dem vara lugna, ligger och sussar sött vid mina fötter, så man "hinner" somna. Det är väl där vid 2330 - 0000 tiden dem brukar börja och tro mig, man vaknar. Jag är inte den som vaknar för något annars, men dem blir så fruktansvärt ihärdiga. Dem springer runt och jagar varandra, brottas, fräser och spottar, leker med allt dem vet att de INTE får leka med och sådant ;P haha
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 270
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 082
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp