Och hur går jag vidare nu?

jerseyko

Trådstartare
Eftersom jag utför en hel del farliga och tunga saker på mitt jobb, och redan känner av problem med vissa uppgifter. Så valde jag idag att berätta för min chef.

Jag säger att jag är gravid, förklarar att jag inte vet hur långt och vad jag har för problem.
Istället för att då kanske prata med de olika ansvariga vi har på arbetsplatsen att jag just nu inte kan eller ska göra vissa saker, säger chefen:
-Men det är ju bara att göra en abort!

Sen va det bara att klä på sej och gå ut. Stå där och vrida bäckenet, lyfta tungt och upp å ner.
Jag som redan har lågt blodtryck känner ju ganska snart att det börjar snurra. Det är varmt och det är stressigt.

Tack och lov gick en maskin sönder så det blev rast, sen hann jag avsluta lite på kontoret innan jag slutade.

Hur gör jag nu? Arbetsmiljöverket? Försäkringskassan? Facket?
Ska jag kontakta en läkare och bli "sjukskriven'"?

Sv: Och hur går jag vidare nu?

Fast anställd?

Kände du dig dåligt behandlad på något sätt? I så fall är det väl facket men det är ju ett annat ärende. För att få andra arbetsuppgifter får du specifikt be om det, kan du inte flyttas får du gå via läkare och försäkringskassan för att sjukskrivas.

Nu är det ju ord mot ord här, men jag skulle koppla in facket för så plumt får inte en chef bete sig. Sen är det bara att börja nysta i det. Men en omplacering
är ju lämplig och om inte det går så får du gå mot sjukskrivning/havandeskapspenning. Men först kanske du ska se till vart i graviditeten du är.

Själv var jag sjukskriven pga mina kräkningar under två graviditeter från det att jag plussade till förlossningen. Lycka till och hoppas att det går bra!
/Petronilla

Chefens klantiga uttalande tar du via facket.

Omplacering om det är möjligt tar du med arbetsgivaren. En del arbetsgivare kräver läkarintyg för omplacering. Finns inte omplaceringsmöjlighet så är det sjukskrivning som gäller fram till det att du kan få gravidpenning.

Det var en omplacering jag bad om. Eftersom jag har sånna hemska foglossningar och är så himla trött och snurrig.
Jag har kontorsuppgifter nu under 2 veckor när en kollega är och jagar.
Det är en tjänst jag hade från början då jag fick inflammation i båda armbågarna när jag jobbade i produktion. Sen vart jag sjukskriven för de aldrig ville läka ut och då tog kollegan, som har en trasig axel, över mina uppgifter och när jag kom tillbaka gick jag ut i produktionen igen (men med andra uppgifter)

Nu är de kort om folk då de är fler som har semester, och jag blir den som blir placerad på linjen. För er som inte vet, så jobbar jag på slakteri.

Men puckochef!! Ska han försöka övertala dig att göra abort för att kunna jobba!? Vilken jubelidiot!

Men om du har ett läkarintyg på att du behöver omplacering så ska arbetsgivaren hjälpa dig med det om det finns möjlighet. Även försäkringskassan brukar kunna hjälpa till om arbetsgivaren strular. Arbetsgivaren har skyldighet att omplacera om möjligheten finns (vilket det verkar finnas för dig?).

/trazel - som är van vid att behöva ha allt på papper från en läkare...

Sorry, jag generaliserade ... I min stereotypa värld var ju förstås en chef på ett slakteri en karl (helst stor o stark oxå ;)). Lika illa vilket som förstås!!

Kontakta facket angående chefens uttalande och läkare som stärker att du behöver omplacering.
Fy så fult sagt av din chef :mad:

Du vänder dig till en läkare för att få dina besvär dokumenterade. Läkaren avgör även om du behöver sjukskrivas från dina nuvarande arbetsuppgifter. Du ansöker om omplacering hos arbetsgivaren och om det inte går ansöker du om graviditetspenning hos FK.

Jag sitter här med hakan i golvet och försöker förstå hur en chef, eller någon människa, kan häva ur sig något sådant. Finns det någon möjlighet alls för att chefen missförstod dig och trodde att du inte ville ha barnet och hade för avsikt att göra abort? Det känns långsökt men jag griper efter halmstrån för att begripa detta.

I sak har du redan fått bra råd. Jag blev bara helt paff.

-Men det är ju bara att göra en abort!

:mad:
Ursäkta mig, men vad ÄR det för en idiot!!
Jag tycker du ska gå till chefens chef, personalavdelningen och/eller facket och berätta vad han sa. Så säger man ju inte ens som den klumpigaste kommentaren i en PRIVAT situation och så säger han till en av sina underställda! Jag blir helt mållös!

Jag Sjukskrev mej i måndags och ska till barnmorskan idag.
Pratade med platschefen innan jag åkte hem, han förstod problemet. Pga graviditeten kan jag inte göra allt, men vi är båda överens om vad jag faktiskt kan göra!
Han var även smart att fatta att skit mår jag för jag inte längre kan ta mina mediciner. Jag är tillbaka där jag var innan jag fick den här medicinen, men vet inte om det bara är en fas nu för jag slutade så tvärt eller vad som händer.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 401
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 389
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 121
Senast: VLMF
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III