OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

misan1984

Trådstartare
köpte en unghäst för 1 ½ år sedan. Han är född 04 och enligt säljaren dansk import u.fullblod e.okänd. För ca ½-1 år sedan tog jag ut ET och veterinär då hästen hade fått ?genomgående hasledsgallor? och jag tyckte att han inte gick rent, ET o Veterinären hade två teorier, 1: hästen växer 2: lösa benbitar... men tyckte inte att det var någe fel på rörelsemönstret.
Min lillasyster tog honom på foder för ca 3 mån sedan och köpte ut halva honom. Men tanken var att de skulle köpa ut hela honom så småningom. I för några dagar sen va jag och hälsade på hästen och fick då se att den ena gallan blivit dubbelt så stor... Då hade han tappat en sko bak (3 år och redan skor pga sin plattfot het och fruktansvärt ömma fötter) men hovis skulle komma på måndag. När hovslagaren är där ringer stallägaren till mig och säger att han inte tänker sko honom då han har jätte ont i benen och rör sig underligt...
Så jag ringer Agria och undrar vad jag ska göra m.m. då de säger att om det visar sig vara OCD ersätter inte försäkringen någonting. Jag tror att det kan vara OCD och då står jag alltså här men en dansk import häst värd ca 20.000:-, ett försäkringsbolag som inte ersätter och ev en operation för minst 15.000:- och då vet man ju inte om hästen ens blir bra... Det är meningen att min syster ska ha honom som hopphäst vilket jag tror bara är att glömma.. och pengarna för att operera honom finns inte så då är det alltså bara att ta bort honom lr?? jag känner mig så himla kluven då det känns som om jag lurat min lilla syster att köpa min häst för hennes sparpengar och kan inte få ut någonting av försäkringsbolaget. Hästen är f.ö. en kanon häst, jätte fin och super snäll!
Ringde förra ägaren och berättade och hon sa bara -jag kan inte hjälpa dig och jag har inga skyldigheter...
Ena tanken har varit att jag säljer honom riktigt billigt och friskriver mig ifrån hans ev fel, till någon som har möjlighet att åka in med honom och operera samt låta honom få lång konvalisenstid eller åka in och betala röntgen och få det konstaterat att det är OCD och därmed inte kunna få ut en krona för honom plus såt med veterinär kostnader... Jag är så förvirrad!! hjälp!:cry: :cry:

Snälla kan någon komma med något bra förslag?:bow:
 
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

Att operera OCD på en treåring borde väl inte vara några konstigheter, om inte bitarna sitter väldigt illa till. Om det handlar om "normal" OCD, varför skulle det då inte funka att använda hästen till hopphäst efter OP?
 
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

tror du att det skulle gå?? det enda jag har hört om lösa benbitar är att det blir återkommande inflammationer samt problem efteråt!! det kanske är fel??
 
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

Jag tycker du ska börja med att kontrollera vad det är, hur det sitter och vad prognosen är.

Otroligt många travhästar, som gör ett betydligt tynge jobb än våra ridhästar, är OCD-opererade och fungerar bra. Jag vet många som efter rätt rehabilitering sprungit in många slantar.

Men börja med att kontrollera vad det är, kanske är det något helt annat än OCD, och då täcker ju försäkringen förmodligen detta.

I nödfall tycker jag att det är en god idé att försöka hitta någon som har pengarna till operation (om det är OCD) som vill köpa för en billig peng och chansa på att det blir en superhäst. Det är ju inte helt ovanligt att man gör så...
 
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

Under förutsättning att röntgen visar att benbitarna inte sitter allt för illa så finns det väl ingen anledning till att tro något annat än att det skulle fungera. På en treåring är det ju dessutom goda chanser att benbitarna inte hunnit orsaka någon skada inne i leden. Många hästar med OCD behöver ju inte heller opereras, det beror helt på om bitarna stör eller inte. Många opererar ut dom i förebyggande syfte, innan de hinner ge några problem.

Som sagt är det många travare som opereras för OCD, och deras arbete är ju ganska krävande. Jag har haft flera OCD opererade hästar (travare) och ingen av dom har haft problem härledda från den opererade leden. Jo en förresten, men där visade det sig att det fortfarande fanns en lös benbit som dom glömde plocka ur vid första operationen.

Åk och röntga hästen. Då får du ju besked på först och främst om det är OCD, om det behöver opereras och vad prognosen är. Men generellt skulle jag nog vilja säga att prognosen för OCD operationer är mycket god. Men prognosen för din häst går naturligtvis inte att sia om innan du röntgat.
 
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

Behöver den opereras i båda benen? jag betalade ca. 15 000 inklusive OCD-röntgen (kotleder fram och has-kot-led bak) för båda haslederna förra året.
 
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

min förra pållle har lösa benbitar, bla. i en fram kota. dessa har aldrig stört honom och han tränades innan pension, han är 18 nu, upp till svår dressyr.

det är vanligt med lösa benbitar och jag tycker att ni skall undersöka, röntag ordentligt och få ett ordentligt utlåtande.
 
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

men har har fruktansvärt konstigt rörelsemönster med bakdelen och vill inte ens att man ska kratsa hovarna bak.. (läs lyfta bak) betyder inte detta då att det gått så långt att han fått inflammation och ont utav detta samt att den ena gallan blivit dubbelst så stor... :confused: :confused:

Han har dessutom slagit upp knäna flera ggr som kanske har med att göra med hans bakben för han är riktigt snubblig.. knäna har fula ärr samt är galliga/svampiga.. kan detta snubblande ha med haserna att göra??
 
Senast ändrad:
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

Om bitarna sitte normalbar till, det inte finns sekundärskador i leden osv, så är prognosen efter operation mycket god.

Och minst 15 000 kr, jag anlitar en klinik som är ganska 'dyr' om man jmf med många andra, och inte ens de tar 15 K för att oppa ett ben. Kan kolla exakt vad det kostade om du vill. Sen måste du ju dock lägga på kostnad för röntgen ovanpå det då.

Men istället för att se det som hästen värd 20, operationen kostar 10. Vad är hästen värd om den blir bra efter operation och kan fortsätta fungera? Är det kanske värt att låna 10 000 kr (eller 15 om det är så) till operationen?

Jag säger inte hur du ska göra, det måste du bestämma själv, hästen mår inte dåligt av att du tar bort den, så om du väjer det är det bara människorna som är kvar som mår dåligt, men ger dig lite exempel på hur du kan fundera för att komma fram till ett beslut.

Men, det FÖRSTA jag tycker du ska göra är att ta hästen till en klinik och ta reda på VAD som är felet. Det kanske inte alls är OCD, eller så är det det och bara det, eller så är det OCD och annat.

Så, börja med att göra en hältutredning, se vad den ger för svar, och ta en diskussion med veterinären om prognos, kostnad osv. Och åk sen hem och fundera när du VET vad du har att ta ställning till, och inte behöver tro/gissa.

Lycka till, och uppdatera oss gärna.

/Alexandra - med en häst som opererades för birkelandsfraktur/POF (typ av lös benbit som inte är OCD, men samma OP) som treåring, och en herre som genomgått artroskopi i hasleden för att få ett klarare diagnostiskt svar ang hur illa en gammal OCDdefekt eg var.
Och som har ett fbl som försäkringen INTE skulle täcka lösa benbitar på om hon visar sig ha det. Sålänge det är ett okomplicerat, normalt 'fall' skulle jag dock låna pengar till OP om det behövdes, för hon är helt klart värd det och 'bra nog' för jag lätt ska anse det värt att lägga de pengarna..
 
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

tror du att det skulle gå?? det enda jag har hört om lösa benbitar är att det blir återkommande inflammationer samt problem efteråt!! det kanske är fel??

Min pappas häst (kallblodstravare) köptes vid 6 års ålder för en ganska billig peng (i princip endast för stammen) för att man såg att hästen rörde sig konstigt. Den gick orent redan i skritt och hade blivit rapporterad för dålig trav i 4-5 lopp av 13 :p

Det visade sig vara en lös benbit i v. has som då opererades bort. Sen blev det ett par månaders vila och sen sattes hästen sakta igång för att efter lite mer än ett halvår komma till start och vinna ett lopp det första den gjorde. Nu var det lite mer krämpor med den hästen (astma på våren/sommaren, troligen pollenallergi, den gick inte bra ihop med andra hästar och blev sparkad i hagen, vid ett annat tillfälle blev den för rastlös av att få vila och sprang sig halt i stenig hage :p ) som gjorde att den inte startade så ofta, och en del underhåll m hj av ET för att hålla den fräsch, men på 59 starter totalt sprang den in ca 220000:-
Exteriören blev ganska dålig av att den hade sprungit på travet trots lös benbit (sabelbent bl a) därför hade den knappast passat för hoppning eller öht mer avancerad ridning. Men travet höll den för till 15 års ålder.
 
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

Kom på en sak till: operationen kostade i det fallet ca 10000:- men då tror jag att röntgenkostnaden är inräknad och de tog "onödigt" många röntgenplåtar.

Personligen är jag kluven, det finns många halvbra hästar därute och om hästen är ofräsch redan som ung är det inte säkert att den blir riktigt BRA även om det läks. Eftersom det är nu hästen utvecklas till den häst den kommer bli.
Å andra sidan är det ett negativt tankesätt, den kan ju gott och väl duga till tävling men kanske inte får toppexteriör eller klarar sig i högre klasser. Man vet helt enkelt inte.
Men ska man ta bort hästen är det säkert lättare nu än om några år när man redan lagt ner massor med arbete på utbildningen.
 
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

har nog till 99% bestämt att jag åker in på måndag och röntgar honom iaf.. men vet inte om man ska begära en hältutredning lr bara röntgen med tanke på försäkringsbolaget..:confused:
 
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

Är det inte som med en del sjukdomar hos katt som inte ersätts av Agria att ersättning utgår för utredning tills diagnosen är fastställd?
Alltså ersätts hältutredning och röntgen men om det är ocd så nekas ersättning vid op. och uppföljning e.t.c.?
 
Senast ändrad:
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

man kan ju hoppas att det är så.. någon annan som vet??:confused:
 
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

Jag är inte så säker att den täcker faktiskt =/ Nu har jag lite annat exempel, men.. Min valack är T-märkt och har reservationer för hältor runt om, det enda som täcks i hältväg är traumatiska hältor, dvs orsakade av plötsligt yttre våld.

Han rullade fast i boxen, var halt, och vi åkte in på klinik där de först misstänkte fraktur, men sedan efter att ha letat lääänge hittade en senskada.

Försäkringsbolaget ansåg att det inte gick att bevisa att senskadan var pga trauma, och betalade inte någon del av besöket (som slutade på 5700 kr..). Jag överklagade iofs och fick rätt och de betalade.

Men, de betalade alltså inte undersökningarna fram till diagnosen heller, utan de konstaterade att diagnosen var tendinit djupa böjsenan VB, och att den enligt dem inte var fastställt att det var pga trauma, och betalade noll kronor.

Så, om besöket slutar i att diagnosen är OCD, och det är därifrån hästens problem kommer, så tror jag tyvärr inte de betalar utredningen. De friskriver sig ju från komplikationer och följer av det som de reserverat sig emot..

Tyvärr. Men ring ochf råga för säkerhets skull!
 
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

Jag var och röntgade min häst och dom kom fram till att han hade lösa benbitar och pålagringar. Försäkingsbolaget täckte allt.

En operation därimot har jag hört, att dom betalar den om man har haft hästen inom samma bolag under 3 års tid. Men jag kommer inte ihåg om jag läst det själv lr om nån sagt det, så det kanske inte stämmer, eller så beror det på vilket bolag du har.

Jag vet även ett halvblod som blev opererad för det och hon är helt återställd nu.

Men röntga hästen.

Om det är ett dolt fel så kan du reklamera hästen. Tror tyvärr att det är svårt att fastställa det.
 
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

Jenny - fast det där om de betalar beror ju helt på om det så att säga täcks av försäkringen.

Både arabstoet och valacken är röntgade och benbitar konstaterade. Bolaget täckte allt. Dock ville de först inte betala stoets operation då de ansåg att hon inte hade tillräckligt stora problem av det. Men då var hon ju alltså försäkrad på sådant sätt att de inte varken specifikt eller allmänt inte täckte benbitar.

Valacken betalade de både op, behandling och livvärde för för just lösa benbitar.

Men det är ju inget konstigt.

Däremot fblstoet, står i Agria, hon hade ju under sin tid på galoppen en försäkring som INTE täckte lösa benbitar. Och visar det sig att hon har lösa benbitar kommer Agria INTE betala för dem, för det fanns innan försäkringen ändrades.

Så, det beror ju helt på vad de anser försäkringen täcker/inte täcker. I TS fall skulle jag tro att de anser att hästen inte var försäkrad hos dem när benbiten 'blev till', och att det därför är ett fel som fanns innan försäkringen tecknades, och då betalar de inte, för försäkringen täcker inte det.

Och då är frågan om de resonerar som för valacken vid senskadan (efter T-märkningen), att blir diagnosen något som försäkringen inte täcker, så betalar de inte udnersökningarna på vägen dit heller.

Så bäst är helt enkelt att ringa just sitt försäkringsbolag och höra.
 
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

vill bara ställa en liten fråga; var det för att hästen är importerad och inte varit försäkrad i Agria hela tiden som försäkringen inte skulle täcka operationen?
 
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

hej!! nu är min lilla kille hemma igen.. känns så skönt!! Jag o en kompis åkte och hämtade hem honom igår och när vi kom dit så va han även tjock i frambenen vilket jag reagerade kraftigt på då han aldrig vart det förut. men kollade hovarna och de var så hårt verkade att han nästan inte kunde gå på dem.. De hade alltså inte skott honom igen efts han ev skulle slaktas.. Men efts jag skodde honom vid 2,5 år så måste det funnits en anledning. Så nu står han med hovar som är jätte nervärkade, inget att fästa sömmar i. Skyller absolut inte på min lillasyster lr mamma då de försökt tagit hjälp av stallägaren varpå hon inte visste varför han va skodd IGENTLIGEN! å.. jösses vilken soppa det är!! men fy sjutton vilken fin kille han är! Älskar honom av hela mitt hjärta!!:love:

10427904.jpg
[/url][/IMG]

10427895.jpg
[/url][/IMG]

10427897.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: OCD? Försäkringen täcker ju inte!!! *långt*

vill bara ställa en liten fråga; var det för att hästen är importerad och inte varit försäkrad i Agria hela tiden som försäkringen inte skulle täcka operationen?

Agria täcker inte för att han inte varit försäkrad där sen han föddes!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 133
Senast: WildHorse
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 389
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 743
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej alla bukisar. Måste bara få skriva av mig och få tips och råd om hur jag ska göra med mitt hästeri.. Jag älskar hästar och är inne...
Svar
12
· Visningar
2 260
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp