obromsad vagn/släde betyder?

Sv: obromsad vagn/släde betyder?

Vagnen har broms respektive har inte broms. Har vagnen broms kan du hjälpa hästen genom att bromsa. Finns inte broms på vagnen måste hästen bromsa ekipaget med baksele.

Kommer inte på någon nackdel av att ha en bromsad vagn. Bara fördelar ;) Möjligvis att bromsen kan kräva lite underhåll en och annan gång men det är väl minimalt och jag tror gärna man gör det som kusk för att kunna hjälpa sin häst med att bromsa.

en fördel är väl att det blir enklare för hästar i nedförsbackar, nackdel kan vara att det kräver lite underhåll och är dyrt och krångligt att "installera". Med andra ord brukar man inte sätt broms på en sketen rockard som man kör med nån gång i bland.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
553
Senast: Mli
·
Kropp & Själ Transparent betyder genomskinligt. Det var nog det Ebba Busch von Papen menade när hon i går satt att KD varit transparenta med att det...
Svar
4
· Visningar
538
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej jag hoppas detta ligger under rätt ämne. Det tillhör körning men är ju om utrustningen (vagnen). :) Jag har en rockard jag håller...
Svar
11
· Visningar
768
Senast: ptr
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotta Turku tävlar i den lilla hästsporten körning, där man sitter i en vagn bakom en eller flera hästar. I år tävlar hon på FM-nivå...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka