Objektiv funderingar

Sv: Objektiv funderingar

Precis som Philo säger så får du kolla vad din hemförsäkring täcker. Ofta kan man uppgradera den till en billigare peng än att ha särskilda försäkringar till alla prylar. Bara mitt hus och ett extra objektiv skulle gått på 500 om året ungefär. Tillsammans med försäkringar på mobiler, tv, dator och alla andra prylar skulle det ju bli en förmögenhet på ett år. Bättre att ha lite bättre hemförsäkring då.

jag har allrisk/drulle på 40.000 i lösöre.... just nu är kameraväskan inte värt mer så jag chansar med att jag klarar mig med den försäkringen. Dessutom är alla fel jag haft hittills på tex objektiv och kamerahus garantiärenden... en del fel har varit livstids garanti på :) Även när garantin går ut kan man ju betala för ev rep själv, såååå dyrt brukar det inte vara. Försäkring hjälper ju mest vid stöld eller om man tappar sakerna i backen.... och sånt gör jag allt för att undvika :)

Vad är en "vanlig" hemförsäkring?

Man får helt enkelt kolla upp om ens hemförsäkring täcker den typen av fall (dvs. om man har en allriskförsäkring). Gör den inte det kan det löna sig att skaffa en försäkring som täcker det istället för att ha olika försäkringar för olika föremål.
En försäkring utan lull-lull som man haft i tio år och därför glömt bort exakt vad den täcker :o

Men tack för tipset, en allriskförsäkring kan nog vara klokt att ha, inte minst när man har en vild och klåfingrig treåring hemma!

Jag tog den erbjudna försäkringen. Eftersom jag kommer vara mest ute i stall och fota, så finns det mycket som kan hända. Den försäkringen täcker det som min hemförsäkring inte täcker, ren drulle tex. Om jag tappar objektivet, en häst sparkar eller trampar på det etc. Mitt nya objektiv kostade 8000 kr, så jag känner att det är värt det. :crazy:

Då behöver du nog ha någon form av drulletillägg.

Tack för er hjälp! Nu är det uppkollat med hemförsäkringen, och den täcker kameran. Självrisken är på 1500. Vet inte vad den andra självrisken är på, men jag käner mig nöjd med detta.

Det jag funderar över är bara om jag klarar mig med ett minneskort eller behöver jag en läsare för att överföra bilderna till datorn?
Hur stort (stora) minneskort har ni förresten till era kameror?

Senast ändrad av en moderator:

Det jag funderar över är bara om jag klarar mig med ett minneskort eller behöver jag en läsare för att överföra bilderna till datorn?
Om din dator inte har en inbyggd kortplats för den typ av minneskort du kommer att använda, så behöver du en extern kortläsare. Hur du vill göra med korten; så få som möjligt för att slippa byta, eller flera för att sprida risken för förlust och haveri, är en smaksak. Tänk bara på att ju fler kort desto större risk för korthaveri och förlust... :grin:
Med dagens priser på minneskort köper man knappast något mindre än 4 GB. Jag har inte köpt nya kort på ett tag, och har ett par 2 GB kort.

Det finns kort med olika maximal överföringshastighet, och viss prisskillnad mellan dem. Köp så snabbt du tycker att du har råd med; många gånger spelar det ingen större roll vid fotograferingen (flaskhalsen sitter ofta i kameran, har tester visat), men ju kortare tid det tar att tanka ut bilderna från kortet till datorn desto roligare. :)

Jag för över mina bilder med medföljande USBkabel trots att jag har kortläsare i min dator. Är smidigare med usb't tycker jag. (Har en d40)
Mamma köpte en D80 på expert och vad jag vet för hon oxå över bilderna med USBkabel...

Jag använder fyra 8 gigs kort. Jag kör inte med 16 gigs då det riskerar bilderna för mina kunder. Sprid riskerna med fler mindre kort. Jag har tidigare kört med flera 2 gigs kort, sedan flera 4 gigs kort och nu flera 8 gigs kort. Kamerorna får ju större och större filer. Men principen är densamma.

Jag använder fyra 8 gigs kort. Jag kör inte med 16 gigs då det riskerar bilderna för mina kunder. Sprid riskerna med fler mindre kort.
Det är som sagt inte helt självklart hur man resonerar där... Fyra mindre kort innebär ju fyra gånger så stor risk att råka ut för korthaveri som med ett stort kort, låt vara att en fjärdedel så många bilder påverkas. :)

Fast å andra sidan, fyra gånger så liten risk att bli av med alla korten ;)

Själv har jag aldrig haft ett kort som havererat helt, enbart enstaka bilder, men jag har haft kollegor som i och med att de haft fler kort lyckats rädda ett jobb utan att behöva skämmas.

Fast å andra sidan, fyra gånger så liten risk att bli av med alla korten ;)
Sant... :)
(Fast i praktiken har jag upptäckt att poängen med riskspridningen ofta faller bort eftersom man inte alltid har disciplin att faktiskt byta mellan korten även om man inte fyllt det som sitter i. :angel: )

Okej, nu är jag inte med! Vad menas med detta:
"Tänk bara på att ju fler kort desto större risk för korthaveri och förlust..."

Ett kort kan ju alltid krascha, och är det ett stort kort med många bilder på så är det ju en förlust förstår jag, men har jag missat något annat?

Om d80:n är i slutet av sitt liv, på verkar det mig? Om jag tex behöver alga den, med delar och så? Killen på en butik i stan sa något med att den är på utgång typ (kan inte minnas det exakta ordet han använde, men hoppas ni förstår vad jag menar).

jag skickade min minolta på rep och den hade slutats tillverkas 2 år tidigare så jag antar att Nikons serviceverkstäder är tillräckligt kompetenta för att laga och byta saker på kameror som inte ens slutats tillverkas ännu? Men tänk att om det inte är garantiärende kan det kanske bli billigare att köpa nytt, vet inte vad icke garantiservice kan gå på men man brukar få fylla i lapp hur mkt man godkänner laga för och att dom ska höra av sig om det skenar iväg.... :) Killen på en butik i stan är det en fotokunnig eller en vanlig nisse på en teknikaffär.... ? Nikon är liksom skyldiga att hålla garantier och kunna repa även efter kameror slutas göras.... så jag tror nissen du pratade med helt enkelt försökte skrämma dig att köpa nått nyare (dyrare)? :devil:

Det var en "nisse" på en teknikaffär. Vet inte vad han hade för syfte att säga så.
Jag kommer nog ändå inte att ändra mig när det gäller d80:n tror jag. Varför är d80 utgående redan, och inte d60 som är äldre?

Tack för ditt svar!

D80 kom för över 3 år sedan, D60 är nyare (men i mina ögon sämre).
D90 är väl den nyaste som är "lite värre än D80". Steget upp efter det är D300 men den har ju inte massa motivprogram utan man bör kunna behärska att köra i alla fall halvmanuellt om man satsar på den :)

Okej, nu är jag inte med! Vad menas med detta:
"Tänk bara på att ju fler kort desto större risk för korthaveri och förlust..."

Ett kort kan ju alltid krascha, och är det ett stort kort med många bilder på så är det ju en förlust förstår jag, men har jag missat något annat?
Tänk dig att ett kort har risken x att gå sönder. Har du då fyra sådana kort är risken att något av dem går sönder större än x (dock inte 4x utan (1-x)^4), då du nu har fyra möjligheter för fel.

Det finns smidiga enheter som i princip består av hårddisk, batteri och kortläsare för att ta backup på minneskort när man är ute längre tider utan att kunna lasta av till dator.

Tack för er hjälp! Nu är det uppkollat med hemförsäkringen, och den täcker kameran. Självrisken är på 1500. Vet inte vad den andra självrisken är på, men jag käner mig nöjd med detta.

Glöm inte bort att på hemförsäkringen så är det värdeminskning på sakerna, dvs köp en tv för 25K, om 3 år är den värd kanske 5K, dvs. du får ut dagens värde. Fördelen med att köpa en 'butiksförsäkring' ex. från Solid så är det inget värdeminskningsavdrag under försäkringstiden.

Okej, det var bra att tänka på. Tack så mycket för tipset!

Liknande trådar

IT & mobiler Vet att det finns många duktiga fotografer här, så jag undrar om man kan få lite råd om objektiv? Jag har en Nikon D5100 med ett 18-55...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: via
·
IT & mobiler Har suttit i flera timmar och fördjupat mig i systemkamerornas värld. Men...jag tror jag måste ha lite hjälp för jag kan inte bestämma...
Svar
8
· Visningar
1 171
Senast: Baka_kun
·
IT & mobiler Jag håller på att bli smått galen i jakten på en tillräckligt stor väska till min kamera. Det är en Nikon D80, och på den ska objektivet...
Svar
3
· Visningar
953
Senast: Baka_kun
·
  • Låst
IT & mobiler Sitter här och kikar runt på olika objektiv, men känner mig ganska vilse. Har en D60 med tillhörande kitobjektiv (18-55), men jag...
Svar
4
· Visningar
881
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama