Objektiv funderingar

V

Vajja

Läst många systemkamera-trådar här och på andra sidor, och kikar ständigt runt på priser på kameror och tillbehör.

Har dock inte fått svar på alla mina funderingar. Vore så glad om någon kunde hjälpa mig inför mitt kameraköp.
Jag har efter funderande fram och tillbaka bestämt mig för att börja med ett kitobjektiv och sedan får jag köpa fler och bättre. Ett normalzoom på 18-55 blir det nog i så fall.
Om det blir Nikons d60 eller d80 är jag ännu osäker på.

Jag undrar:
Ett kitobjektiv på 18-55, var går gränsen för det objektivet? Dvs vilka avstånd till objektet kan jag ha med det? 100m bort? 200m?

Har insett att det inte bara finns 18-55, utan även
18-70
18-135
18-200

När har man dem? Vilka avstånd till objektet? (Jag förstår att det kanske inte enbart är avstånd som är skillnaden.)
Är ett 18-200 lika med att ha ett på 18-55 och ett 55-200?

Jag har tittat på ett objektiv som heter AF-S DX VR 18-55/3,5-5,6G, men vad betyder DX? G?
Ibland står det EDVR och ibland IFED, vad betyder ED och IF?

Hoppas någon kan svara på åtminstone någon fråga. Vore så tacksam.

Sv: Objektiv funderingar

Alltså, 18-55 är ju brännviddsomfånget på objektivet. Hur långt ifrån ditt motiv du står beror ju helt på hur stort det är och hur stort du vill att det ska vara på kortet. Och vad det är som är motivet. Det går utmärkt att ta närbilder med, men även landskapsbilder.

Om du istället har ett som går till 200, så kan du ju stå längre ifrån det du vill ta kort på, men ändå få det att "komma närmare" eftersom du kan zooma mer. Det är schysst att ha lite olika objektiv, eftersom olika objektiv är olika bra på olika saker.

En annan sak som man måste tänka på när det gäller avstånd till objektivet är ju närgränsen, alltså hur nära det man tar kort på man kan vara. På mitt 70-300 är närgränsen 0,95cm.

Hoppas att du i alla fall kanske möjligtvis blev lite klokare ;)

om du ska köpa nikon, så borde du satsa på d80, då d60 och d40 är de första modellerna de släppt utan autofokusmotor i huset, dvs det finns en mycket mer begränsad objektivmarknad för dem om du villl ha objektiv som funkar med autofokus.

och ja, det finns superzoomar som 18-200, men frågan är hur bra bildkvaliteten är.

Det är just det jag skulle vilja veta, hur bra är 18-200 gentemot 18-55 och 55-200? Jag har bestämt mig för att köpa en Nikon D80, har hittat ett erbjudande på ett hus, samt ett 18-55 och ett 55-200, fasst jag är sugen på att bara köpa huset och ett 18-200 för att slippa byta objektiv. Men jag kanske är helt fel ute? Vad tycker ni som akn, Hade ni köpt erbjudandet, eller satsat på endast hus och 18-200... Jag har ingen koll just nu...

Vad som är bäst för dig, kan bara du avgöra. På www.fotosidan.se finns recensioner på de flesta objektiv på marknaden. Gå in där och läs om de olika objektiven, så kanske det är lättare för dig att fatta beslut sedan.

Tack för era svar. Har nu bestämt mig för en d80. Har hittat kamera + objekitv för 5500. Är det ett okej pris? Jag kollar priser på en massa ställen, och tror att jag tycker att det är ett okej pris.
Sen tillkommer ju priserna på väska, minnneskort och linsskydd samt försäkring. Men ändå?

Så länge du inte handlar från kameraexperten så är det ett okej pris :)
Vill du kunna försäkra din kamera så erbjuder tex Cyberphoto samarbete med Solid försäkring, man kryssar i att man vill ha försäkringsförslag då man beställer.

Nä, den sidan har jag missat att gå in på. Gjorde det nu när du sa det, och den var stängd=)

Detta pris är det Expert i min stad som har. Det känns på något sätt bra att köpa i en fysisk butik, men jag har varit in på Cyberphoto och funderade på ett paket där. Tänkte då att det blir tjorvigt med försäkringen. Men det är kanske inte det då.

Hm, ska fundera lite till. Känns bra med ett färdigt paket på ett sätt, men samtidigt så är det roligt och bra att plocka ihop de grejer man själv vill ha. Välja vilken väska och hur stort minneskort man vill ha. Även om det blir någon hundring dyrare=)

menade att kameraexperten är blufföretag som gärna tar pengarna men inte levererar varorna :)

Ja det är bra att köpa i butik fast just Expert ser jag som mkt sämre än att beställa från tex cyberphoto eller hegethorns..... Om jag skulle köpa av en lokal butik hade jag valt en fotoaffär, de expertnissarna jag pratat med har ALDRIG haft koll på foto över huvud taget.... om man tex handlar från fotohandlare får man betydligt bättre support. Vet inte hur Expert är i sina garantiärrenden.... men tex cyberphoto är extremt bra!

Ja, jag förstod att du menade att det var lite bluff över det företaget. Kikade bara in där för att se om jag hade varit in på sidan.

Det blev inget köp i stan idag. Hade missuppfattat en grej och det skulle inte bli ett bra pris. Det är ju på Cyberphoto som jag hade hittat ett bra paket, men har ingen erfarenhet av att handla där sen tidigare, och har varit lite tveksam därför, men jag känner mig tryggare nu när du nämner dem.

Det enda som jag oroas äver genom att handla på nätet nu, är hur jag gör om kameran behöver lagas. Jag har ju då ingen butik att gå till i stan. Hur gör jag då?

I regel kontaktar man butiken så skickar dom ut adresslapp så man skickar in utan att betala frakt eller så går man direkt till tillverkaren och kollar vad dom har för serviceverkstad.... så har jag gjort skickat direkt till reparatör :) Men cyberphoto är erkänt bra att ha att göra med så dom kan du lita på i alla fall!

Vad betyder eller menas med adresslapp?
Är det Nikon som är tillverkaren och reparatören menar du?
Hängde inte helt med som du ser=)

Antar att jag kan kontakta företaget och höra med dem också!

Kan oxå rekommendera Cyberphoto! Beställde objektiv för 8000 kr där. Snabb leverans, bra förpackat, alla papper med :bow:

man får en returlapp som man klistrar på det man ska returnera (som man först emballerar och packar väl så att säga).
Tillverkaren är ju märket du köpt ifrån och reparatören är verkstaden denne använder sig av i sverige.... när mitt förra system var trasigt (konica minolta) skickade jag direkt till serviceverkstaden i södra sverige och fick hem det efter ca 1 månad med papper på vad som var åtgärdat. På verkstadens hemsida fick man veta vad man skulle skicka med och fylla i, man måste ju skriva tex vad felet är osv. Om en vara är helt defekt antar jag man ska vända sig till den som man köpt av för att få nytt kanske i mitt fall var det bara några elfel och slutarfel som dom lagade och det kan ju inte direkt en butik göra som inte har verkstad :)

Jag rekommenderar också cyberphoto! Mycket bra. Och försäkringserbjudande får man av bara farten, även om man inte bett om det sas. Om man vill ha extra försäkring. Jag har bestämt mig för att det är onödigt, så jag tog ingen av försäkringarna, men för den som vill kommer alltså automatiskt erbjudande efter ett tag.

Tack för era svar! Det känns bra=)
Jag vet ju inte vad ni äger i kameraväg, men har inte ni försäkrat era grejer? Tänk om de stjäls eller går sönder? Är inte en försäkring mycket värd då? Jag undrar bara för jag har varit inställd på att försäkra, men inte tänkt på att kanske inte alla gör det=)

Hemförsäkringen brukar täcka det mesta. Kolla upp vad din hemförsäkring täcker. :)

Försäkringar på prylar som datorer, kameror m.m. är i princip att kasta pengarna i sjön.

Om man tappar kameran i golvet då? Täcker en vanlig hemförsäkring sådant?

Vad är en "vanlig" hemförsäkring?

Man får helt enkelt kolla upp om ens hemförsäkring täcker den typen av fall (dvs. om man har en allriskförsäkring). Gör den inte det kan det löna sig att skaffa en försäkring som täcker det istället för att ha olika försäkringar för olika föremål.

Liknande trådar

IT & mobiler Vet att det finns många duktiga fotografer här, så jag undrar om man kan få lite råd om objektiv? Jag har en Nikon D5100 med ett 18-55...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: via
·
IT & mobiler Har suttit i flera timmar och fördjupat mig i systemkamerornas värld. Men...jag tror jag måste ha lite hjälp för jag kan inte bestämma...
Svar
8
· Visningar
1 171
Senast: Baka_kun
·
IT & mobiler Jag håller på att bli smått galen i jakten på en tillräckligt stor väska till min kamera. Det är en Nikon D80, och på den ska objektivet...
Svar
3
· Visningar
953
Senast: Baka_kun
·
  • Låst
IT & mobiler Sitter här och kikar runt på olika objektiv, men känner mig ganska vilse. Har en D60 med tillhörande kitobjektiv (18-55), men jag...
Svar
4
· Visningar
881
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama