V
Vajja
Läst många systemkamera-trådar här och på andra sidor, och kikar ständigt runt på priser på kameror och tillbehör.
Har dock inte fått svar på alla mina funderingar. Vore så glad om någon kunde hjälpa mig inför mitt kameraköp.
Jag har efter funderande fram och tillbaka bestämt mig för att börja med ett kitobjektiv och sedan får jag köpa fler och bättre. Ett normalzoom på 18-55 blir det nog i så fall.
Om det blir Nikons d60 eller d80 är jag ännu osäker på.
Jag undrar:
Ett kitobjektiv på 18-55, var går gränsen för det objektivet? Dvs vilka avstånd till objektet kan jag ha med det? 100m bort? 200m?
Har insett att det inte bara finns 18-55, utan även
18-70
18-135
18-200
När har man dem? Vilka avstånd till objektet? (Jag förstår att det kanske inte enbart är avstånd som är skillnaden.)
Är ett 18-200 lika med att ha ett på 18-55 och ett 55-200?
Jag har tittat på ett objektiv som heter AF-S DX VR 18-55/3,5-5,6G, men vad betyder DX? G?
Ibland står det EDVR och ibland IFED, vad betyder ED och IF?
Hoppas någon kan svara på åtminstone någon fråga. Vore så tacksam.
Har dock inte fått svar på alla mina funderingar. Vore så glad om någon kunde hjälpa mig inför mitt kameraköp.
Jag har efter funderande fram och tillbaka bestämt mig för att börja med ett kitobjektiv och sedan får jag köpa fler och bättre. Ett normalzoom på 18-55 blir det nog i så fall.
Om det blir Nikons d60 eller d80 är jag ännu osäker på.
Jag undrar:
Ett kitobjektiv på 18-55, var går gränsen för det objektivet? Dvs vilka avstånd till objektet kan jag ha med det? 100m bort? 200m?
Har insett att det inte bara finns 18-55, utan även
18-70
18-135
18-200
När har man dem? Vilka avstånd till objektet? (Jag förstår att det kanske inte enbart är avstånd som är skillnaden.)
Är ett 18-200 lika med att ha ett på 18-55 och ett 55-200?
Jag har tittat på ett objektiv som heter AF-S DX VR 18-55/3,5-5,6G, men vad betyder DX? G?
Ibland står det EDVR och ibland IFED, vad betyder ED och IF?
Hoppas någon kan svara på åtminstone någon fråga. Vore så tacksam.