Obeslutsam om försäljning av min kära uppfödning...*långt*

W

Witzippa

Ja, så var man där igen... ska jag sälja eller inte???
Lite bakgrund: Har en 4 åring e.Cardento jag fött upp själv, hon är ju såklart lite speciell för mig av detta skäl, dessutom för att jag tävlat mamman och ägt henne i 13 år och ville ha en "kopia" då mamman varit en så fantastisk hoppindivid med plac 1.40.
Men avkomman hon blev inte riktigt vad jag önskat eller en häst jag skulle valt att köpa till mig själv om ni förstår hur jag menar.

Dels är hon liten i stl och dels är hon ganska tuff o energisk på ett litet jobbigt plan dvs i stallet, vid hantering och peridovis istadig vid ridning (reser dig). Hon är dock generellt en positiv och väldigt charmig häst med framförallt stora förutsättningar i hoppning vilket är min inriktning, hon har jättebra hoppteknik, mod och vilja. Hon gillar när det händer saker och trivs verkligen på tävlingar.
Sistnämnda är ju mycket värt för mig som är hoppryttare.

Den främsta anledningen till att jag funderar på att sälja är dels att det liksom inte känns helt rätt, känslan när jag rider känns inte riktigt rätt, kan inte förklara vad det är men personkemin mellan oss kanske ännu inte fallit riktigt på plats och dels för att hon är lite för liten (under 1.60 tror jag men växer ngt mer) och ridbarheten är väl sådär.

Visst kommer vi säkert att komma undefund med varandra med tiden och kanske blir det jättebra, vem vet, jag gillade denna typen av häst förut men numera har jag vant mig att rida lite större hästar med hög ridbarhet och vill gärna hålla mig i klasser runt 1.30-1.40 i hoppningen och det vet jag inte om denna häst kommer att ha kapacitet för, dock är inte detta det allra viktigaste för mig utan att jag trivs med hästen varje dag om året och ser fram emot att rida.

Nu har jag kanske en intressent till denna häst men är fortfarande tveksam hur jag ska göra.... Snälla, ni som varit i samma situation, hjälp mig med råd och tips hur ni tänkte, hur ni gjort och hur det blev, vore mycket tacksam att få andras synvinklar på detta!!:bump:

Sv: Obeslutsam om försäljning av min kära uppfödning...*långt*

Bara rakt upp och ner låter det som att hästen har tagit kommandot över dig och att det är där problemet ligger.
Löser du det är det nog lättare att se om det är just den hästen du vill fortsätta utvecklas med eller inte.

Om du känner att hon hinte riktigt blev som du trodde, att personkemin inte stämmer mellan er tycker jag att du ska sälja. Du kan ju påverka vart och till vem hästen ska säljas.

Jag har varit i din sits ett par gånger.. man tar ett föl efter sitt fina sto och går och väntar på den där unghästen... men saken är den att bara för att man själv fött upp hästen är det ju inte säkert att den passar en själv. Sälj hästen till någon som vill ha en kvick omhoppningshäst och köp själv en häst som är av den modellen du tycker om och är van att rida.

Jag har fött upp många hästar, de två som jag har nu och som jag trivs jättebra med (min typ av häst) har jag inte fött upp själv utan köpt.

Sälj !

Du behöver inte ha kvar den av sentimentala skäl - det gynnar varken dig eller häst att ha kvar den bara för att....

Har du dessutom en spekulant - så är det bara att slå till.

Däremot så tror jag att 130-140 klasser kan den nog gå även om den är liten, jag har sett rätt många Cardento ungar och de är alla ganska lika, oerhört spänstiga och små gummibollar, men tråkigt byggda i huvud/halsansättning och därför får man ha lite andra krav på ridbarheten.

Tack för era svar, ja, hittar man rätt köpare är det ju inte ett så svårt val för då känns det ju ofta "rätt". Har sålt en hel del hästar genom åren men det är ju alltid lite sorgset när man börjar gå i dessa tankar, spelar egentligen ingen roll vad som är anledningen för hästarna har ju oftast egenskaper och saker man gíllar också även om inte allt stämmer överens...

Bara rakt upp och ner låter det som att hästen har tagit kommandot över dig och att det är där problemet ligger.
Löser du det är det nog lättare att se om det är just den hästen du vill fortsätta utvecklas med eller inte.

Jag tycker inte på något sätt att hon har tagit kommandot, vet inte varför du tror det? däremot är det en häst som kommer att testa sin ryttare (även om det är samma ryttare som rider hela tiden) peridovis och det tycker jag är drygt att jobba med istället för att jobba med mer kreativa saker för att komma vidare upp i klasserna än att lösa hennes tjurighetsproblem. Dock kanske detta är en mognadsfråga också, svårt att säga ännu.

Jag har varit i din sits ett par gånger.. man tar ett föl efter sitt fina sto och går och väntar på den där unghästen... men saken är den att bara för att man själv fött upp hästen är det ju inte säkert att den passar en själv. Sälj hästen till någon som vill ha en kvick omhoppningshäst och köp själv en häst som är av den modellen du tycker om och är van att rida.

Jag har fött upp många hästar, de två som jag har nu och som jag trivs jättebra med (min typ av häst) har jag inte fött upp själv utan köpt.

Håller absolut med, visst är det inget som säger att ens uppfödning ska utvecklas till exakt det man söker men man har ju alltid en önskedröm om det.
Kvick omhoppningshäst blir hon nog:D och det gillar jag egentligen också, det är inget fel på hoppningen alls, den är super på alla sätt och vis men jag vill ju gärna ha en häst som fungearar i fler situationer/discipliner än en och som är trevlig och rolig att rida.
Har också hittat min bäst häst hos annans uppfödare, hon är en riktig dröm så börjarman jämföra dessa två är det mycket stor skillnad men å andra sidan är det ju kul med lite olika hästar om man har fler hästar att rida och tävla vilket jag har... ja, jag blir inte klok på detta:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 486
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 593
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 312
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 577
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar