Min sambos familj har hund, en Shiba, som är aggressiv (enligt mig). Han kan inte vara i samma rum som små barn då hugger han mot dem. Han har bitit mig och smakat blod (nyårsafton 2010-2011). Han gnäller jämt när vi är på kalas och har kalas och när vi äter. Han ser lurig ut och gillar inte när man klappar honom så mycket på huvudet. Han är enligt mig oberäknelig. Men man ser dock på honom när det är något han inte gillar, då går han lågt med huvudet och ser ut att kunna bita om man klappar honom just då. Han blir förbannad om man kommer till honom och han ligger och "vilar". Han blir sur på sin lillhusse(19 årig pojk) när han försöker klappa honom. Man kan leka med honom men på hans villkor och bara en stund. Man kan inte liksom bara gosa med honom för då gläfser han till och biter efter en och morrar. Jag har blivit rädd för honom sedan den gången han bet mig och jag unviker att klappa eller umgås med honom. Den enda som kan hålla på honom typ som en "normal" hund är sambos mamma. Och som tur är har jag och min kille nu blivit sambos då och jag slipper träffa hunden så mycket.
Någon som har något tips på vad man ska göra för att få honom att bli mindre dominant och aggrevis?
Någon som har något tips på vad man ska göra för att få honom att bli mindre dominant och aggrevis?