Dimmoln
Trådstartare
Beställde mat från företag som erbjuder matleverans nyss då jag har för ont för att gå ut och handla mat ikväll. Budet ringde upp och frågade om min port är mellan affär X och affär Y, vilket den är så lite fundersamt bekräftade jag det. Han ringer på porttelefonen. Har klickat i att budet ska lämna maten utanför dörren. Men då ringer han igen, tänker att han kanske gått vilse så svarar och öppnar lägenhetsdörren för att kika ut. Då står budet precis utanför dörren och ringer för att jag ska öppna (trots att han ska lämna maten utanför dörren och sedan gå). Artighetsfraser och så. Budet ser min katt och börjar fråga om honom. Budet ser även att jag har kryckor innanför dörren och frågar vad som hänt. Säger bara kort att de hjälper mig att gå bättre. Får stäcka mig ut för att ta maten ur hans väska. Då svarar han att han jobbat som fysioterapeut och gärna kan hjälpa mig att må bättre. Sen frågar fanskapet om jag bor ensam i lägenheten! Ljuger och säger att jag bor med min mamma. Han frågar om min mamma är hemma nu, ljuger igen och säger att hon bara är på toaletten. Tar tag i dörrhandtaget och börjar demonstrativt stänga dörren. Då flikar han in att han har mitt telefonnummer så han kan ringa och bestämma träff för att våra katter ska träffas. Medan jag stänger sista biten säger jag; "Nej, det vill jag inte. Hejdå". Ser i dörrögat att han går ut på gården åtminstone.
Det känns väldigt obehagligt i efterhand. Massor av gamla känslor och erfarenheter blossar upp på ett kick! Och tanken på att någon skulle spara mitt namn, min adress och mitt telefonnummer...
Vill att företaget ska veta att de har bud som frågar om man är ensam hemma och att han har ens telefonnummer för privat bruk men vill inte att det ska bli tydligt att det är jag som rapporterat.
Vad gör man?
Det känns väldigt obehagligt i efterhand. Massor av gamla känslor och erfarenheter blossar upp på ett kick! Och tanken på att någon skulle spara mitt namn, min adress och mitt telefonnummer...
Vill att företaget ska veta att de har bud som frågar om man är ensam hemma och att han har ens telefonnummer för privat bruk men vill inte att det ska bli tydligt att det är jag som rapporterat.
Vad gör man?