obehaglig morgonfodring..

C

CarolineNSV

Visste inte riktigt var jag skulle posta tråden *moderator snäll o flytta om den ligger fel*

Mitt 3åriga c-ponny sto, har inatt sparkat av/loss en bräda i boxen, pga att hon rullat eller lagt sig för nära boxväggen.
Hon har klarat sig oskadd, som tur är.

Men mycket obehagligt. Kunde ju likagärna ha hittat henne liggande..
Hon har gjort detta en gång tidigare vad jag sett när jag varit i stallet.
Först blev både jag och hon chockad. hon låg helt still ett par sekunder och började sen sparka sig upp. :eek:

Har hört att detta inte är ovanligt. Men vad kan man göra?

(boxen är mer eller mindre 4 meter både lång och kortsida)

Sv: obehaglig morgonfodring..

Man kan ev lägga upp bädden mot kanterna så att det bildas en vall, det kan ev hjälpa. Man kan också sätta smala tvärslåar liksom på väggarna så att hästen får fäste om den sparkar och kan komma upp lättare.

Det finns säkert andra sätt, men det hjälpte i vårt fall med en hingst som alltid lyckades rulla fast på samma ställe:cool: (Lite korkad var han allt:love:)

Man skulle kanske kunna sätta en skiva längst ner längs väggen så att hon inte kan sparka igenom? Typ nån sorts plyywood eller en sån plastmatta som man ofta har i nederkant i boxar för att skytta träet?

Ja det var ingen dum idé att förstärka upp väggen, för att minska risken att hon ska fastna med ben om hon nu olyckligtvis skulle lyckas med detta igen...!

Jag har en bekant som har en häst som gjort så rätt ofta. Hon fick tag på gamla gummi "band" som matat material till en stenkross som hon satte upp på insidan boxen. Ser helt ok ut och skyddar jättebra! Det hon fick tag på var en variant som var lite tunnare jämfört med standard banden vilket gjorde att de inte vägde så förbaskat mycket som standardbanden gör ;)

Enda man kan göra för att undvika de är väl en såndär överrulningsgjord..eller vad de nu heter. Har sett en del hästar ha de. Har hästen en tendens till att rulla över ofta i boxen så är det kanske en bra ide.

Jag är livrädd att det ska hända min häst för han rullar jämt över ute men aldrig gjort de i boxen *peppar peppar*.

Boxstorleken spelar ingen roll om detta händer, lägger sej hästen nära väggen är de kört endå. Har hört hästar som fastnat vid staketen i hagen också.

har jag nog aldrig sett? :)
Någon som har bild?

Kl.

En typ av gummimatta (finns väl dom som är lite knottriga eller har ränder?) vore väll inte fel kanske...

Finns sånna på granngården mån tro?

har jag nog aldrig sett? :)
Någon som har bild?

l_Överrullningsgjord%20Horseman´s%20Choice.JPG

Det ska vara en sådan.

Som jag lärt mig "bädda" och mocka åt hästar pullar jag alltid upp en rejäl hög "korv" längs vägarna. Lägger man tillräckligt tjock och då blir ju det som "överrullningsgjord" ? eller??:confused:

Man kan finna såna gummimattor på grustag som säljer och krossar matrial..jobbar själv på ett grustag och jätte många hästmänniskor som frågat om såna om man har några till övers..har själv skruvat upp såna på boxdörrarna för hästar som sparkar, för att dämpa och framför allt skona hästarna mot benen och leder..vet inte riktig vart i lander, skriv ut lite mer noggrant kan jag kolla upp om det finns nåt grustag i närheten av dig..

tack så mycket! :)
bor i trollhättan.

Som jag lärt mig "bädda" och mocka åt hästar pullar jag alltid upp en rejäl hög "korv" längs vägarna. Lägger man tillräckligt tjock och då blir ju det som "överrullningsgjord" ? eller??:confused:

Jodå, men denna lilla damen lyckas ändå med detta. pluss att hon verkar älska att gräva i spånet, "möblera". (tack o lov hon bajsar på ett o samma ställe :bow: )

http://carrolajnaa.bilddagboken.se/p/show.html?id=282348497&directlink=1

Oki..vet du vad..gå in på www.ballastsverige.se
så kan leta reda på närmaste anläggning å ringa fråga om dom har några transportband till salu/bortskänkes/dom inte behöver el dyl..dom är super å ha i stallet!

kL
tycker inte alls om att ha ngn gjord på.
buken sväller när de lägger sig o de får ett himla tryck över bröstet:mad:

Väggarna ska klara sparkar! Förstärk dem. Vet en häst som sparkade o fastnade med benet i vad som blev ett V. Hästen demolerade sitt ena öga o bröt benet....

Om man som Flash skrev- skruvar fast såna däringa 5 X 2,5 cm breda fasadlister(kommer inte på vad de heter) läkt:idea: med ca 30 cm avstånd till en höjd på 1,2 m. får de grepp o kommer upp.
Mina hästar har inte legat fast en gång sen det blev gjort.

Såklart hon ska få rulla i boxen. Det är ju bara ett gott tecken. :)

Det var typ nåt sånt här jag tänkte mig: http://scandifarm.se/product.asp?product=1008
Vet att vi har typ nån sorts hårdplast av ngt slag som förstärkning längst ner i våra boxar i nybyggda stallet. Kan iof vara gummi också, har inte tittat närmre. Det skulle ju hindra henne från att kunna slå hål i en planka. En planka är ju mer skört än en stor täckskiva/matta. I vår ligghall har vi nån sorts vattentålig plywood: (det röda längst ner på väggarna) http://i74.photobucket.com/albums/i270/tintilar/Stall/DSC01219.jpg

Det finns säkert mängder av alternativ i olika prisklasser. :)

Det vet jag inget om. Tanken var att det ska förhindra att hästen sparkar sönder plankor.

Om hästen får fäste kommer den upp.
En liten ponny ska inte kunna sparka igenom väggen- alldeles för klent byggt.
Det löser man inte med en gummimatta.

så liten vet jag inte om hon är ;) (korsning med nordsvensk)

Väggarna är stärkta(!) Men bevisligen inte tillräckligt, det blir att sätta en typ av playwod för att få ännu starkare - på det utsatta stället.

Dessutom har jag vallat upp med spån i massor emot väggarna ikväll. Blivit jätte nojjig ju.

Känner mig som en dålig hästägare faktiskt.

Kanske det bästa vore o mura... då kan väll ingen häst i världen lyckas sparka ut sig..

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 280
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 156
Senast: exotic
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 535
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
18 927
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022