Hittarinte
Trådstartare
Vi har en storpudeltik som är fantastisk och klok på alla sätt, men funderar på en sak: När vi tar fram sele eller halsband syns det tydligt att hon inte alls vill. Täcke är ännu värre. Hon kryper ihop, stelnar och ser lidande ut - inte så det blir svårt att få på selen/halsbandet, men så att det verkligen syns hur otäckt hon tycker det är. Min "känsla" är att det är obehagligt att lägga nåt mot pälsen ("ont i håret"?) - men att klappa och krama och pyssla är inget problem alls, tvärtom.
(Borsta gillar hon inte heller alls, men klippning går bra)
När kopplet/selen/täcket är på och vi väl kommer ut glömmer hon det och rör sig precis som vanligt.
Hon verkar inte alls ha kopplat ihop selen/halsbandet med att gå ut i skogen osv, vilket alla mina tidigare hundar gjort. Eller så är det så obehagligt att det trumfar glädjen att få gå till skogen?
Har aldrig haft pudel förut - är det en pudel-grej, eller är det just denna individ som reagerar så starkt av nån anledning?
(Borsta gillar hon inte heller alls, men klippning går bra)
När kopplet/selen/täcket är på och vi väl kommer ut glömmer hon det och rör sig precis som vanligt.
Hon verkar inte alls ha kopplat ihop selen/halsbandet med att gå ut i skogen osv, vilket alla mina tidigare hundar gjort. Eller så är det så obehagligt att det trumfar glädjen att få gå till skogen?
Har aldrig haft pudel förut - är det en pudel-grej, eller är det just denna individ som reagerar så starkt av nån anledning?