Obefintlig ventilation i NY hästtransport!

caradan

Trådstartare
Använde vår nya transport idag för första gången och ventilationen är under all kritik.
Det rinner längst väggarna när vi kommer fram (knappt 30 mim resa) och samma när vi kom hem.
Släpet är ett helt nytt cheval gold one.
Får det verkligen vara så dålig luft i en ny transport?
Nån som vet om man kan reklamera obefintlig ventilation
Utöver ventliationen är jag super nöjd, går stadigt och väldigt bra planerad

Då är det inte konstigt det blev varmt i släpet. Jag har också fönster och de går att ha öppet i olika lägen, regnar det stänger man toppen. Sen är det inte farligt att ha dom öppna när det regnar ändå, det lilla vatten som kommer in får man se till att det torkar ur. :)
Jag är nog dum men jag fattar inte hur man öppnar de i olika lägen. Jag har bara 2 lägen, öppet och stängt.
Och öppet är ca 5 cm öppet i bakkant = hästen bör få stå i en dusch vid oväder?

Jag är nog dum men jag fattar inte hur man öppnar de i olika lägen. Jag har bara 2 lägen, öppet och stängt.
Och öppet är ca 5 cm öppet i bakkant = hästen bör få stå i en dusch vid oväder?
Jag försökte googla lite på din transport men kan inte ens se några bilder med öppna fönster. Så jag kan inte svara på hur fönstren funkar, vet bara hur mina fungerar.

När du säger 5cm i bakkant hur ser det ut framåt då? Risken är väldigt liten att det skulle regna in en flod. Jag har kört med rutan några centimeter nere på personbilen och inte blivit sjöblöt, men sen har inte personbilen samma form som ett fönster på ett hästsläp. Jag tror att fönstren på släpet tar in ännu mindre vatten än vad det gör på personbilen. :)

Men vilket är bäst då? :confused:
Att hästen inte kan andas och det blir fuktigt i transporten av utandningen?
Att hästen blir lite blöt och det blir lite fuktigt i transporten av ev regn?
Det är bara du som kan välja. för tyvärr kan vi inte välja väder, såvitt jag vet. :D

Jag försökte googla lite på din transport men kan inte ens se några bilder med öppna fönster. Så jag kan inte svara på hur fönstren funkar, vet bara hur mina fungerar.

När du säger 5cm i bakkant hur ser det ut framåt då? Risken är väldigt liten att det skulle regna in en flod. Jag har kört med rutan några centimeter nere på personbilen och inte blivit sjöblöt, men sen har inte personbilen samma form som ett fönster på ett hästsläp. Jag tror att fönstren på släpet tar in ännu mindre vatten än vad det gör på personbilen. :)

Men vilket är bäst då? :confused:
Att hästen inte kan andas och det blir fuktigt i transporten av utandningen?
Att hästen blir lite blöt och det blir lite fuktigt i transporten av ev regn?
Det är bara du som kan välja. för tyvärr kan vi inte välja väder, såvitt jag vet. :D

De är stängda i framkant (typ som en gammal 240 hade vid baksätet)
Jag får väl testa nästa gång och ha de öppna (båda eller bara ena?)

Bilder med öppna fönster, borde inte regna in?
Googlade bilder
gold_one1_stor.jpg

Cheval%20Liberte%20Gold%20One%20Window%202-800x782.JPG

Samma typ av fönster på min, har alltid minst det ena öppet oavsett väder och årstid. Dessutom alltid takluckan öppen. Har termometer i transporten med display i bilen, så det går att hålla koll på temperaturen och glänta på / öppna bakgardinen varma sommardagar.

De är stängda i framkant (typ som en gammal 240 hade vid baksätet)
Jag får väl testa nästa gång och ha de öppna (båda eller bara ena?)
Då är det definitivt inte farligt, jag trodde de var öppna runtom, även i framkant. Det mesta av regnet kommer puttas undan av vinddraget och då är rutan vinklad utåt, så det skickar vattnet utåt. Det är väldigt liten risk att det regnar in mycket medan du kör, däremot när man står still kan det regna in.

En del (även nya) släp har ventilation som bygger på att man måste ha åtminstone ett fönster öppet.
Mkt konstigt tycker jag. Och helst att inte åf ger den infon.
Har kört massa olika släp och aldrig behövt öppna/stänga luckor/fönster utan det har vart bra utan att göra nått

Min är det :meh:
Hur kan man förhindra att det regnar in om man måste köra med öppen lycka? Om det går dvs. Finns det några tips?

Om det duggar är det sällan problem. Spöregnar det är det sällan det är så varmt att det är problem.

Största besväret med regn tycker jag är köer/rödljus när man står still. I övrigt så förutom skyfall så under färd drar regnet sällan in i någon direkt mängd.

Tyvärr så är det öppen lucka som gäller på de flesta transporter om man inte har installerat fläktar. Det är ganska stor öppen area som krävs för att tillgodose ventilation (en kvadratmeter?). Ring gärna till länsstyrelsen och prata med djurskyddsinspektören om vad de rekommenderar. De har säkert mycket galla att spy över tillverkarna av hästtransporter. Köp gärna också en trådlås termometer också så att du inifrån bilen kan se temperaturen i släpet.

Det här är ju inget alternativ för @caradan kanske som har en helt ny trailer men jag sågade hål på ett par lämpliga ställen och satte dit tallriksventiler i min gamla Dalavagn. Tallrikarna hade jag i första vintern men sen satte jag aldrig i dem igen.
Funkade utmärkt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka