obalanserad galopp!

ElinPelin

Trådstartare
jag har tränat i ett år nu med galoppen för att jag vill börja hoppa med honom men det blir inte bättre.. .jag rider för instruktör och hon visar alltid hur ja sa träna hemma men det blir inte bättre!? han går jätte bra i form i både skritt och trav och ser ut som en riktig dressyrstjärna men i galoppen blir han lång som en giraff och helt stum i munnen!? nån som kan hjälpa mig!??
 
Sv: obalanserad galopp!

Försök att galopera så mkt du kan. Ute och inne. Kanske kan det vara bra att fatta galopp ur en öppna? Så du får med bakdelen och har hästen ställd inått från början? Blir han för stark för dig i galioppen lr bar stum?
 
Sv: obalanserad galopp!

Hoppning är ett utmärkt sätt att förbättra galoppen.

om du måste titta på hindret, så kommer ditt fokus att hamna på det istället för hästen.
Då brukar det bli bra av sig självt.
 
Sv: obalanserad galopp!

han blir stark i galoppen - men inte för stark. han bara "låser" munnen och springer på . ute i skogen går det bättre eftersom han inte behöver kämpa så för att hålla sig på volten. ska ja vara ärlig så är det inte någon direkt ordning på fattningarna heller . men jag fattar alltid automatiskt från "öppna" på volten...
 
Sv: obalanserad galopp!

övergångar!!! ingen mening att du nöter på varv efter varv på ridbanan eller kilometer efter kilometer ute i skogen

för att få en starkare häst ska du göra övergångar till galopp, efter några steg sakta av och hästen i balans och sedan en ny fattning
 
Sv: obalanserad galopp!

Själv hoppar jag låga hinder i trav :) Vår galopp är nämligen inte så bra den heller. Men den blir bättre och bättre :)
 
Sv: obalanserad galopp!

Låter som om hästen inte riktigt orkar gå i form i galopp och behöver lite "styrketräning".

T ex hoppa studs (strunta i formen här).
Upprepade fattningar, sträva efter form här. Galoppera bara en kort sträcka, bryt till trav eller skritt och så ny fattning. Gör en liten "bana" i ridhuset där du bestämmer fattning och avbrott vid vissa bokstäver.
Klättra.
Långa lugna galopper rakt fram i skogen, försök få form, men kräv inte för mycket i början. Träna form på volt i trav tills h*n är starkare.

Hoppas detta var lite hjälp.
 
Sv: obalanserad galopp!

nu har jag ju lite fler problem... han har börjat ta fattningen direkt när man ber honom :D :D men det tar minst - MINST - fem meter att få honom att bryta av ( är han pigg tar det JÄTTE lång tid) :(... och jag har ingen tillgång till att hoppa... eller jag här en ganska jämn hage som man skulle kunna sätta upp hinder i (om man nu hade hinder) men hagen är såå stooor - han får totalt bockryck när man galpperar där... :( :(
 
Sv: obalanserad galopp!

Börja med att fokusera på fattningarna. Galoppen blir som fattningen sa man när jag lärde mig rida, dvs är fattningen dålig, oplanerad, hafsig och obalanserad så komemr galoppen bli likadan. Bra fattningar stärker hästen, att galoppera runt i dålig galopp stärker inte. Studshoppning stäerker också galoppen.
 
Sv: obalanserad galopp!

Polly_Mulle skrev:
Börja med att fokusera på fattningarna. Galoppen blir som fattningen sa man när jag lärde mig rida, dvs är fattningen dålig, oplanerad, hafsig och obalanserad så komemr galoppen bli likadan. Bra fattningar stärker hästen, att galoppera runt i dålig galopp stärker inte. Studshoppning stäerker också galoppen.

Min ridlärare i Frankrike sa alltid: "Arbetet i skritt ger förutsättningarna för arbetet i trav, arbetet i trav ger förutsättningarna för arbetet i galopp. Ett dåligt arbete i skritt ger alltså ett dåligt arbete i galopp" :)
 
Sv: obalanserad galopp!

Hur länge måste man då skritta om man inte får hjälp.

Här hemma i Svedala så är vi upplärda med att inte skritta hästen på tygeln ngn längre stund- för att inte förstöra den gångart som är lättast att inverka negativt på.
 
Sv: obalanserad galopp!

axel skrev:
Hur länge måste man då skritta om man inte får hjälp.

Här hemma i Svedala så är vi upplärda med att inte skritta hästen på tygeln ngn längre stund- för att inte förstöra den gångart som är lättast att inverka negativt på.

Om man ser det från andra hållet så borde det ju då också vara den gångart det är lättast att inverka positivt i.
 
Sv: obalanserad galopp!

du svarade inte, utan kontrade.

Skritten är 4- taktig o är då betydligt lättare att störa än 2- eller3-takt.
 
Sv: obalanserad galopp!

axel skrev:
Hur länge måste man då skritta om man inte får hjälp.

Här hemma i Svedala så är vi upplärda med att inte skritta hästen på tygeln ngn längre stund- för att inte förstöra den gångart som är lättast att inverka negativt på.

Det var faktiskt som en kommentar till ditt "är fattningen dålig, oplanerad, hafsig och obalanserad så komemr galoppen bli likadan", vilket i princip är samma sak: det ena ger det andra.

Du måste nog hålla med om att har du inte en lösgjord, lydig häst i skritt, har du knappast en lösgjord, lydig häst i galopp heller.
 
Sv: obalanserad galopp!

jag vet ju inte vad problemet ligger, men jag tror du måste styrketräna hästen rid mycke med graman det stärker hästen i ryggen och halsen o den blir stadigare liksom du, du kan koncentrera dej på vad du ger för hjälper och vad som behövs, försök att hitta en rytm och jobba mycket med att reglera galoppen lycka till
 
Sv: obalanserad galopp!

Nickos skritt är HELT underbar ju! min ridlärare har aldrig sett en häst gå i sån fin form... han är helt lösgjord i skritten - man får jobba ca en kvart med traven ibland - men galoppen är en katastrof...

ska tillägga att jag tränade i dag och han krånglade lika mkt men ibland - med mkt jobb - galopperade han på volt :) :) min ridlärare sa att han kan men han har lärt sig hur mkt lättare det är att smita undan... ajja, nu börjar det gå framåt iallafall :banana:
 
Sv: obalanserad galopp!

Nu blev det klurigt här:confused:
Ser nu att jag trodde att smulu var du o jag skrev inte om fattningarna.

Jag gör jättefina fattningar o rider väl i hela galoppregistet men skritten:D
Rider inte mer skritt än nödvändigt.
Då somnar min häst.
Jag rider korta skrittrepriser o växlar mellan fri, ökad, mellan o samlad skritt.

Lydig o lösgjord i skritten? Ja gör även fina skrittpiruetter
 
Sv: obalanserad galopp!

fiiiia skrev:
jag vet ju inte vad problemet ligger, men jag tror du måste styrketräna hästen rid mycke med graman det stärker hästen i ryggen och halsen o den blir stadigare liksom du, du kan koncentrera dej på vad du ger för hjälper och vad som behövs, försök att hitta en rytm och jobba mycket med att reglera galoppen lycka till


du behöver nog läsa på lite om gramanens inverkan på hästens ryggaktivitet för att komma med ett sådant råd.....
 
Sv: obalanserad galopp!

JAG SKULLE ALDRIG SÄTTA PÅ EN GRAMAN PÅ MIN HÄST! han kan gå i form och jobbas lösgjord , eller hur man nu ska formulera den meningen ;) , så man behöver ingen graman till honom... det är ju inte det som är problemet...
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 394
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp