fejko

Trådstartare
Jag har lätt att komma i obalans, ofta efter i språnget, när jag hoppar. Finns det något man kan göra åt det?

ETT skäl till att man kommer i obalans och "blir efter" i språnget kan vara att man håller underskänkeln får långt fram (lite stolsits). Då bär man inte upp sin vikt i stigbygeln utan foten åker fram och kroppen bak...

Vet inte om DETTA är det problem du har, men värt att prova att flytta bak skänkeln lite, kanske?

Kanske kan stämma :confused: min ena häst är väldigt het så jag har för vana att sitta ned hela vägen fram till hindret, kanske ska försöka resa mig lite innan.

Träna mycket på att rida i 2-punkt sits, dvs att i både trav o galopp står du upp o hittar din egen balans, bry dig inte så mycket om hästen. Detta är även mycket nyttig träning för heta hästar, hittar ryttaren sin egen balans o kan "bara stå där" utan att störa hästen så brukar de lugna ner sig själva också!

Lycka till!

Hoppa mycket låga serier, gärna studs.. Be din tränare hålla koll så att du inte fladdrar för mycket. Och självklart mantag tills du får ordning på balansen. :)

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 161
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter en förändring av formatet som infördes vid de olympiska spelen i Tokyo 2021, kommer hoppningens lagtävlingen att äga rum först...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Alla fyra svenska hopphästarna gick igenom lördagens hästbesiktning. Men definitivt besked om vilka svenskar som startar den...
Svar
0
· Visningar
103
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Breeders Trophy närmar sig och i år finns det en ny programpunkt. Det blir två clinics, en under dressyrveckan och en i samband med...
Svar
0
· Visningar
103
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama