Oaktsam hund i stallet

Kalaspinglan

Trådstartare
Jag jobbar i ett stall i två veckor när stallägarna är bortresta och har för det mesta min valp med mig. Både som sällskap till mig och som träning för honom. Han är väldigt duktig och håller sig i närheten av mig, och kommer faktiskt alltid på inkallning - även från dyngstacken. För säkerhets skull har jag inte strömmen på i hagen när han är lös (tydligen kan kulorna åka upp om han får sig en stöt).

Han är väldigt nyfiken av sig, och hälsar glatt på allt och alla och utforskar omgivningen med stor entusiasm. Till både glädje och förtvivlan hos mig.

Idag hälsade han på hästen Diva som är van vid hundar. De stod och pussade på varandra i stallgången och trots att Shumba inviterade till lek genom att niga framför henne och morrade och skällde lite grand, viftandes på svansen över att ha funnit en så stor och rolig lekkompis, stod Diva still... I ett obevakat ögonblick, typ en micropicosekund, sprang Shumba in mellan benen på Diva och nosade på bajshögen som hon placerat på stallgolvet. Diva stod så snällt och rörde inte en fena under de få sekunder han stod där innan jag fick tag på honom och kopplade honom.

Ni som har hunden med er i stallet, hur har era hundar varit med hästar? Hur ska jag lära honom att hålla avstånd till hästarna, så han slipper få en hov i huvudet? Nu har jag honom i bilen eller i en stängd box när hästarna är i stallgången eller när jag tar in/ut hästarna från hagen.

Däremot kan jag berätta att han faktiskt har riktiga lekkompisar i stallet, nämligen fyra getter!! Jag har varit ute och promenerat med alla och de tycker att det är jätteskoj, till och med getterna...

Senast ändrad:
Sv: Oaktsam hund i stallet

Aldrig aldrig ha hunden lös i närheten av hästar om man inte har absolut lydnad... Springa in i hagen eller i närheten av staketen är tvärförbjudet... Våran hund lyckades få en stöt i exakt rätt ögonblick av staketet jag sa Nej och sekunden efter stoppade han dit nosen för ta sig in... Det har gett att han är rädd för hästarna och går helst inte in i stallet om det är hästar inne, han går inte i närheten av hagarna och han håller sig nära mig när vi är där.

Jag har sett alltför många hundar skadade av hästar som "är vana med hundar" men för att slå efter en broms, efter hunden eftersom de inte uppfattade att det var en hund osv...

Självklart finns det en väldig massa historier om hundar som har levt 15 i år ihop med hästar men varför chansa?

Absolut, jag håller med dig. Varför chansa?
Jag tillhör de personer som faktiskt aldrig litar på en hund till 100%, att det som hände idag hände var dels en tillfällighet men även riktigt slarvigt av mig - tack och lov så gick det bra. Jag ska/får fortsätta ha honom instängd när hästarna finns tillgängliga.

Alla mina hundar har fått lära sig den "hårda" vägen. Är dagligen i stallet och har hundarna lösa. De har inget större intresse för hästarna och de går aldrig in i hagarna.

Självklart var de under kontroll när de var riktigt små, men allt eftersom de blivit lite äldre och har lite mer koll så har de fått lära sig sina läxor. Jag kan/vill inte hålla dem inlåsta under de timmar jag är i stallet och jag tänker inte tjata på dem att man inte ska gå nära en häst.

De vet att de ska hålla avstånd och gör det. Det är en stor chansning, men den har jag valt att ta. Ingen av mina hundar har blivit skadade. Den ena har lärt sig att hålla sig borta utan att ha råkat ut för varken spark eller bett. Den andra har blivit biten i sidan en gång och lärt sig. Bettet var mer som en lätt smäll och det blev varken sår, ömt eller svullet.

Tidigare hundar har också klarat sig jättebra, utan några olyckor.

Det är mitt val och jag förstår om man inte vill chansa, men jag gör det. Vill inte tjata /låsa in mina hundar alla de timmar jag är i stallet dagligen i tio år framåt.

Ja, så gör jag också. Visst kanske jag har sagt till hunden om den gått nära en häst som jag vet är elak, men annars har den fått lära sig själv.
Likadant om man kommer körandes med en skottkärra eller dyligt, jag ber inte hunden flytta sig utan kör bara vidare. Får den en liten knuff så vet hunden nästa gång att man ska flytta på sig, utan att man behöver säga till hela tiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka