Oacceptabel hundhållning?

F

Frankenstein

Vad anser ni anses vara en oacceptabel hundhållning?

Anledningen till att jag frågar är en bekant som enligt mig har en väldigt annorlunda syn både på hundhållning och vård av dessa.
Personen i fråga har det senaste 1.5 året införskaffat inte mindre än 5 stycken hundar av mindre ras, 4 tikar och en hane. Detta för att han/hon vill börja med hundavel, utan tidigare erfarenheter varken av hundar eller avel.

Denna karriär i avel börjar med en tjuvparning mellan två av hundarna innan någon av föräldrarna ens fyllt ett år. Hundarna har heller inte genomgått några av de hälsoundersökningar som bör genomgås på avelsdjur, detta pga hundarnas låga ålder samt ägarens ointresse av att avla på friska individer. Han/hon låter även denna unga tik föda valparna.

Han/hon planerar även att para sina tikar vid lägsta möjliga ålder som är lagligt, alltså 18 mån. Detta tycker jag är väldigt tidigt, trotts vad lagen säger. Jag anser också att om man satsar på att para sina tikar så tidigt som det bara går oavsett tikens mognad osv, så är det pengar som lockar och inte tikens lämplighet som avelsdjur.

Igen av hundarna är rumsrena utan ägaren låter dem göra sina behov inomhus på tidningar, sängen eller var de vill egentligen. Och på vintern kommer inte hundarna ut efter att det har blivit mörkt, då får de hellre göra sina behov inomhus. Ägaren gör ingenting för att träna sina hundar till att göra behoven utomhus. Ägaren låter även samtliga hundar följa med till andras hem och även där tillåter han hundarna att kissa och bajsa inomhus utan att bry sig om att de som bor där inte är förtjusta i att få sina hem förstörda. Ägaren rycker mest på axlarna och säger att "jaja, de får ju göra så hemma, jag tar upp det".

När man sedan pratar med ägaren om hurvida hans/hennes hundar är lämpliga som avelsdjur så hänvisar ägaren endast till att lagen godkänner detta och då är det ok. Enligt mig är det inte lagen som styr hurvida en individ skall gå i avel eller ej, utan hundens hälsa, linjer, mentalitet.

Inget av det jag skrivit i inlägget bryter mot några lagar, bortsett från tjuvparningen, Men enligt mig så bryter det mot de moraliska regler som finns inom hundvärlden. Såsom att avla på väldigt unga hundar som ej genomgått hälsotester eller som man fått möjlighet att utvärdera mentaliteten på. Eller hundarna skall göra ifrån sig innomhus i sängar och på golv, både pga ägarens ointresse av att träna dem samt att han/hon ej vill gå ut när det är mörkt.

Kanske överreagerar jag, kanske inte. Vad tycker ni? Vad anser ni är en oacceptabel hundhållning?

Sv: Oacceptabel hundhållning?

Du kanske kan få hjälp med dina funderingar av Länsstyrelsens miljö/djurskyddsenhet?

Jag tyckte "min" hund hade det tufft. Promenader och måltider glömdes bort, behov gjordes inne, mager och allt som oftast slogs hundarna i hemmet med varandra. Men jag anser att det dessa hundar utsätts för är etter värre. Säger som tidigare, ring djurskyddet och hör vad de säger åtminstone.

Nu är det hittills bara en kull han/hon har fått och det var vid "tjuvparningen". Som dessutom skedde pga slarv från ägaren som med alkohol i kroppen i längre var så noga med att hålla hundarna isär. Det var också tveksamt vem som var pappa till valparna då tiken var uppvaktad av två hanhundar. När första hängningen skett, slutade ägaren helt enkelt ha koll på sin tik. Detta innebär att det kan vara två pappor till valparna i kullen.

Hans plan är dock att börja med uppfödning på sina hundar. Anser ni att denna typ av hundhållning räcker för att kontakta myndigheter?

Jag tycker inte det är acceptabelt alls att hundarna ska leva så.

Alla hundar behöver utevistelse och förtjänar att få vara ute och aktiveras några timmar om dagen.

Jag tycker absolut att du ska kontakta myndigheterna och prata med dom.

Ja det tkr jag absolut att du ska göra. Varför vill personen ens hålla på med avel öht med den djurhållningen? Är det bara för att tjäna pengar? Stakars vovvar :mad:

Det är helt klart endast för att tjäna pengar. Personen i fråga har inte den kunskaps som krävs för att syssla med avel alls. Han/hon har inte förmågan att kritiskt granska sina tilltänkta avelshundar, inget intresse i att meritera dem eller att ens hälsoundersöka innan parning.

När jag har försökt att ta upp detta med personen går inte budskapet fram. Han/hon vill också starta upp en verksamhet med pensionat och dagishundar. Personen i fråga har alltså ca 1.5 år erfarenhet av hundar och har en enligt mig väldigt fel syn på hundhållning.

Det får kanske helt enkelt bli ett samtal till myndigheterna! Frågan är vad de kan göra då han inte direkt bryter några lagar, bortsett från de moraliska.

Är det renraser eller blandraser som föds upp?

Men ja, jag tycker i alla fall att du ska börja med att ta kontakt med länsstyrelsen. Det är väl dit man hör av sig ang vanvårdade djur osv?

Det är renrasiga hundar. Jag har dock aldrig sett några papper på hundarna och frågar jag undviker ägaren att svara. Så jag är osäker på om det faktiskt är skk reggade.

Jag tycker inte människan borde få ha hundarna enligt mitt tycke. Gör något åt saken för hundarnas skull .

Kanske svårt men berätta för henne att du kommergå vidare med detta på något sätt om hon inte sköter sig för såhär beter man sig inte.

Hon bryter ju mot en regel åtminstånde och det är och det är att hon ej sköter sina hundar och det är lika med vanvård!!!!

Rent spontant så är fem SKK-reggade hundar av mindre ras inte helt billigt att köpa, så om personen gör det för att tjäna pengar tvivlar jag mycket starkt på att de är reggade, och räknas alltså som blandraser.

Valparna med okänd far eller fäder går ju inte heller att registrera = ännu mer förlustaffär i såna fall samt att uppfödaren inte skulle tillåtas föda upp hundar inom SKK på de premisserna.

Helt klart tycker jag att det är oacceptabel hundhållning :mad:

Rent spontant så är fem SKK-reggade hundar av mindre ras inte helt billigt att köpa, så om personen gör det för att tjäna pengar tvivlar jag mycket starkt på att de är reggade, och räknas alltså som blandraser.

Valparna med okänd far eller fäder går ju inte heller att registrera = ännu mer förlustaffär i såna fall samt att uppfödaren inte skulle tillåtas föda upp hundar inom SKK på de premisserna.

Helt klart tycker jag att det är oacceptabel hundhållning :mad:

Håller med.

Men måste flika in med en sak jag tänkt på här. Blandraserna har verkligen stigit, även hundar som har reg på mamma men ej på pappa ex, blir då ej skk valpar men ändå ska köparen ha 6,7.8000:- för dessa, helt sinnessjukt!!:confused:

japp det är helt galet, priserna på blandraser (även de med flera olika raser och utan någon förälder registrerad) ligger på mellan 6 - 8 000.
Samtidigt har renraserna, dvs de SKK-registrerade sjunkit i pris :confused:

Jag betalade 10 000 för min valp 2006, en valp inom samma ras har jag sett på flera ställen kostar 8 000 nu. Reg SKK och efter röntgade och ögonlysta mer eller mindre meriterade föräldrar. Inte konstigt att det fortfarande dyker upp nya "valp-producenter" när man kan få lika mycket för vilken blandis som helst som man får för de valpar med tanke, planer och drömmar bakom... och som kostar betydligt mer att ta fram.

Har nu efter en del snokande fått fram att hundarna är reggade i skk, iaf 3 av dem, 2 hittade jag inte.

Ägaren till hundarna går även fram och tillbaka mellan att köra renrasigt eller blandras, tydligen inte heller så noga enligt denna person. Valparna han/hon fick blev självklart ej reggade i skk utan som blandraser, det var ett väldigt hyschande med denna kull då jag informerade ägaren om vilka regler som gäller angående hundars ålder vid parning. Den stackars lilla tiken var inte ens ett år gammal och vad jag förstår planerar ägaren att para henne på nästa löp igen. Då har det gått ett löp emellan sedan hon fick valparna. Så knappt två år gammal och 2 valpkullar! Jag blir vansinnigt arg bara av att skriva om det! Jag tycker det är fruktansvärt synd om hundarna!

Det enda jag kan säga, förstår verkligen inte hur människor kan betala dess priserna för oreg eller blandraser. Du ska ha hunden under många år , vad gör några tusenlappar för skillnad då(om du inte rent av vill ha en blandras, eller inte bryr dig så jätte mycket om din hund bakrund). Såg exempelvis Amstaff ute nu 7000:- oreg pappa , så inga skk valpar. Medan man kan få en skk.ad valp för 9-10000:- av samma ras. Du kan även få en skk.ad valp för samma pris(7000:-) eftersom oftast uppfödare sänker priserna när det är 1-2 valpar kvar i kullen.

Om man ska föda upp hundar gäller det att man har kött på benen och inte enbart är ute efter att FÖRSÖKA tjäna pengar helt enkelt. I början är det mest utgifter(köpa in bra hundar osv). Man ska även utgå från hunden bästa (det är alltid prio ett)..!!

japp det är helt galet, priserna på blandraser (även de med flera olika raser och utan någon förälder registrerad) ligger på mellan 6 - 8 000.
Samtidigt har renraserna, dvs de SKK-registrerade sjunkit i pris :confused:

Jag betalade 10 000 för min valp 2006, en valp inom samma ras har jag sett på flera ställen kostar 8 000 nu. Reg SKK och efter röntgade och ögonlysta mer eller mindre meriterade föräldrar. Inte konstigt att det fortfarande dyker upp nya "valp-producenter" när man kan få lika mycket för vilken blandis som helst som man får för de valpar med tanke, planer och drömmar bakom... och som kostar betydligt mer att ta fram.

Ja det är också något att tänka på som valpköpare, att seriösa uppfödare har kollat upp sina hundar(föräldrarna till valparna) mycket noga för sjukdom osv. Så att det är så liten risk som möjligt att valpar får något. Alltså du kan även få en friskare hund om du köper en skk.ad(är min slutsats:))..!!

Hänger inte med riktigt...

Men finns det reggade hundar i skk, så anmäl till dom. Man får inte föda upp blandras samtidigt som renras.. Och vet skk att det var tjuvparning med ev två hanar...
Ring, maila skk, så lär de ta kontakt med den sk uppfödaren..

Jag har aldrig stött på seriösa uppfödare som sänker priset på valpar som inte blir sålda.

Jag håller med dig, den där människan borde inte ha hundar och definitivt inte syssla med avel.
Avel är ju en hel vetenskap om man ska få fram bra hundar :grin:

Men ännu mindre förstår jag mig på folk som väljer att köpa hund från en sådan människa.

En seriös uppfödare har ju kollat upp sina hundar från topp till tå och väljer noga ut vilka individer som ska paras för bästa möjliga resultat..

Jag skulle iaf inte vilja köpa en hund som kan komma att visa sig ha både det ena och det andra felet som hade kunnat undvikas...

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 066
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 019
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 872
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 467
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar