Nyttig men fin frukost

Brillan

Trådstartare
Hej vänner!

Vill bjuda sambon på finfrukost, men han gillar inte sånt som våfflor och liknande, plus att han äter LCHF för tillfället, nåt han håller stenhårt på. Har ni några tips på frukost som är lite festligare men ändå nyttig och gärna LCHF-inriktad? :) Är ganska händig i köket men inte så fantasifull...

Sv: Nyttig men fin frukost

Olika former av ägg är ju både gott o LCHF!
Bacon?
Smoothies, finns rätt många bra recept om man googlar, beror ju på vad man gillar.
Goda ostar
Fruktsallad, lite lyxigare med goda bär etc

Omelett?
Fyllningen kan ju varieras i oändlighet, feta, ost, paprika, champinjoner m m.

+Görel

Bra förslag! Ägg och bacon, lite engelsk frukost liksom :) Smoothies tycker han känns som att dricka spya tyvärr...

Omelett är också ett kanonförslag!

Att jag inte täkt på nåt av dessa tidigare...

LCHF-variant av ägg Benedict?

Som nån annan skrev, omelett med en god fyllning. Och kanske en fruktsallad till :)

Vad brukar han äta för frukost i vanliga fall?

Det låter väldigt bra!

Han brukar äta knäckebröd med ägg eller ost och kaffe, eller bara kaffe.

Brieost
Charkuterier
Turkisk youghurt med nötter, lakritspulver och vaniljpulver

Jag hade lätt blivit glad över en ostbricka och massa god salami. Salamin kan man kanske rulla och sätta i en tandpetare med oliv? Ser lite piffigt ut. Sen kanske man kan ha annat till också. Vindruvor och marmelad är ju poppis. Kanske egentligen är en sån där kvällsgrej man gör med vin men vem har sagt att det inte får ätas på morgonen? Är ju tekniskt sett frukostpålägg ;)

Googla på ägg cocotte. I princip ugnsbakade ägg. Brukar göra en variant med dill, creme fraiche, lite muskot, salt och peppar. Vill man toppar man med lite rom av valfritt slag. Supergott och så känns det lite lyxigt. :)

Här i England om vi vill bjuda på fin frukost så är det scrambled eggs med smoked salmon. Sätt en klick creme fraiche i äggblandningen och lite peppar men absolut inget salt eftersom laxen är nog salt. Stek laxen snabbt, häll i äggblandningen och rör kontinuerligt. Ta bort stekpannan från plattan INNAN äggen är färdigkokade, annars blir det för torrt. Det ska vara krämigt. Strö hackad gräslök över. Gott gott gott! Och är det riktigt festligt, typ juldagen här, så kan man servera ett glas champagne till... fast inte så många vill väl ha det till frukost :).

Jag skulle också servera en skiva rostat bröd till men äter man inte kolhydrater så får man väl skippa det.

Våfflor går att göra LCHF-anpassade om man vill ha det

googla på Åse Falkman Fredrikson, hon har en receptblogg (56kg.se) med massa smarriga frukostrecept

(Hennes kesobröd är gudomligt gott)

Pinterest är GULD när det gäller frukostinspo :D

Deviled eggs?

02fb4b4e1a3d9c6d5443deedc335f261.jpg

Bacon- och äggmuffins?

7ca9f2bf5f25f76b51a257fed2e189a2.jpg

Eller med skinka?

Low-Carb-Breakfast-Ideas.jpg

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka