Nytt vintertäcke

PiperGarden

Trådstartare
Pållen önskade sig visst ett nytt vintertäcke i julklapp, har nu tagit sönder det älskade gamla tjocka täcket :cry: Visserligen har det hållt i 9 år, så får kanske klassas som att det är naturens gång ;)
Så, nu behöver jag tips om ett täcke som uppfyller följande krav:

400 gr fyllning (pålle vill ej ha dubbla täcken, men bor i norrland...)
Lös hals
Ska passa på mindre häst med smalare bogar (fd travare)
pris helst ej över 1500...

Täcket som vi älskat och nu är sönder är ett 400 gr Event plus utan hals, så kikar lite på dessa täcken + hals. Hur är halstäckena till event plus? Skiljer ju så mycket i hur bra de sitter och om de glipar eller ej.
Han har flera Hansbo Event som sitter jättebra.
Och sen MÅSTE jag ju åka runt i alla affärer och klämma på täcken, snacka om julafton! :love: Synd att vi bara har 3 hästaffärer här... Snäll pojke som gav det i julklapp till mig :D

Sv: Nytt vintertäcke

Har flera smalbogade hästar/ponnyer (fullblodskorsningar) och har kommit fram till att nästan bara täcken från en Irländsk (H..se W..e) tillverkare med 3 prisklasser (A...., R...., R...) gör täcken som passar utan att sy veck i bogen. Tror man kan få 400 g A.... för 1500. Kolla postorder (finns i Täby tex), från England kan det göras fynd. Har dyrare modeller där innetäcke knäpps ihop med yttertäcke. Kanske ett alternativ? Man kan ju ersätta mer än ett täcke på det viset.

Är fundersam över dom, då de Amigo jag har sett verkar "läcka" vid halsen när hästen har huvudet lågt?
Men kanske bara varit dålig passform på just de hästarna?

Nästan alla täcken med vanlig skärning läcker in vid bogen, iaf på mitt smalbogade djur. Jag använder halvhals Rambo eller helhals Amigo.

Hm, det jag menade (men uttryckte dåligt) var att Amigos hals verkar överlappa täcket så kort bit? Tycker det verkar blåsa in där? Ska studera stallkompisens Amigo i närbild i morgon, Amigo Bravo 12 Plus Heavy verkar ju annars uppfylla alla mina krav :laugh:

bucas turnout extra? förvisso 300 gr, men du kan ju ha ett irish stable cooler, eller medium under. kostar runt 1100 kr

Shires har ett med 400g och riktigt tåligt yttermaterial. Superbra passform
, har själv ett till min 4åring:) finns både med fast och lös hals. Täcket med lös hals kostar 1099kr och en hals ca 400-450kr. Täcket med helhals ligger runt 1200-1400kr beroende på vart man tittar.

Catago har ett 400gr med avtagbar hals som jag betalade 995:-. Nöjd med både passformen och kvaliten:).

Jag gillar både Event och Shires. Har nyss skaffat ett Event i 400 g med lös hals, precis som du var inne på. Jag har en mediumhals till sto ca 160 cm och 145 cm täcke. Sitter perfekt alltihop. :love: Vi har även en hel del Event sedan tidigare. Med den kombinationen bör du hamna under 1500:- beroende på hur din butik sätter priset och om de köpt in till försäsongspris eller ej.
Event har 600d yttertyg så om du inte har speciella krav pga av bitiga kompisar så funkar det utmärkt. Shires har olika kraftiga yttertyg och är bästa valet om man behöver extra rivstyrka. De kraftigaste håller tillochmed för vår krokodil:D

Hm, det jag menade (men uttryckte dåligt) var att Amigos hals verkar överlappa täcket så kort bit? Tycker det verkar blåsa in där? Ska studera stallkompisens Amigo i närbild i morgon, Amigo Bravo 12 Plus Heavy verkar ju annars uppfylla alla mina krav :laugh:

Kompisen har det täcket och det läcker inte in mellan halsen och täcket iallafall. (läcker inte in blåst heller) Och det har ju kommit ner ganska mycket blött kan man väl säga :angel:

Mitt rhino med hals ( vanlig halsskärning då) läcker heller inte in.

Har ingen koll på halstäcken, men röstar annars på Hansbo Event-täckena. Har flera stycken till min travare och är jättenöjd med dem. De är prisvärda och tåliga. Och passar Lidos som handen i handsken. :)

Rekommenderar Källqvist Protector om det är nätt fd travare. Måste vara bland de mest prisvärda täckena som finns. Och letar man lite på nätet så hittar man dessa relativt lätt till nedsatt pris :)

Kommer det aldrig att bli, dom kanske har blivit bättre men vi hade några på jobbet för en del år sen och dom var helt värdelösa... :o

>Ingela_S- tror jag ska åka och klämma på event's hals-lösning. Har aldrig sett den live.

Annars lutar det mot Amigo, är ju inte jättemånga extra hundralappar och man vet säkert att man får ett riktigt bra täcke :bump:

Kommer det aldrig att bli, dom kanske har blivit bättre men vi hade några på jobbet för en del år sen och dom var helt värdelösa... :o

:

Mysko. :eek:
Antar att de ändrats radikalt på senare tid då. Jag har haft och använt de flesta märken, billiga och dyra, på hästar (ett hundratal) under många år. Tycker att prismässigt och med den passform dessa har är bland de bästa. Dock inte rivfastheten som kunde vara bättre.
Fast smaken är ju som baken ;)

Nu har jag beställt täcke, blir ett Amigo Bravo Plus Heavy :love:
Skulle precis klicka hem ett i den där gröna färgen (nån som sett den IRL? Kan inte bestämma mig för om den är stencool eller helmärklig?) när jag hittade deras 350 gr på rea! Blir lite drygt 1200 inklusive frakt! :bump:

Har också ett antal sånna Källqvist täcken och de är de som håller bäst av mina täcken. Läcker inget och är slitstarka. ;)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 100
Senast: MiniLi
·
Utrustning Behöver nytt vintertäcke, och behöver hjälp med vilka som uppfyller mina kriterier. Har kollat på amigo bravo som är ett alternativ men...
Svar
3
· Visningar
664
Senast: Toxid
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 985
Senast: gylle
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 464
Senast: Niki
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat