Nytt underlag i manegen.Problem,

Harbor

Trådstartare
Vårt stall har förnyat sitt manegeunderlag, och det är ju en god tanke. Problemet är att det blev helt misslyckat, det är alldeles för tjockt och det var som att vada i ett kärr. Inga ridlektioner kunde hållas där och privatryttarna vägrade ens försöka.
Nu har de skrapat ut några flak massa därifrån, och kört omkring därinne. Timmarna hålls igen men det är långt ifrån perfekt, det är ojämnt och tjockt ännu på vissa ställen. Ridlärarna säger att timhästarna är trötta och stela. Några privatryttare sa att hennes häst reagerade bara efter att hon skrittat två gånger därinne. En annan också. Min dotter vågar helst inte alls rida där.Hennes ponny snubblade omkring, och dessutom fick han fel i benet förra året på gamla stallet p.g.a dålig botten.
Nån som har erfarenhet av sånt här? Hur får man botten i skick, eller hur länge tar det innan den har blivit bra?
De har blandat in gummikross in i spånet.

Sv: Nytt underlag i manegen.Problem,

Japp jag har erfarenhet.

Förutsatt att ni vet vad ni gjort i fråga om hur ni grundat och vad ni lagt på(dvs ni har rätt dimensioner och jobbet har gjorts efter konstens regler) så kan du förvänta dig att det tar tid för underlaget att sätta sig. I början med helt bytt underlag, blir det som du beskriver, dvs är som att vada i en sandstrand, 1 dm sand som topplager känns som en halv meter sand.

man kan inte förvänta sig att hästar ska utföra normalt arbete första tiden. Det tar flera månader, beroende på hur det underhålls och sköts och beroende på hur många som rider. man får rida sparsamt, samtidigt som det är en förutsättning att det rids, för att underlaget ska få hjälp att sätta sig.
minituös vältning, sladdning och vattning är nödvändigt, hela tiden.

vad är det för underlag ni lagt på och hur har ni gått tillväga? Är botten preparerad, dvs har den preparerats så att den är plan ? (gammalt underlag sliter ofta ända ner i botten och man behöver köra med laser hyvel/fixa botten innan man lägger på nytt). Vilket underlag har lagts över, och i vilka dimensioner?

om allt är gjort som det ska, är det vanskligt att börja blanda in en massa andra blandings produkter, i processen där underlaget ändå behöver sätta sig. Det kan bli ännu värre om ni mixtrar hej vilt.

Senast ändrad:

Har faktiskt ingen aning hur de gjort eftersom vi bara är inackorderade. Börjar inte att gå och "ge råd" till stallägarna. Nå ridskolehäststackarna är ju de som får göra värsta jobbet. Synd om det tar månader att få i skick. Hoppas hästen inte blir halt under tiden.
Går inte mycket att vara ute heller för det är ju kolsvart redan före 16.00 och uteplanen är en sån där underbevattnad och den blir stenhård och isig i kyla och är ur bruk hela vintern. (kanon på sommaren)

Tycker du verkligen att det ska ta månadER innan underlaget är bra?
En månad får man ju räkna med att det inte fungerar perfekt och att man får underhålla det mer noggrant men mer än så har jag inte varit med om.
Håller med om att det var fel årstid att byta underlag, man har ju inte så många alternativ och det är ju inte så kul att vattna om det fryser heller.
Ett ridhus bytte underlag i stora manegen veckan innan tävling och ett annat på framhoppningen veckan innan tävling. Gissa om tävlingsledningen gick i taket?!
Vi fick sänka hinderna i samtliga klasser för det var inte snällt mot hästarna annars :crazy:

Hade det varit mitt ridhus så hade jag slängt ut allt toppmaterial och lagt in det i omgångar istället så det aldrig blev så extremt tjockt och så hade jag sladdat dagligen. Packa med traktor är också bra, bil funkar i brist på annat.
Detta fungerar säkert inte på alla material men en hel del.

Senast ändrad:

jag varken tycker eller anser. Jag skrev att det kan ta månader. beroende på belastning, dvs hur mycket det rids, och hur underlaget hanteras och sköts under processen.

Det tar flera månader, beroende på hur det underhålls och sköts och beroende på hur många som rider. man får rida sparsamt, samtidigt som det är en förutsättning att det rids, för att underlaget ska få hjälp att sätta sig.
minituös vältning, sladdning och vattning är nödvändigt, hela tiden.

Du missade ordet kan, därav mina protester. Det blev en helt annan tolkning av texten när det lilla ordet föll bort.
I övrigt håller jag med.

Senast ändrad:

Känner nog att dag för dag så blir underlaget liite bättre. De ska ha hopptävling där nu på söndag.....:-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka