Nytt stall och vaccinering...

O

Osiris

Ska flytta nu innan snön faller och har hittat ett stall som verkar kanon, dock har stallägaren som krav att hästarna ska vara avmaskade och vaccinerade.

Har eget stall här hemma nu och ingen kontakt med andra hästar, därav att jag inte vaccinerat dem på 8år som dem stått här. (även rådfrågat vet. angående detta och tyckte som jag att det var "onnödigt" att vaccinera då varken jag eller hästarna har kontakt med några utomstående hästar)

Avmaskning har självklart gjorts regelbundet och med samråd med veterinär. Men nu måste jag vaccinera dem nu när jag ska flytta till nytt stall.
Vad ska jag vaccinera dem mot och hur många sprutor måste dem ha fått innan jag får flytta dem till nya stallet? Och hur ofta? Och vad kan det kosta?

Mvh / Os - som verkligen bryr sig om sina hästar men som inte har haft något behov av att vaccinera tidigare, därav okunnigheten och hoppas på kloka svar från er på bukefalos. :bow:

Sv: Nytt stall och vaccinering...

Ang maskningen. Gör ett träckprov och kolla statusen. Att maska regelbundet säger ju egentligen ingenting om hur det står till. Dessutom, hur ska stallägaren egentligen veta om folk skött sina maskningar eller inte...det är ju bara säga: ja vi har maskat.

Ring och fråga vilka vaccinationer stallägeren vill ha!
Stelkramp (tetanus) borde du ha vaccinerat mot, finns ingen veterinär som avråder från det.

Ska de äta hösilage så kan stallägaren vilja att hästarna är botulismvacc. Häst Infl borde stallägaren inte bry sig om.

Stelkramp är väl det som jag kan känna är ett måste, gällande botulism så är det en smakfråga kan det kännas som.

Ett träckprov/häst. Det spelar inte alltid så stor roll att de går i samma hage.
Tar några dagar till en vecka att få svar.

det är ju två hästar och då är det ju självklart att du ska ta två prov.. dom behöver ju inte ha lika mycket mask........

i och med att de nu ska träffa andra hästar så kan det va bra
att göra en grundvaccination.. Hästinfluensa och stelkramp.

och i så fall borde hon ju nöja sig med att du har tagit 1:a
och ev 2:a sprutan. för att sedan fortsätta med vaccinationen
i nya stallet.

Veterinärerna brukar rekommendera 2st sprutor med 1-2 månader mellan och därefter en inom ett halvår, då är grundvaccinationen klar och sen vaccination en gång per år.
Men man tycker ju som sagt att stallägaren borde nöja sig med att grundvaccinationen är påbörjad. Det är ju trots allt din häst som blir sjuk, den smittar inte mer om den är ovaccinerad.

Träckprov är guld! Båda hästar kollas, kan variera även om de har stått i samma hage.

Vaccinationen i sig är inte dyr (sprutan kostar strax över hundralappen) det dyra brukar vara att ta sig till klinik eller ta ut veterinär, kanske 1300:- för två hästar per gång? (Jag betalade 1000:- för en häst när distriktare åkte ut).

Träckprov ca 280:-/häst, avmaskning 100-150:-/häst. Borde bara bli en omgång i höst om de har mask, sen börjar det bli för kallt.

Senast ändrad:

Stelkramp är väl det som jag kan känna är ett måste, gällande botulism så är det en smakfråga kan det kännas som.

Och i TS fall bör väl influensa vara väldigt viktigt. Om stallägaren vill ha hästarna i stallet vaccinerade, så är det ju troligtvis för smittoriskens skull, och varken stelkramp eller botulism smittar ju mellan hästar.

Häst Infl borde stallägaren inte bry sig om.

Varför i hela världen inte? Varken botulism eller stelkramp smittar ju mellan hästar, och alltså borde det mer vara i den enskilda hästägarens intresse att ha vaccinerat mot båda dessa otroligt obehagliga sjukdomar. Hästinfluensa smittar däremot mellan hästar, och även om en vaccinerad häst kan fungrera som smittbärare, är risken mycket mindre än att en ovaccinerad häst gör det. Det är ju just därför man har krav på influensavaccinering vid tävlingar, och attt man som stallägare vill hålla stallet så smittfritt man kan är ju självklart, tycker jag.

Att jag sedan tycker att stelkrampsvaccinering är ett absolut måste (och jag tror inte ens förs. bolagen ersätter häst som dör i stelkramp om den inte är vaccinerad, då vaccinationen anses så viktig att man bedöms ha handlat anvsarslöst om man inte vaccinerar), och att jag själv väljer att spruta hösilageätande hästar mot botulism är en helt annan femma.

Precis pratat med stallägaren, och hon vill att dem skulle vara vaccinerade mot hästinfluensan och det räckte med att dem hade fått första sprutan, sen får jag fortsätta sprutningen där nere.

Vet. kommer ut i veckan. Blir mot influensan och stelkramp. Kommer mest största sannolikhet köpa torrhö så botulismvacc. är nog inte aktuellt.
Ska även ta o skicka täckprov, och se vad det ger för resultat även om dem är avmaskade nyligen.

Tack alla för alla snabba svar! :bow:

Nyfiken bara (och ta inte frågan som neg kritik :)): Har din veterinär tidigare tyckt det var onödigt att vaccinera mot STELKRAMP? Det låter jättekonstigt, tycker jag!! Det finns ju inget botemedel och det är en enormt plågsam sjukdom som leder till döden, och dessutom är hästar ganska känsliga och utsatta för stelkrampsbakterier (om man jämför med ex vis katt och hund).

Att vet tycker att man kan hoppa över influensasprutning förstår jag om man har eget stall, inte tränar/tävlar och inte rör sig mycket i andra stallar, men att en vet skulle tycka att stelkrampsvacc var onödigt tycker jag som sagt låter otroligt underligt.

Tack för svar o lycka till i nya stallet :)!

Formulerade mig nog dåligt, det var influensan som han tyckte var onödig, stelkramp har dom fått varje år och vid ev. sårskador där stelkramp vart en risk. Nu är det väl lite över ett år sen dom fick stelkramps, så kanske börja om på den. Får höra av farbror veterinär säger till veckan :)

Förlåt att det blev lite grötigt, men man skriver inte alltid som man tänker har jag märkt ;)

Aha, då är jag med :)! Dock behöver man efter grundvaccinationen som de får när de är små bara ge stelkrampsvaccin vart tredje år, så rådgör med vet så du inte vaccinerar mot stelkramp onödigt ofta. Hästinfluensa (och i förekommande fall botulism) vaccinerar man dock emot varje år efter att grundvaccinationen är klar.

Bäst att höra med Vet. vad han tycker, sen skriver han ju ner när det är dags för nästa spruta,
så man inte glömmer bort det, virrig som man är :angel:

Varför i hela världen inte? Varken botulism eller stelkramp smittar ju mellan hästar, och alltså borde det mer vara i den enskilda hästägarens intresse att ha vaccinerat mot båda dessa otroligt obehagliga sjukdomar. Hästinfluensa smittar däremot mellan hästar, och även om en vaccinerad häst kan fungrera som smittbärare, är risken mycket mindre än att en ovaccinerad häst gör det. Det är ju just därför man har krav på influensavaccinering vid tävlingar, och attt man som stallägare vill hålla stallet så smittfritt man kan är ju självklart, tycker jag.

Nu är jag lite osäker men jag har för mig att en influensa vaccinerad häst smittar precis lika mycket som en ovaccinerad. Var det inte därför man skippade vaccineringskravet inom travet?

Som jag har förstått det så skippade de det inom travet för att det inte gav FULLT skydd, och då tyckte STC att var och en kunde få avgöra det själva. Det finns väl en poäng i resonemanget de har också, i och med att symptomen faktiskt blir tydliga och man lättare kan isolera etc. Å andra sidan står det ju ändå folk fritt att vaccinera även travare om dom vill, så där faller ju delvis den poängen.

Dock blir vaccinerade hästar mkt mindre sjuka om de blir sjuka alls, de smittas som sagt inte lika lätt och fungerar inte som lika effektiva smittbärare eftersom risken att de tar upp smittan ö h t är mindre. Det är därför Ridsportförbundet har valt attt ha kvar vaccinationskravet, och därför en hel del stallar bara tar in vaccinerade hästar.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·
Anläggning Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny. Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 932
Senast: DeDen
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 581
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 104
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka