Nytt stall i befintlig byggnad

p_c

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp, jag ska i sommar bygga om en del utav koladan till häststall. Problemet är att byggnaden har måtten 8,8 x 7,5 och gaveln med dörr är på sidan som är 8,8 meter. Jag vill ha minst fyra boxar, helst fem men får inte ihop det på något sätt som jag verkligen gillar.

Boxarna ska vara för hästar med en mankhöjd mellan 155 och 165 cm och gärna en större box som funkar som fölbox åt dem. Någon som har något förslag, känner min kreativitet inte riktigt fungerar ;)

Sv: Nytt stall i befintlig byggnad

Om du sätter 2 boxar på var sida. De två första 3 m djupa och 3,5 breda, de båda innersta 3m djupa och 4 m breda. En av de inre kan vara djupare om man vill. Sen om du ska ha in det, en sadelkammare i mitten rakt fram. En femte box blir svårt om det inte kan vara en ponnybox som kan ersätta sadelkammare. Det som brukar bli problem i gamla ladugårdar är takhöjden. Du behöver 2.5 m under balkar.

Det ska inte in sadelkammare här, det finns i annan byggnad.
Takhöjden är okej, den avdelningen är lite lägre än resten och funkar då

Ponnybox kan funka eftersom där kommer vara unghästar och de är ju inte lika stora

Jag skulle nog ha använt "ponnyboxen" som skötsel/hovslagarspilta, har du vatten indraget så även som vattenspilta.

du får in 4 st boxar på ca 3,40 * 3,70 m och en 2m bred stallgång.

för att få in 5 boxar så behöver de vara 3st boxar mot 8,8 väggen på knappt 3*3m sen 2st boxar så var sin sida stalldörren på ca 3 * 3,50 m

eller 2st boxar mot 8,8 väggen på ca 3,75 * 4,40 m och 2 st mindre boxar på var sin sida av stalldörren på ca 3,75 * 3,20 m. stallgången blir då 2,40 *3,75 m lagom för att kunna binda upp en häst nätt och jämnt

Delvis kl
Funderar på att skippa ponnyboxen och ha den som skötselplats istället, men vill helst ha in fem boxar, då det hade underlättat mycket i framtiden

Buck på ditt förslag med fem boxar var tänker du att boxdörrarna ska vara? Menar du mellan boxarna som är mot sidan som är 7,5 m då eller?

Du tänker på att du måste ha förprövning av stallet vid 5 boxar ?

Mia

tänkte såhär;
33060151.jpg

33060152.jpg

det blir ju bara ganska små boxar på 8,8 väggen

Sånt här är kul att pyssla med. Såhär tänker jag:

5box.png

2 lagligt små hästboxar 10,5 m2
2 lite större hästboxar 12 m2
1 ponny (D-ponny) box som går att använda som skötselspilta kanske
Stallgång på 2,6 m. Går att binda upp hästar i - men inte enligt rekommendationer. Så man kanske kan göra en uppbindningsplats utanför stallet?

Får jag fråga hur du gör sådan ritning? Är det sån jag måste ha att skicka in till förprövning?

ingen aning vad du behöver skicka in för förprövning, detta är gjort i google SketchUp 8. gratis att ladda ner och smått beroende framkallande, super lätt att rita i och alla mått blir på centimetern så gör man allt noga så kan man ta fram exakta mått för allt och lösa eventuella problem i datorn innan man börja bygga i verkligheten.

Du behöver ingen tredimitionell ritning till stallet . läs vad Aligung skrev i din andra tråd !

Du har ju fått svaret där ?

Mia

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 507
Senast: Angel
·
Anläggning Hej, Jag och min sambo har nyligen köpt en mindre gård på landet. Här finns möjlighet till egen häst men inget stall. Det finns en...
2
Svar
34
· Visningar
6 263
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Jag har hamnat i ett expansivt skede och inser att jag måste bygga flera boxar. I dagsläget har i några olika alternativ, men det...
Svar
16
· Visningar
1 636
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix