"Nytt" sätt att anv slagrem

Sv: "Nytt" sätt att anv slagrem

Det var säkert något sånt författaren menade....att den istället fär att göra nytta skulle irritera hästen till att slå....
Men det verkar finnas TUSEN sätt att sätta på slaggjord på....Många sätter ju i öglan vilket vad jag lärt mig är HELT fel, alldeles för långt fram....man ska sätta den några centimeter nedanför....
men en fråga....Hur HÅRT ska man eg sätta den??? Jag är rädd att jag drar för hårt ja...(som inte e van å använda slagrem men nu måste)

Slår hästen kan den inte sitta för hårt.

Den ska sitta åt rejält om den ska göra nytta. När hästen börjar röra sig, då slappar den på en gång, även om den sitter åt ordentligt på gången, därför bör man inte spänna den för löst (slackande) vid utselning. Skillnaden på tillräckligt och för löst spänd märker man när hästen väl slår. Men sen finns det ju vissa hästar som blir än mer provocerade av att den sitter åt rejält från början, då får man väl spänna så hårt som hästen accepterar. Det är ju inte meningen den ska slå pga att den är utrustad med slagrem. Men tränar man med slagrem jämt så är det inget större problem att spänna åt den, då är hästen van att slagremmen sitter där.

:smirk: jag minns 1:a gången jag satte på en sådan...farsgubben blev vansinnig och sa att jag ta mej tusan var helt befängd i rotamentet..satte den nämligen uppe över ryggen på hästkraken - fast jag minns att jag undrade vad den gjorde för nytta där... :p
skämt åsido- den ska sitta så pass att du får in två fingrar på tvären utan att du klämmer dig och du kollar det på högsta punkten så att säga.. en bra tumregel. Som kära far salig i sin himmel lyckades lära ut till sin befängda avkomma när han väl lugnat ner sig..

:rofl:
Ja du....det finns så mkt utrustning så hur 17 ska man kunna lista ut allt ... :rofl:
Hihi..Jag TROR iallafall att jag har den på rätt ställe :)
Ska väl testa hur hårt damen låter mig spänna den oxå då :angel:

Sätter ni slagremmen under eller över selet?? Finns det eg något rätt eller fel där?? Satte över men jag funderade på om inte det hade blivit bättre att sätta under....eftersom den sitter så pass långt bak så kanske den sitter bättre då....?? :confused:

Zandrah skrev:
Sätter ni slagremmen under eller över selet?? Finns det eg något rätt eller fel där?? Satte över men jag funderade på om inte det hade blivit bättre att sätta under....eftersom den sitter så pass långt bak så kanske den sitter bättre då....?? :confused:

under kör jag med.

oki....ska prova det nästa gång=) det borde va mindre risk att den halkar ner ju, ifall den liksom skulle släppa lite, så åker den ju inte ner utan stoppas upp av svanskappan...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka