"Nytt" sätt att anv slagrem

Sv: "Nytt" sätt att anv slagrem

martha skrev:
hittar ingen bild, men det är en rem i läder eller nylon som man normalt fäster i skalmen på vagnen, över korset på hästen och fäster i skalmen på andra sidan, så att hästen inte kan slå...eller skall inte kunna, en del klara det ändå...

Okej, är inte inne i d här med trav, men jag tror jag förstår ungefär iallafall... :)

martha skrev:
shit också...jag som trodde jag var intelligent :D
men jag har ju championboken...kanske ska kolla där vad dom säger om uppfinningen :D
:idea: Kanske kan vara så att du varit med för länge så boken har fått ett tjockt dammlager :smirk:
Eller du kanske inte ens vet att den finns översatt till Svenska :D :angel:

Om det vore så förbenat elakt så skulle det knappast vara godkänt av STC. :smirk:

Hur hyggligt vore det om dom lite tyngre kuskarna började hänga i svansarna på hästarna?
Hej ryggproblem, Hejdå hästen! ..och förmodligen hejdå kusken.
:angel:

ditt på funna knep har jag sett på frickenshästar. :smirk: Men det finns ett till knep, och det är att binda svansen i skakeln. :angel:

Det har däremot jag oxå sett, när slagrem inte hjälpte.....

Lägger inga värderingar i det :angel:

fast jag tycker det är hemskt att "binda svansar" övht..lika med svansgaffel....svansen är ett balanseringsverktyg för hästen...har fortfarande inte kollat championboken..ska kolla där.

det ska vara nåt som inte är så bröckligt att hålla på med...

Om jag inte minns alldeles fel så använder dom rep i Championboken ej läderrem. Varför vet jag inte..

jag tycker inte heller om att ha hela selkammaren på hästen/arna men e dom cocco så använder jag cocco knep för att inte bli urslagen :D :angel:

Inte jag heller.....

Däremot ett kapitel som heter"slagjord rekommenderas inte"......

men vilket avstånd från hästen sitter anordningen på då? Det borde ju vara ganska noga, man vill ju inte att hästen ska slå och landa på fel sida "gummislangen". *nyfiken*

;) Men Märta då...det där är ju gammalt, så har vi gjort i alla tider. Jag har haft en surmärr som gick med dubbla slaggjordar + bakrem + svansknut en gång i tiden, utan det slog hon sig konsekvent ren. :eek: Och näääää, hon kom aldrig till start men hon blev en jättebra avelsmärr..

:eek: F'låt en frågvis...men är du riktigt frisk eller bara felavlad?

hihi..riktigt så sura hästar har jag aldrig haft...däremot en "kändis"...som slagit sönder allt som gått att slå sönder...inkl armar , kluvit hjälmar . för att inte tala om alla vagnar han gjort mos av :D:D
vinnarcireln...no way....bara att köra in till stallet DIREKT :angel: men 1,5 mille fick han till iallafall....men honom red jag bara...

martha skrev:
hittar det inte i nya champion
Det står ngnstans där det skrivs om unghästträning... i närheten av det där att man ska lära dom att skita medans dom springer :D Tror tom det är en bild på en sulkett med repet på plats!

mmm, misstänker det, men det viktigaste måste ju nästan vara att den sitter tillräckligt långt fram, så de små rackarna inte kan krypa ihop framför och lyckas slå över remmen? Hur anpassar man det då till när man ska köra fort, en del hästar blir ju rätt så annorlunda i kroppsformen när det går undan. Men det kanske inte är så precist exakt supernoga på millimetern var man spänner fast den som jag inbillar mig?

Men jag håller nog med om att det nog skulle kännas lite naket. Har aldrig provat på den här varianten. Intressant. Dom blir inte rädda då när benen tar i bakremmen? Funderar också på om dom inte lyckas få bra mycket mer fart med sig om man bara har en sån rem, har man ingen vanlig slagrem så hinner ju rumpan upp på full höjd innan hästen slår ut? Eller ska man ha både vanlig slagrem och den här varianten?

*nyfiken*

" Författaren rek. inte anv av slaggjord. Istället anv ett bomullsrep, som knyts mellan skalmarna vid en punkt framför stagetoch stänkskyddet. Repet bör knytas på ett sådant sätt att det bara vidrör hästen om den slår. Bomullsrepet ska lindas med ett stallbandage el likn.!"

Mera utförligt sid 122 i Nya Champion :bump:
Har aldrig provat....men skulle vilja...förfataren till denna boken är skarpt emot slagjord å anser att detn gör mer skada än nytta,,,,finns även andra tips, som tex att använda bladcheck eller öka på träningsdosen :angel:

så skulle jag ALDRIG göra. snacka om att ha en häst som tappat förtroende för en. Och att de gjorde mer skada än nytta är jag helt säker på. Jag menar allting sitter ihop. Svansen sitter i hop med ryggen och jag tror inte de e särskillt bra att dra i svansen så hårt man orkar!!!!Det finns vagnar med en böj som hindrar hästen från att slå, den har samma inverkan som en slagrem bakom baken fast den sitter inte åt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka