Nytt recept Nestlé

Precis. Och pipmugg behövs väl främst precis i början. Tvååringar dricker väl oftast ur vanligt glas. Jag är mest kritisk mot nappflaska och välling (inte hos riktigt små barn förstås) med tanke på barnets språkutveckling, tandhälsa osv.

Språkutvecklingen förstår jag inte sambandet med, men tandhälsan är ingen fara så länge som tänderna borstas efter vällingintaget. Jag vet att en del ger välling i sängen för att somna och då kan tandhälsan försämras, men det är ju inte just pga vällingen utan det hade varit lika illa vad än det hade varit.
 
Är inte Sverige ganska unikt i mängden välling som ges?
Vet inte många länder där det är så vanligt som här.
Jag föredrar att BARN äter mat om möjligt. Vi gav välling i mugg när det önskades, men bytte raskt till gröt istället. Mättade mer och eftersom det är mindre vätska blev hen inte lika kissnödig nattetid vilket var en bonus. Sen hatade jag allt vad nappflaskor hette efter att ha tragglat med ersättning innan, att ständigt diska 45774367 nappflaskdelar sög.
 
Är inte Sverige ganska unikt i mängden välling som ges?
Vet inte många länder där det är så vanligt som här.
Jag föredrar att BARN äter mat om möjligt. Vi gav välling i mugg när det önskades, men bytte raskt till gröt istället. Mättade mer och eftersom det är mindre vätska blev hen inte lika kissnödig nattetid vilket var en bonus. Sen hatade jag allt vad nappflaskor hette efter att ha tragglat med ersättning innan, att ständigt diska 45774367 nappflaskdelar sög.

Jag föredrar också att de äter mat. Men är inte det enklaste med ett barn som vägrar äta mer än någon tugga vissa dagar och blir trött och grinig på grund av det.


Önskar att hon skulle gilla gröt. Är bra och mättar länge.
Ska försöka blanda och se ifall jag hittar någon konsistens på gröt som hon äter.
 
Språkutvecklingen förstår jag inte sambandet med, men tandhälsan är ingen fara så länge som tänderna borstas efter vällingintaget. Jag vet att en del ger välling i sängen för att somna och då kan tandhälsan försämras, men det är ju inte just pga vällingen utan det hade varit lika illa vad än det hade varit.

Jag fuskar där också med tandborstningen. Är medveten om att man ska borsta tänderna efter vällingen, men borstar innan för att hon ofta somnar direkt efter hon druckit upp vällingen.

Trots detta har hon fått beröm av tandläkaren för att hon har fina tänder. Och jag är även ärlig och säger att jag borstar före och inte efter välling.

Men så fort hon slutar med vällingen så blir tandborstningen det sista innan läggdags.
 
Här skulle det kunna spillas ganska mycket...Vi har som rutin att vi varvar ned på kvällen med mys i soffan och välling, det är ganska behändigt att låta vällingen stå i soffan och sedan smutta på den.
Samma sak på morgonen, mys i soffan, välling och sedan rakt in i den nya dagen.

Klart att det skulle fungera lika bra med ett glas på soffbordet för 4,5-åringen, men i vårt fall är flaskan ett skydd mot "huliganen" till lillebror som gärna häller ut lösa vätskor ur muggar och glas :D

Vi varvar ner i stallet ;) Det där smuttandet på saker har jag aldrig förstått, vare sig för barn eller vuxna. Jag äter när jag äter och sen är det bra. Småätande och smådrickande känns för min del onödigt, särskilt om jag tänker på risken för tänderna.
 
Önskar att hon skulle gilla gröt. Är bra och mättar länge.
Ska försöka blanda och se ifall jag hittar någon konsistens på gröt som hon äter.
Jag vet inte om du provat det, men jag brukar ha i någon deciliter "råa" havregryn i min gröt innan jag äter den då jag tycker att det ger gröten en trevligare konsistens.
Det blir lite tuggmotstånd utan att det blir klumpar.
 
Man får nog enas om att både barn och föräldrar är olika. Det här med "jag förstår inte ditt eller datt" finns det ett bra svar på.

- Mitt barn gillar ditt eller datt och jag är bara människa, kalla mig bekväm men allt som underlättar i en småbarnsvardag är av godo :D

Jag håller med dig, frågan från början var inte om fyraåringar ska äta välling eller inte, kan man då inte låta föräldern ge välling till sitt barn om det är det som funkar? Är man en sämre förälder för att barnet inte älskar mat vid fyra års ålder?
 
Mina tankar om välling/språk handlar om att vissa barn får väldigt mycket mosat/flytande och därmed inte använder munnens muskulatur/tunga på ett sätt som främjar uttalet.

Napp är en annan sak.
 
Mina tankar om välling/språk handlar om att vissa barn får väldigt mycket mosat/flytande och därmed inte använder munnens muskulatur/tunga på ett sätt som främjar uttalet.

Napp är en annan sak.
Det är först om barnet har någon talstörning som man kan behöva börja fundera på det. För ett "normalt" barn gör det nog vare sig till eller från.

Att ha napp i munnen när barnet pratar kan dock göra att man har svårare att höra vad barnet säger men det brukar räcka med att barnet tar ut nappen så blir det genast bättre.
 
QUOTE="Araminta, post: 17702423, member: 21019"]Hur ofta får kväljningar? Hur ofta har hon ont i magen? Vad säger hon de gånger hon inte vill ha maten? Har hon haft problemen sen bebistiden och det fortfarande är vanligt förekommande så hade jag diskuterat det med läkare.

Kväljningar får hon om det är "fel" konstistens på det hon äter eller ifall hon tar för stor tugga. Hon äter gärna väldigt små tuggor.

Ont i magen har hon lite då och då, absolut inte varje dag eller vecka. Vi har inte kunnat koppla ihop det med någon speciell föda (förutom nu med vällingen).

Hon brukar inte bli förstoppad utan har en "normal" mage på det sättet.[/QUOTE]

Jag tänker nog inte främst på allergi utan på sväljningsförmåga. Kombinationen kväljningar och svår i maten gör att jag funderar lite. Barn kan vara kräsna men det gäller att skilja kräsenhet (inte tycka om) från obehag. Det ska inte vara obehagligt att äta vissa konsistenser.
 
Mina tankar om välling/språk handlar om att vissa barn får väldigt mycket mosat/flytande och därmed inte använder munnens muskulatur/tunga på ett sätt som främjar uttalet.

Napp är en annan sak.

Mja. Det finns forskning på 1-2 åringar med sond där man kan se en försening i språkmotoriken. Det är dock en viss skillnad på att dricka välling två gånger om dagen och inte få någon föda genom munnen alls.
 
Mitt barn äter välling. Ibland både en och två och tre gånger på ett dygn. Oräkneliga är de gånger jag läst i olika trådar här att det är "tomma kalorier" etc. Alternativet är att hon suger på en bit gurka till kvällsmat, vill amma 10 ggr/natt. Typ. Vet att det inte har med trådstarten att göra men blev lite provocerad av en del skuldbeläggande inlägg. Man gör väl så gott man kan tänker jag.
 
Ts, om du misstänker reflux tycker jag du ska kontakta vården. Det kan ju till exempel orsaka irritation i halsen som gör att det gör ont att svälja. Min dotter medicineras just nu för misstänkt reflux. Hon är också svår med maten. Frukost just nu är smoothie som vi serverar i glas med sugrör. Vi gör den på yoghurt, banan, bär och havregryn. Äntligen får vi henne att äta på morgonen. Hon dricker överlag väldigt mycket bättre (större volymer) med sugrör. Det kanske är något ni kan prova? Lagerhaus har sugrör med större diameter som passar bra till smoothie.
 

Liknande trådar

F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
17 602
Senast: _Elly_
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 703
Senast: Cocos
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 943
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 606
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp