Nytt recept Nestlé

Middag brukar bli någon gång mellan 18-19. Vissa dagar äter hon bra, andra dagar tar hon inte mer än en-två tuggor. Kvällarna hon ätit dåligt har vällingen vart räddningen för att få henne mätt innan sovdags.
Funderar på att testa göra en lösare smoothie som går att dricka ur nappflaska, kanske kan funka de dagarna hon äter dåligt :)
Dricker hon nappflaska när hon snart är fyra?
 
@saint__anger som inside information kan jag berätta att Nestlé precis flyttat sin vällingproduktion från Skåne till Portugal, och jag tror också att man inte längre använder skånskt spannmål.

Jaha :O Det är verkligen inte något det har gått ut med i alla fall. Frågan är om spannmålet besprutas mer där och hur hela produktionslinjen ser ut.
Sverige har ju rätt hårda regler för hur mat får hanteras emot vissa andra länder
 
Hittills bara testat risgrynsgröt, mannagryn och vanliga havregryn. Hon har väääldigt lätt att få kväljningar om det är i fel konsistens. Hon har även problem att äta tex. pajdeg. Börjat fundera på om hon kan ha någon typ av reflux?! eller något. Hon kräktes väldigt mycket som bebis också.

Får testa mig fram med lite olika gryn, smaksättningar och konsistens och se ifall vi hittar något som funkar.

Det kan ju vara så att hon har lite svårt att svälja av den ena eller andra anledningen och då har välling en trevlig konsistens och vinkeln när man dricker ur flaska kanske hjälper också.
 
Jag drack välling till frukost tills jag var fem år, ur pipmugg och sen vanlig mugg. Har som snart 30-åring fortfarande svårt att få i mig annat än flytande föda på mornarna (även om det numer är yoghurt jag äter) så mina föräldrar var väl mest nöjda att jag fick i mig något alls!
 
Hittills bara testat risgrynsgröt, mannagryn och vanliga havregryn. Hon har väääldigt lätt att få kväljningar om det är i fel konsistens. Hon har även problem att äta tex. pajdeg. Börjat fundera på om hon kan ha någon typ av reflux?! eller något. Hon kräktes väldigt mycket som bebis också.

Får testa mig fram med lite olika gryn, smaksättningar och konsistens och se ifall vi hittar något som funkar.

Hur ofta får kväljningar? Hur ofta har hon ont i magen? Vad säger hon de gånger hon inte vill ha maten? Har hon haft problemen sen bebistiden och det fortfarande är vanligt förekommande så hade jag diskuterat det med läkare.
 
Jaha? Jag tänker att man ger mat som barnet behöver. Med näring och så.

Jag har bara aldrig träffat någon irl som ger välling. Folk ger väl gröt på sin höjd.

Jag är ditt undantag ;) drack välling till frukost tills jag var typ 10. Drack de i stället för tex oboy eller mjölk, och så en smörgås till. Dock var de "vuxenvälling" (tror de är nalle som har) och står faktiskt ett paket i mitt skåp nu
 
Gör egen! Tar typ 2 min, havregryn, vatten och sen valfri frukt. Jag brukar ta banan och blåbär tex (bra mot lös mage) tillsätt gärna lite torkad aprikos, pumpakärnor så har du den järnverikats utöver havren som i sig är järnrik.
Mixa allt och häll på flaska.
Fördelen med att göra själv tycker jag är att man kan välja vad man stoppar i samt att det blir naturliga vitaminer och mineraler ist för tillsatta.
 
Ja, det blev en tuff kväll hemma när vi insåg att det inte bara var förpackningen som var ändrad. Har lite skämtsamt sagt att detta blir droppen som får mig att bojkotta nestlé...

Det är vår 4,5-åring som det gäller, väldigt petig med mat annars men en flaska välling på morgonen och en på kvällen har som varit räddningen.

Nu försöker vi ändra på rutinerna så att det blir varm mjölk och en macka i stället.

Det är bara att hoppas att han äter bra med frukost på dagis..

Ja, han dricker fortfarande ur flaska också, men det är för att minimera eventuellt spill i
 
Ja, det blev en tuff kväll hemma när vi insåg att det inte bara var förpackningen som var ändrad. Har lite skämtsamt sagt att detta blir droppen som får mig att bojkotta nestlé...

Det är vår 4,5-åring som det gäller, väldigt petig med mat annars men en flaska välling på morgonen och en på kvällen har som varit räddningen.

Nu försöker vi ändra på rutinerna så att det blir varm mjölk och en macka i stället.

Det är bara att hoppas att han äter bra med frukost på dagis..

Ja, han dricker fortfarande ur flaska också, men det är för att minimera eventuellt spill i

Men hur mycket spiller en 4,5-åring? Jag minns inte att unga fröken här hemma har spillt särskilt mycket mer än någon enstaka gång. Känner heller inte igen det från hennes dagiskompisar att pipmugg förekommer vid vanliga hemma-måltider. (Då jag utgår från att man sitter tämligen stilla.)
 
Middag brukar bli någon gång mellan 18-19. Vissa dagar äter hon bra, andra dagar tar hon inte mer än en-två tuggor. Kvällarna hon ätit dåligt har vällingen vart räddningen för att få henne mätt innan sovdags.
Funderar på att testa göra en lösare smoothie som går att dricka ur nappflaska, kanske kan funka de dagarna hon äter dåligt :)

Jag tänker att det vore smartare att satsa på att få tösen att äta ordentligt av den riktiga maten. Är dessutom lite inne på samma teori som @escodobe gällande att flaskan är en snuttefilt.
 
Jaha :O Det är verkligen inte något det har gått ut med i alla fall. Frågan är om spannmålet besprutas mer där och hur hela produktionslinjen ser ut.
Sverige har ju rätt hårda regler för hur mat får hanteras emot vissa andra länder
Jag har en släkting som jobbar för den underleverantör i Sverige som fram till helt nyligen producerade välling åt nestlé, därför vet jag .Tror faktiskt inte du behöver oroa dig för besprutat spannmål; barnmat som säljs i Sverige är väldigt hårt kontrollerat.
 
Men hur mycket spiller en 4,5-åring? Jag minns inte att unga fröken här hemma har spillt särskilt mycket mer än någon enstaka gång. Känner heller inte igen det från hennes dagiskompisar att pipmugg förekommer vid vanliga hemma-måltider. (Då jag utgår från att man sitter tämligen stilla.)
Precis. Och pipmugg behövs väl främst precis i början. Tvååringar dricker väl oftast ur vanligt glas. Jag är mest kritisk mot nappflaska och välling (inte hos riktigt små barn förstås) med tanke på barnets språkutveckling, tandhälsa osv.
 
QUOTE="Araminta, post: 17702423, member: 21019"]Hur ofta får kväljningar? Hur ofta har hon ont i magen? Vad säger hon de gånger hon inte vill ha maten? Har hon haft problemen sen bebistiden och det fortfarande är vanligt förekommande så hade jag diskuterat det med läkare.[/QUOTE]

Kväljningar får hon om det är "fel" konstistens på det hon äter eller ifall hon tar för stor tugga. Hon äter gärna väldigt små tuggor.

Ont i magen har hon lite då och då, absolut inte varje dag eller vecka. Vi har inte kunnat koppla ihop det med någon speciell föda (förutom nu med vällingen).

Hon brukar inte bli förstoppad utan har en "normal" mage på det sättet.
 
Precis. Och pipmugg behövs väl främst precis i början. Tvååringar dricker väl oftast ur vanligt glas. Jag är mest kritisk mot nappflaska och välling (inte hos riktigt små barn förstås) med tanke på barnets språkutveckling, tandhälsa osv.

Barnen dricker alltid annars ur glas och har gjort sen ca 1 1/2års ålder. Endast välling de får i flaska.

Tror du blandar ihop vällingflaska och napp i ditt inlägg.
 
Ja, det blev en tuff kväll hemma när vi insåg att det inte bara var förpackningen som var ändrad. Har lite skämtsamt sagt att detta blir droppen som får mig att bojkotta nestlé...

Det är vår 4,5-åring som det gäller, väldigt petig med mat annars men en flaska välling på morgonen och en på kvällen har som varit räddningen.

Nu försöker vi ändra på rutinerna så att det blir varm mjölk och en macka i stället.

Det är bara att hoppas att han äter bra med frukost på dagis..

Ja, han dricker fortfarande ur flaska också, men det är för att minimera eventuellt spill i

Tyckte han inte om smaken på den nya vällingen eller fick han ont i magen?
 
Men hur mycket spiller en 4,5-åring? Jag minns inte att unga fröken här hemma har spillt särskilt mycket mer än någon enstaka gång. Känner heller inte igen det från hennes dagiskompisar att pipmugg förekommer vid vanliga hemma-måltider. (Då jag utgår från att man sitter tämligen stilla.)

Här skulle det kunna spillas ganska mycket...Vi har som rutin att vi varvar ned på kvällen med mys i soffan och välling, det är ganska behändigt att låta vällingen stå i soffan och sedan smutta på den.
Samma sak på morgonen, mys i soffan, välling och sedan rakt in i den nya dagen.

Klart att det skulle fungera lika bra med ett glas på soffbordet för 4,5-åringen, men i vårt fall är flaskan ett skydd mot "huliganen" till lillebror som gärna häller ut lösa vätskor ur muggar och glas :D
 

Liknande trådar

F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
17 602
Senast: _Elly_
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 703
Senast: Cocos
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 943
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 606
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp