Nytt recept Nestlé

saint__anger

Trådstartare
Ogillar verkligen den "nya" vällingen från Nestlé :( Den klumpar sig, smakar och luktar illa och dottern har klagat över ont i magen varje dag sen hon börjat med den "nya".

Har ni upplevt någon skillnad på era barn?
Vilken sorts välling är det ni ger? Jag har en kräsen dotter som inte äter något annat än den med Äpple/Banan.

Börjat kolla runt efter andra märken, men ingen annan som har den smaksättningen.

Visserligen fyller hon 4år i Januari, men hon har aldrig vart någon frukostmänniska. Vi testade en period för ungefär 8 månader sen att inte ge välling på morgonen utan ge frukost istället. Hon åt dåligt och vart trött och grinig på dagis.
Även de gånger hon åt frukosten på dagis så petade hon mest i den så vi började ge vällingen igen.

Nu är jag rådvill hur man ska göra egentligen. Och vad ska man ge på morgonen de dagar hon äter frukost hemma? Gröt klarar hon inte konsistensen på, mackor petar hon bara i sig ca 1/4 av, yoghurt fungerar ibland.

Och vad ger ni på kvällen istället för välling?

Dottern är dålig i maten i huvudtaget och har alltid vart. Vällingen har vart räddningen för att hon ska få i sig näring de dagar hon äter dåligt.
 
Kan inte tösen äta vanlig mat på morgonen? Typ gårdagens rester? Annars kanske omelett, pannkakor eller liknande funkar som ett mellanting?

Min 5-åriga dotter äter kvällsmat och sen äter vi inget mer. Vi äter iofs kvällsmat sent, med svenska mått mätt, men ändå. (En vanlig arbets-/dagisdag så är det väckning 6.30-6.45, frukost på dagis ca 8, lunch på dagis oklar tid, mellanmål på dagis runt 15-tiden, kvällsmat efter stallet vilket oftast blir 19.30-20-tiden. Är hon hungrig mellan dagis och stallet så tar hon en frukt eller liknande.)
Den stilen på matschema har vi haft i flera år och det funkar hur bra som helst.
 
Ogillar verkligen den "nya" vällingen från Nestlé :( Den klumpar sig, smakar och luktar illa och dottern har klagat över ont i magen varje dag sen hon börjat med den "nya".

Har ni upplevt någon skillnad på era barn?
Vilken sorts välling är det ni ger? Jag har en kräsen dotter som inte äter något annat än den med Äpple/Banan.

Börjat kolla runt efter andra märken, men ingen annan som har den smaksättningen.

Visserligen fyller hon 4år i Januari, men hon har aldrig vart någon frukostmänniska. Vi testade en period för ungefär 8 månader sen att inte ge välling på morgonen utan ge frukost istället. Hon åt dåligt och vart trött och grinig på dagis.
Även de gånger hon åt frukosten på dagis så petade hon mest i den så vi började ge vällingen igen.

Nu är jag rådvill hur man ska göra egentligen. Och vad ska man ge på morgonen de dagar hon äter frukost hemma? Gröt klarar hon inte konsistensen på, mackor petar hon bara i sig ca 1/4 av, yoghurt fungerar ibland.

Och vad ger ni på kvällen istället för välling?

Dottern är dålig i maten i huvudtaget och har alltid vart. Vällingen har vart räddningen för att hon ska få i sig näring de dagar hon äter dåligt.

Jag hade varit lite barsk och presenterat en annan sorts välling. Semper, Hipp eller något annat. Nu är det det här som gäller liksom. Vill hon verkligen ha välling så vågar hon förhoppningsvis prova?
 
@saint__anger ett tillägg till mitt inlägg:

Jag har absolut förståelse för om hon är svår i maten, jag har själv ett sånt barn och det fungerar inte alls att sätta ner foten, för då äter han inte alls och blir hungrig och ledsen.

Men jag hade nog i alla fall provat mitt tips att vara lite tuff och erbjuda annan välling och förklara att det finns bara den här, den gamla är ju inte god längre.
 
Därför att det är enkelt, gott, lätt att ge och barnen tycker att det är mysigt. Behövs andra anledningar?
Jaha? Jag tänker att man ger mat som barnet behöver. Med näring och så.

Jag har bara aldrig träffat någon irl som ger välling. Folk ger väl gröt på sin höjd.
 
Jaha? Jag tänker att man ger mat som barnet behöver. Med näring och så.

Jag har bara aldrig träffat någon irl som ger välling. Folk ger väl gröt på sin höjd.
Välling är helt ok näringsmässigt att ge. Vitamin-, kalcium- och järnberikat etc. Så välling är absolut "mat som barnet behöver". Sen är det ju bättre också att ge välling än att barnet inte äter något alls.
 
Senast ändrad av en moderator:
Välling är helt ok näringsmässigt att ge. Vitamin-, kalcium- och järnberikat etc. Så välling är absolut "mat som barnet behöver". Sen är det ju bättre också att ge välling än att barnet inte äter något alls.
Alltså jag säger inte att det är helt värdelöst, men jag förstår inte riktigt varför det verkar vara så vanligt i sverige.

Jag tycker det är ganska ovanligt överlag att barn äldre än 1.5 år dricker något alls ur nappflaska här (vilket jag förstått att ofta används då barnet får välling). Jag skulle definitivt reagera om jag såg en tvååring ned nappflaska.
 
Jag tycker det är ganska ovanligt överlag att barn äldre än 1.5 år dricker något alls ur nappflaska här (vilket jag förstått att ofta används då barnet får välling). Jag skulle definitivt reagera om jag såg en tvååring ned nappflaska.

De kanske äter hemma, till frukost? ;)
 
Alltså välling? Jag fattar verkligen inte alls. Är det nån svensk grej? Varför inte bara vanlig mat?

Det är precis snäppet begripligare än kalakukko ;)

Nej men det är väl inte så ovanligt eller konstigt att det finns mattraditioner som bara förekommer i ett enskilt land?
 
Kan inte tösen äta vanlig mat på morgonen? Typ gårdagens rester? Annars kanske omelett, pannkakor eller liknande funkar som ett mellanting?

Min 5-åriga dotter äter kvällsmat och sen äter vi inget mer. Vi äter iofs kvällsmat sent, med svenska mått mätt, men ändå. (En vanlig arbets-/dagisdag så är det väckning 6.30-6.45, frukost på dagis ca 8, lunch på dagis oklar tid, mellanmål på dagis runt 15-tiden, kvällsmat efter stallet vilket oftast blir 19.30-20-tiden. Är hon hungrig mellan dagis och stallet så tar hon en frukt eller liknande.)
Den stilen på matschema har vi haft i flera år och det funkar hur bra som helst.

Middag brukar bli någon gång mellan 18-19. Vissa dagar äter hon bra, andra dagar tar hon inte mer än en-två tuggor. Kvällarna hon ätit dåligt har vällingen vart räddningen för att få henne mätt innan sovdags.
Funderar på att testa göra en lösare smoothie som går att dricka ur nappflaska, kanske kan funka de dagarna hon äter dåligt :)
 
Har du testat att göra gröt på mer vätska? Andra gryn? (Mannagryn, hälften råg i havren osv).

Hittills bara testat risgrynsgröt, mannagryn och vanliga havregryn. Hon har väääldigt lätt att få kväljningar om det är i fel konsistens. Hon har även problem att äta tex. pajdeg. Börjat fundera på om hon kan ha någon typ av reflux?! eller något. Hon kräktes väldigt mycket som bebis också.

Får testa mig fram med lite olika gryn, smaksättningar och konsistens och se ifall vi hittar något som funkar.
 
@saint__anger som inside information kan jag berätta att Nestlé precis flyttat sin vällingproduktion från Skåne till Portugal, och jag tror också att man inte längre använder skånskt spannmål.
 
Alltså välling? Jag fattar verkligen inte alls. Är det nån svensk grej? Varför inte bara vanlig mat?

Välling finns i många länder, men kanske inte används i lika stor utsträckning som i Sverige. För mig har vällingen vart en väldigt bra grej till mina barn. Speciellt äldsta dottern som haft problem med maten från och till sen hon föddes. Med vällingen har hon i alla fall fått i sig järn, vitaminer, kalcium osv.
Jag byter aldrig ut en mål mat mot välling. Utan hon har fått innan hon lägger sig och innan dagis.
 

Liknande trådar

F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
17 602
Senast: _Elly_
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 703
Senast: Cocos
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 943
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 606
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp