Nytt projekt - stolen (bildbomb)

S

soma

Jag har påsklov... (döda mig inte :D) så jag startade ett litet renoveringsprojekt jag har haft på lager någon månad. Fick en helt fantastisk stol från en avlägsen släktings dödsbo. Idag cyklade jag ner på stan och inhandlade tyg, band och sprayfärg och satte igång...

Här kommer beviset - före och efter bilder!

Visst blev den snygg! Är sjukt nöjd ;)

Stolen001.jpg

Stolen002.jpg

Stolen003.jpg

Stolen005.jpg

Stolen007.jpg

Sv: Nytt projekt - stolen (bildbomb)

Vilket lyft! Jättesnyggt faktist. Oerhört bra gjort var det också, hela hantverket menar jag. Super duktigt

Otroligt snyggt!
Jag har massor av möbler att fräscha upp sådär som står hemma hos min farsa... Nu blev jag ju inte mindre sugen på att sätta igång :p (jag ska börja i början på nästa vecka, som tidigast..)

Blev ju hur snyggt som helst!!
Men hur gjorde du med tyget, vart kom skarvarna och hur fäste du det?

Wow, vad duktig du är!
Det blev ju jättesnyggt :bow:

Tack alla! :o

Såhär gjorde jag...

Stolens ryggstöd kunde skruvas av ("bakpinnarna" som håller upp ryggstödet alltså). Det innebar att dessa två pinnar och stolens underrede var det bara att spraya på med sprayfärg... eller "bara" - det var faktiskt svårare att spraymåla än jag trodde. Några droppar blev det, men de är som tur är på undersidan :D

Ryggstödets framsida häftade jag fast (runt kanten till baksidan en bit in). Sen klippte jag ut en bit till baksidan och häftade den ovanpå (med invikta kanter såklart. Sen sydde jag på ett svart band för att gömma häftklammerna. Efter det var det dags för sitsen som även den häftklamrades fast.

Det meckigaste var att fästa "bakpinnarna" på ryggstödet igen. Hade ju inte varit så smart att jag markerade var hålen var på tyget :devil: Det gick även någon "maska" när jag skruvade in i tyget, men det syns inte.

Allt som allt gick stolen på ca 600 kr med tyg, band och sprayfärg och det tog ca 3 h med torktid osv... Det bästa var att det var roligt! :bump:

Åh, vad snygg den blev! Jag skulle också vilja ha en sådan!

Nej men... neeej.:( Det var ju en jättesnygg femtiotalsstol, nu ser den ut som vilken stol som helst (eller nån konstig blandning av kontorsstol och åttiotal). Jag hade absolut inte målat den, utan tagit ett nytt tyg i femtiotalsstil istället. Så hade du kunnat bevara stilen.

Och jag tänkte samma som du, men när jag tittar närmare på stolen så tycker jag att det (kanske) ser ut som om stolen är målad brun och att det inte är trärena ben.

@ TS: Jag tycker att stolen hade varit snyggare i lite mildare färg, men du har gjort ett jättefint jobb.

Skulle själv vilja ha något liknande, fast bruna ben och ett tyg liknande det här:
svampskogen.jpg

Härligt med lite kritik också! ;)

Nä, det är klart alla gillar väl inte stilen jag har valt. Jag funderade ett tag på att ha kvar träbenen, men tycker att den här färgen passar bäst på den plats stolen ska stå (i en hall vid ett vitt trappräcke som ännu inte är byggt :D).

Trots att det är en 50-tals stol är det inte det stuket vi har hemma och jag ville inte att den skulle osa för mycket 50-tal. Men kontorskänsla kontra 80-tal är nog inte helt fel i ett hus som är byggt -35 och påbyggt -80! :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka