Nytt på språngrulla.se

Sv: Nytt på språngrulla.se

Grattis på födelsedagen ;)

Jag har inga problem med sprangrulla förutom med Scandic . Teliua hade/har ju problem med nätet ? Kan det vara det som spökar?

*KL*

Kollade på Gribaldi ,vilken dålig dräktighet.... Stackars stoägare och fått kasta pengarna i sjön i år .

Det borde banimej vara någon garanti på att den sperma man köper ska hålla en viss kvalite .

Är den dålig så ska eller borde igentligenman alltid som stoägare betala vid dräktighet av det frysta .

Det är helsjukt att stoägaren ska stå för hela kalaset ..

Mia

kl

Det här var ju jättekul :). Jag har inte tid att sitta och läsa allt, men kollade en hel del hingstar igår.

Vill bara tipsa om att även SH har lagt ut språngrullorna för deras hingstar (= specialraserna + ponny och kbl) på www.svehast.se.

Scandics språngrulla är inte utlagd, det är likadant med några av de icke godkända hingstarna som löst licens. Jag var väldigt nyfiken på vilka ston de hade fått;)

Aha!

När man söker på honom får man exakt samma meddelande som på flera av de icke godkända som löst licens, därför antog jag att det inte var offentligt. Den som betalat licensen för den icke godkända hingsten borde ju ha använt honom själv åtminstone.

Kollade på Gribaldi ,vilken dålig dräktighet.... Stackars stoägare och fått kasta pengarna i sjön i år .

Det borde banimej vara någon garanti på att den sperma man köper ska hålla en viss kvalite .

Är den dålig så ska eller borde igentligenman alltid som stoägare betala vid dräktighet av det frysta .

Det är helsjukt att stoägaren ska stå för hela kalaset ..

Mia

Fast nu kan man ju iaf se om stona fått (registrerade) föl efter betäckningarna tidigare år.
Av Gribaldis 7 ston som inte tagit sig så har 5st saker på blup som talar för att det inte är bara hingstens fel. Jag vet att man inte kan se hur det är genom att kolla på blup, ett ej registrerat föl kan lika gärna vara en kastning eller förolyckat föl som att stoet inte tagit sig.

2 bytt hingst förra året + har ej registrerat föl efter betäckning innan
1 3-åring
2 utan registrerat föl tidigare + i år

Av dom två dräktiga så har båda stoägana egna seminstationer!

Nu har jag ingen aning om vad Gribaldi kostat och hur det egentligen står till med hans fertilitet.

Fast det är ju allmänt känt (åtminstone i DK ) att hans sperma är så där.....
Jag vet att jag har sagt det i någon tråd.

Okej, jag har som sagt ingen aning!

Men är det välkänt så borde man ju veta det när man väljer honom!

Det kan jag hålla med om att jag var inte inne och kollade stostatistiken mer än på 2 :o ston .
Jag vet att det kan bli lite tokigt i blup, mitt sto står ju som tom nu 2 år i rad fast hon fick en fölunge som gick bort i somras .

Men man kan ju undra varför just Gribaldi skulle få krångelston ? Vilket inte heller känns logiskt ?

Nu blir det ju iof stor skillnad när det är så några ston som har betäckts , så det kan ju slå väldigt fel på procentiellt ,. Typ :-)

Mia

Ja, det är nog rätt känt att Gribaldi inte har så bra sperma kvalitet. På andra sidan Atlanten där man i stort sätt är utvisad till fryst sperma när det gäller europeiska hingstar så är det även känt att den frysta inte är något att hänga i julgranen.

Men det var ju kul att två blev dräktiga!

En fråga ang språngrullan, om man har haft ett sto som har blivit betäck, men som man har blivit tvungen att ta bort pga ben brott, skall inte det rapporteras då? Stoet i fråga är betäckt på N, har varit inne och kollat men inget finns rapporterat varesig på språngrullan eller på BLUPEN??

Det här hade jag missat. Tur att du är vaken Kicki. Vad kul det är att se hur andra tänker med sina ston. En till med väldigt dålig dräktighet. förutom Gribaldi är Krack C. !3 betäckta och fyra dräktiga

**KL**
Wladimir fick tyvärr inte så många ston i år, men lite kul är det ändå att se att det är ett sto som är hyfsat mycket släkt med mitt. En av få stoavkommor e.Navarino. Om någon missat så är Navarinos mor även mormor till mitt sto.
/U

kl

Roligt att tre av fyra betäckta ston är dräktiga med Totilas. En av de dräktiga är på fryst.

Men Totilas gick väll bara på fryst sperma ? Tror de är fel på sprangrulle ?

Mia

Ja, så står det där i alla fall.

Om det enbart var fryst så verkar kvaliteten vara OK. Såklart för få ston att köra någon statistik på, men tre av fyra är ändå en hint om att han fungerar. Skönt för de som satsat och betäckt med honom att det blir dräktigt. Såklart är det alltid så oavsett hingstval, men för just hans del var det en ganska ansenlig summa man skulle betala.

Som det skrevs i Ridsport eller om det var ASVH som rapporterade så har inte rapporteringen skötts från seminstationer/hingsthållare som de hoppats på. Meningen var ju att varje seminering skulle rapporterats med resultat och kommentarer men det är det ju långt ifrån alla som gjort. Ende lyckas som sagt var inte ens få rätt semineringssätt.

Jag kan se det på bara mina. En del stationer var jättebra och skrev om stoet testats vid baktprov och resultat vid detta, om det behandlats osv. Och vissa andra rapporterade inget alls utan jag fick hjälp av asvh att rapportera att stona var dräktigt...

halvt kl, du vet kanske eftersom du är hingsthållare(?)

Vad menas med DR-/DR+/DR++

Är DR- ej dräktig och DR+ dräktig? men ++? Superdräktig? :angel:

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 617
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 542
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv