Nytt marsvin till de gamla tanterna?

Sv: Nytt marsvin till de gamla tanterna?

Nej, den buren duger inte på långa vägar! Jag har två 100x50, men de går lösa i köket också. Sammanlagt har de 15 kvadrat yta. Det är INTE ok att ha tre grisar på den ytan, så jag tycker att du ska lägga ner planerna på en utökning.

Ja du skulle nog kunna sätta ihop dem...det är oftast killar som brukar slåss OM dom får vittring av en hona..men inte annars. Och efetrsom det är honor du har så skulle det nog gå bra att släppa ihop dem-One big family heter det;)

Men du kan iaf hålla ett vakande öga till en början för visst kommer dom äldre damerna visa ve som var där först och vem som bestämmer,så den lilla kommer nog snabbt fatta galoppen och det Borde gå bra.

Jag har två hanar ( ca 1 år och 6 månader) och funderar på att köpa en till. Tror ni att det går att köpa en liten till? Är det svårare med hanar? De två jag har nu fungerar rätt bra ihop men den ena är mycket mer social än den andra så han har det lite tråkigt. Jag tror att han skulle bli glad om han fick nån som vill leka. Jag har 3 hus i buren så de kan komma ifrån varandra.

Som jag skrev tidigare så är det oftast hannar som slåss på liv och död om de får vittring av en hona..isynnerlighet äldre marsvinskillar...
så om du nu ska skaffa en till så får du antigen kastrera dom du har eller skaffa ett nytt marsvin som Inte varit i närheten av honor...

Nej, den buren duger inte på långa vägar! Jag har två 100x50, men de går lösa i köket också. Sammanlagt har de 15 kvadrat yta. Det är INTE ok att ha tre grisar på den ytan, så jag tycker att du ska lägga ner planerna på en utökning.

Men man kan göra som min uppfödare gjort-köpt sånna dära små "lekhagar" till marsvin och sätta ihop det till en stor bur. alltså att ha den vanliga buren öppen,göra en liten ramp som dom kan gå upp/ner för och sedan sätta ihop lekhage-grindarna till en större yta utanför buren och sedan ha en "teddymatta/filt" som dom mjukt kan gå på och lite leksaker.
Det är ju helt Perfekt att ha så om man har fler marsvin!:idea:

Som jag skrev tidigare så är det oftast hannar som slåss på liv och död om de får vittring av en hona..isynnerlighet äldre marsvinskillar...
så om du nu ska skaffa en till så får du antigen kastrera dom du har eller skaffa ett nytt marsvin som Inte varit i närheten av honor...

Det är bevisat att marsvins beteende inte förändras om de kastreras! Så det är helt onödigt att kastrera när det bara är hanar som ska vara tillsammans...

Ja, det är ju en annan sak. Då blir det ju som jag har det. Marsvinen måste ju dock fortfarande ha tillgång till egna gömställen, vilket kan bli svårt på den ytan.

Tack för svaret!

Då ska jag se till att inte vara allför blödig om det blir en liten dam till här hemma.
Vid vilken ålder kommer de in i "mupp" åldern då?

Rättelse!

Buren är 100 cm lång och 51 bred

Och de kommer springa i en hage som är 1*2 meter 3-4½ timmar om dagen.

hur har det gått? bilder? låter väldigt litet med 40x100 cm ens bara för två marsvin..

du kanske skulle köpa en riktigt stor bur?

Buren är 100*50 och de kommer få springa ute i en hage på 1*2 meter om dagarna.

Det där är en myt.
Det är marsvin vi pratar om inte dvärghamstrar, möss eller liknande.
Värre än marsvinshannar är marsvinhonor som när dom väl slåss är mycket elakare än hannar som slåss.
Sedan slåss hannar oavsätt om dom får vittring av honor eller inte.
Det finns gott om uppfödare som har sina marsvin i samma rum där hannar går med hannar även dom som gått i avel tidigare utan större problem. Största problemet brukar faktiskt vara honor som är hyperdominanta och skall sätta andra honor på plats i tid och otid. Dom bits dessutom och är långt mycket "elakare" än vad hannar någonsin är.
Vuxna marsvin brukar jag sätta ihop på golvet om jag inte är säker på hur dom reagerar. Däremot så sätter jag ihop hannar som gått i avel med varandra och i burar som står galler mot galler med honor i vilket funkar finfint. Långhår har dock ett mycket trevligt temperament överlag och slåss inte speciellt ofta. Värst är det med marsvin som bott ensamma och särats från andra marsvin i redan tidig ålder och bäst är det med marsvin som fått bo i liten grupp när dom växer upp till vuxen ålder och får lära sig hur ett marsvin skall uppföra sig.

Insåg att du svarade innan R8 korrigerade sitt burmått så jag ändrade inlägget.

Om man nu skall unvika dra med sig ohyra så räcker det inte att sätta i karantän i 1 vecka utan dermocanbad samt ivomeckur är nödvändigt om man skall undvika ohyra och då räcker inte 1 vecka bara. Jobbigast och dyrast är det faktiskt med sellnic som kan ligga latent i över 1 år innan det bryter ut tillräckligt för att man skall kunna se att marsvinet är drabbat. Då kan den ha hunnit smitta ner resten också. Alltså ivomeckur om man skall undvika detta.
Har man många marsvin behöver man absolut sätta marsvinet i karantän och vara noga att tvätta händer emellan och helst byta kläder också. Detta för att jobbet att behandla alla marsvin blir ett jättejobb. Däremot så kan man gott och väl plocka in ett marsvin och sätta som sällskap så länge. I det läget hade jag behandlat mot sellnic (eller stronghold som egentligen är ännu bättre men kan bli problem med veterinär då det inte marsvin i Svergie generellt behandlas med det. I USA gör man det ofta och det är bättre än ivomec) och möjligen frontline istället för dermocankur.
Så antingen gör man det ordenligt eftersom 1 vecka eller två inte är tillräckligt för att se om marsvinet är drabbat av ohyra speciellt sellnic som är dödligt farligt eller så sätter man in marsvinet med en gång och tar det extra jobbet om ohyra skulle dyka upp senare.

Du sade att man kan ha 3 marsvin i en bur som är 100*50...

men det är väl det minsta lagliga måttet?

Jag ställer mig själv frågan om mig älsklingar kommer må bra av att bo 3 stycken i buren. Jag tycker den ser liten ut nu :/

Men å andra sidan ska de ju vara ute ganska mycket... :S

Senast ändrad:

En fråga till:

Kan marsvin mobba varandra för utseendet?
Visade sig att honan jag blivit kär i var såld. Men det kommer hem en massa långhåriga tussar på onsdag så jag ska dit och titta på dem på fredag.

Om jag nu bestämmer mig för att köpa ett långhårigt marsvin, kommer då mina två släthåriga mobba den nya mer än normalt?

Vad som är lagom storlek har många olika tycken om så därför säger jag det mått som L80 säger vad som är minimått för tre marsvin och det är 0,45 kvm (0,15 per marsvin). Sedan är det upp till var och en att välja vad man själv anser vara lagom.
Marsvin är äkta soffpotatisar med relativt litet behov att röra sig överlag. Dom klarar av att ha fullt ös i en bur som är 1 meter lång om dom nu har spring i benen. Släpper du dessutom ut dom varje dag så är det enda som man behöver bekymra sig om huruvida dom är emot varandra. Trivs dom ihop är den ytan inte för liten annat än när det gäller att röra på sig och det får dom ju utlopp för om dom nu kommer ut varje dag.
Jag föredrar dock hängmattor framför hus eftersom dom inte tar plats på samma sätt. Marsvinen tycker om att ligga både i och under hängmattor och vill dom springa så kan dom göra det lättare eftersom en hängmatta inte har vägg som tar plats.
Alltså hellre tre marsvin i en 1*0.5 bur med hängmattor än i en 1,2*0,6 bur med flera hus. Sedan är ju det så klart så att ju större desto bättre men minimimått är inte dåligt bara för det. Man måste särskilja på vad som är skadligt/inte bra mot bra.
Skall man gå efter bäst så är det allra bästa att ha ett gäng i en mycket stor golvbur med minst 3 honor och en hanne för det är vad som är bäst för marsvin.

Marsvin mobbar inte pga utseende men temperament är ofta olika beroende på ras (om dom är rasrena i många led) eftersom olika saker blivit olika prioriterade i olika raser. Så skär det sig så är det för att dom temperamentsmässigt inte passar ihop helt enkelt.

Okej, jo jag har "hängmattor" i buren istället för hus.
Och skulle det bli för litet utrymme kan de få flytta in i "hagen" istället.

Vilka raser är det av de långhåriga på ett ungefär?

Har ju själv en nonself och en amerikansk crested är någon av dem aggresiva?
Jag har iaf inte märkt någon aggresivitet hos dem.

Nonselfar brukar vara stissiga men snälla. Crestar har jag ingen aning om eftersom jag aldrig haft ngn riktig en.. Men långhår brukar vara ganska mesiga och snälla av sig..

I det läget hade jag behandlat mot sellnic (eller stronghold som egentligen är ännu bättre men kan bli problem med veterinär då det inte marsvin i Svergie generellt behandlas med det. I USA gör man det ofta och det är bättre än ivomec) och möjligen frontline istället för dermocankur.
Så antingen gör man det ordenligt eftersom 1 vecka eller två inte är tillräckligt för att se om marsvinet är drabbat av ohyra speciellt sellnic som är dödligt farligt eller så sätter man in marsvinet med en gång och tar det extra jobbet om ohyra skulle dyka upp senare.

Lånar lite här.....Vilken styrka ska man använda på Frontline, tex.?? Finns ju olika för hundar beroende på vikt.
Anledningen till att jag frågar är att mitt nyförvärv har static lice.

Okej, då kanske jag borde satsa på ett långhår eller en nonself till alltså!?
Ang. crested så är min dam lite vrång i början men är ändå snäll och rättvis.

Hur är det med teddy då?

Min enda erfarenhet jag har av teddy personligen är den jag precis skaffat. Men hon verkar vara ganska tuff av sig, men snäll!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka