Nytt marsvin till de gamla tanterna?

R8n

Trådstartare
Var förbi en zooaffär igår och hittade en jättesöt marsvinflicka i en av burarna. Var desutom min favoritfärg och blev lite sugen på att köpa henne. Men det är ju det att jag har två äldre tanter hemma som är 4 respektive 5 år gamla. Är det korkat att sätta in en ung marsvinshona på cirka 7-8 veckor till dem?

Hur stor är chansen att de kommer överrens och inte bråkar?

/R8n som vill ha en marsvinsdam till :love:

Sv: Nytt marsvin till de gamla tanterna?

jag är ingen marsvinsmänniska.. men sätt inte tillsammans som!!
köp en till bur isåfall!:smirk:

Så det går inte att ha dem ihop någonsin?

Eller menar du bara tills de blivit vana med varandra?

eehm jag vet inte . men jag anar..:angel: för säkerhetssskull menar jag :D

Men det gick jättebra att sätta ihop de två jag har nu tillsammans.
Jag tror jag inväntar ett annat svar från någon mer kunnig... :D

Låt mig fundera... Nej!:devil: inte eftersom du inte är marsvinsmänniska ;) :D

Marsvin slåss ju sällan på liv och död, så jag tror nog gott att du kan sätta ihop dem på neutral mark. Låt lillan vara i en bur vid sidan av de andra några dagar och låt dem sen träffas på golvet. Lite gnabb blir det säkert, men marsvin brukar vara glada för nytt sällskap.

Okej, det är alltså som jag trodde. Att marsvin liknar råttor i sättet att umgås:)
Eftersom jag inte har någon extra bur till det nya så tänker jag dela av den stora buren. Naturligtvis städar jag ur buren innan den nya kommer så att dens "halva" inte luktar från de andra två. På så vis kan de ju nosa på varandra och se varandra men inte skada varandra.

Skulle göra som du redan fått förslag om, låta dem träffas på neutral mark först och kanske bo i olika burar ett par dagar.

Tänkte göra som du, i och med att ena damen var skruttig, så inte den andra skulle bli ensam om hon dog. Nu blev det tyvärr så ändå, så det blev till att nästan impulshandla en liten ny marsvinsfröken. Första natten fick hon och äldre damen (4 år) bo i olika burar, sen dess har de bott ihop och det går bra även om den äldre vill bestämma.
Ska även köpa en till ny liten senare i höst (i och med att det är sån ålderskillnad på de som jag har nu) och tänker göra så då med.

Okej, då får det bli en lite mindre bur samtidigt som jag köper den lilla fröken. Om hon nu finns kvar:crazy:

Sådana småttingar sätter jag in i buren direkt. Dom är inte stora nog att "mopsa" sig ännu.
Inget tvättande, inget mötas på neutral mark osv.
Det gör jag bara när jag sätter ihop äldre marsvin.

Men kommer inte ledarhonan jaga den lilla krabaten runt och vara elak då?

Förresten...

Räcker en bur med måtten 100*40*40 till 3 vuxna honor?

Det är möjligt att hon blir jagad i början om hon "sticker upp" men det blir inte bättre av att introducera försiktigt för det kommer att ske oavsätt i så fall.
Marsvin låter värre än vad det är och ju snabbare rangordningen kan färdigställas desto snabbare blir det lungt igen.
Normalt sätt brukar det inte bli problem alls med så unga marsvin då dom helt enkelt inte fått några "tonårsfasoner" ännu.
Marsvin mår oftast bäst av att vi slutar vara för blöthjärtade och väntar ut så länge som det inte pågår i flera timmar och så länge som dom inte biter håll en massa. Oftast låter det värre änvad det är precis som med vanliga grisar :D
Det är ofta jag har tagit upp marsvin och trott att den måste ha massor av sår med tanke på allt liv och skrik men till min stora förvåning inte hittat några som helst skador alls.
Så länge som marsvinen inte jagar den lilla i timmar eller biter hål på henne (öron kan dock få skador ibland vilket man får räkna med) så mår dom bäst av att sonikt bara släppa ihop dom och låta dom göra upp.
Marsvin låter sig inte luras av dofter utan rangordning handlar om beteenden. Ett marsvin som är en 7-8 veckor gammal har inte kommit speciellt långt upp i rangordning av naturliga skäl.

Angående buren så nej.
Den är för liten.
Hade det varit en marsvinsbur skulle den ha varit 100*50 vilket är ok att ha tre marsvin i. Buren måste vara 45 cm bred till 1 meter lång omman skall kunna (lagligt) ha 3 marsvin där
Skall du ha den buren så bör du avstå från att köpa en till tills du kan skaffa en lämpad bur.

Jag har två hanar ( ca 1 år och 6 månader) och funderar på att köpa en till. Tror ni att det går att köpa en liten till? Är det svårare med hanar? De två jag har nu fungerar rätt bra ihop men den ena är mycket mer social än den andra så han har det lite tråkigt. Jag tror att han skulle bli glad om han fick nån som vill leka. Jag har 3 hus i buren så de kan komma ifrån varandra.

Förresten...

Räcker en bur med måtten 100*40*40 till 3 vuxna honor?
hur har det gått? bilder? låter väldigt litet med 40x100 cm ens bara för två marsvin..

du kanske skulle köpa en riktigt stor bur?

Det brukar gå bra att sätta ihop 3 honor om den nya är liten. Den första veckan så skulle jag haft den nya i en annan bur utan att den får träffa dom andra för att den kan ha ohyra! Efter du sett att den är frisk så introducera dom för varandra på en neutral plats, om det går bra så städa buren helt och sätt in dom tillsammans!

Du borde ha en 120x60 cm bur till 3 honor och det tycker jag är det minsta dom kan ha.

Jag har två hanar ( ca 1 år och 6 månader) och funderar på att köpa en till. Tror ni att det går att köpa en liten till? Är det svårare med hanar? De två jag har nu fungerar rätt bra ihop men den ena är mycket mer social än den andra så han har det lite tråkigt. Jag tror att han skulle bli glad om han fick nån som vill leka. Jag har 3 hus i buren så de kan komma ifrån varandra.

Det är väldigt svårt att para ihop 3 pojkar, hanar är mer dominanta än honor. Om jag var du skulle jag inte testat det om du inte har en väldigt stor bur(140-150cmx70).

Det är väldigt svårt att para ihop 3 pojkar, hanar är mer dominanta än honor. Om jag var du skulle jag inte testat det om du inte har en väldigt stor bur(140-150cmx70).

Tyver så har jag inte det. Tack för rådet. Jag kommer inte att köpa en till liten gris, i alla fall inte för att sätta ihop med dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka