nytt försök med hingst....

zazza girl

Trådstartare
ha lagt ut en tråd innan om vad som skulle passa mitt sto ....

söker en hingst som lämna bra hopp och dressyr hästar .. så vill ha en avkomma som kan lämpa sig för bägge ....

mitt sto är 170 hög och rätt så grov ....
hon är efter : krocket och UE: trombon ....

lägger in några bilder på hene när hon stå uppställd ....

23296871.jpg

23296931.jpg

så kom med förslag på hingst till henne är ni snälla ......!!!!!!!

Sv: nytt försök med hingst....

Varför denna panik?

Betäckningssäsongen har just tagit slut du har mer än ett halvår på dig att bestämma hingst. Skaffa en hingstkatalog och gå igenom den för att se vilka du gillar, sen har du tid på dig att kolla upp dem och deras avkommor.

ja det vet jag , men eftersom jag inte kan något om halvblodsavel , så hade jag gärna sätt fram i mot lite tips och råd ...

typ vad som skulle passa henne ...

Jag hade tittat på en hingst med bra framparti då din ser lite låg ut fram, din häst har också en lite låg halsansättning. Jag hade också kollat på hingstar som är av bra typ, eller som visat sig nedärva bra typ.

Jag kommer inte på någon hingst just nu, men köp en hingskatalog och läs vad hingstarna fått för omdömen, det lär du dig massor på!

Jag skulle börja med att ta papper och penna (eller datorn) och skriva ner samtliga hennes nackdelar och fördelar.
Ta med så mycket som möjligt, exteriör, gångarter, hoppteknik, psyke, hovkvalité etc.
Ta gärna någon kompis till hjälp som kan ditt sto och som ser henne lite mer objektivt om du tycker det är svårt med nackdelarna.
Då får du till slut en ganska klar bild av vad ditt sto har, då är det lättare att se vad du saknar och därmed vill ha i en avkomma.
Mitt ena sto är rätt het och har kort rygg, av henne skulle jag önska en avkomma som inte är hetare i psyket och är lite mer långlinjerad. Då är det lättare att sortera bland hingstarna.

En multi talang vill du ha, Majim G lämnar ganska mycket multi talanger och har själv ett mycket trevlig psyke som han verkar nedärva.
Till ditt sto skulle jag vilja ha en lite lättare typförbättrare typ Sandakan men då får man se upp med nerverna. Annars är han också ganska multi och lämnar mycket vackra moderna föl trots gamla ökenskepp till morsor.

Man vill gärna veta lite mer om henne tex ålder, meriter, temperament, hållbarhet mm.

Det man kan se av bilderna tycker jag är att hon behöver ett hingst som förbättrar typen. Hon är själv av en ganska gameldags typ, lågställd, lite överbyggd med en lågt ansatt hals....

Jag tycker också att hon ser ut att vara sabelbent och aningens rakhasig. Så även en hingst med ett gott benställ.

Så leta hingst med bra typ och bra ben.

Om man får veta lite mer om henne är det lättare att komma med konkreta tips.

stoet är 11 år och ha inte haft föl innan vad jag vet ...
hon är tävlad i LA/LB men hitta inga resultat om de , så tror det är på klubb nivå....
hon är väldigt lugn men kan bli het vid ridningen i skogen ... väldigt lätt att arbeta med ,fast kan bli lite för framtung .... kan även bli sur och lat , men det kan ju alla hästar bli i bland ...

just nu så är hon under igångstättning ,eftersom hon ha stått i ett år ... hon ha även underhals , efter fel ridning men det arbeta vi med ...

vad vill ni mera veta om henne ..???

Jag skulle först och främst välja bort alla hingstar som har Utrillo i sig. Det har hon redan tillräckligt med själv.

Sedan kommer också frågan om vad som är hennes egna starka sidor, de som gör att du vill ha henne i avel, de som ska föras vidare till fölet. Om allt går som det ska i avelslotteriet.
När man vet det så väljer man en hingst som har samma egenskaper, då ökar chansen för att de verkligen kommer att finnas i fölet.
Nästa bit blir de delar du inte vill ha vidare från henne till fölet. Dessa egenskaper får inte finnas hos hingsten.

Så som QuickStar skriver red ut alla fakta om henne först. Även jag hade funderat på hingstar som räknas som multitalanger. Men vilken går inte att säga utan att veta riktigt vad som ska finnas. Finns multitalanger med dragning åt antingen dressyr eller hoppning, de som är riktiga typ förbättrare, de som ger stor de som ger smått o s v.

Hon liknar vårt sto lite grann, av den gamla halvblodstypen. Vi valde fram för allt en typ-förbättrare, lättare hingst förvisso åt dressyrhållet, Richfield. I det fallet blev det vad vi tänkt oss en smäcker långbent individ med gott temperament (idag 2,5 år).
I år har vi valt Qalle som är rekommenderad för långa ston. Han har bra ben och bra typ, dessutom en sk multitalang. Han har också visat sig lite på tävlingsbanorna vilket visar på temperamentet vilket jag tycker är viktigt.
Så mitt tips är att leta efter en typförbättrare som präglar sina avkommor starkt i första hand snarare än hopp/dressyr hingst.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 187
Senast: Fannybadh
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 373
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10