Sv: Nytt fbl inhandlat
Jag har varit spek på häst som stod där. Det var iofs en 'stalltjej' som ägde den, men C som man hamnade hos när man ringde etc. Hästen hade varit skadad tidigare och de berättade om det.
Allt var frid och fröjd, jag provred osv, och konstaterade att jag ville veterinärbesiktiga. Hon tyckte att 'äh, man besiktigare inte fd galoppörer, de går inte igenom iaf' och var av åsikten 'håller de för galoppen håller de för allt, och den där senskadan påverkar inte längre'. Jag tyckte mest 'men så bra, då påverkar det ju inte vetbes'.
En viss veterinär var 'stallvet' där, som av en slump var det en av de vet JAG gärna valt, så okej, vi bes med den. Jag 'fick' inte boka vetbes tid, utan hon skulle det, och ringa mig. Och sen började det. Vet var bortrest och allt möjligt. Och hontyckte 'men för det priset, det är bara slå till, är rena fyndet'. Jag tyckte 'nej', hon tyckte 'ja men pruta 2 - 3 K och ta den direkt då?'. Jag tyckte 'nix, jag får inte försäkra utan vetbes, och vill inte köpa utan vetbes heller'. Hon tyckte 'man får ändå aldrig försäkra benen på fullblod, och han kommer hålla för ridning oavsett om han går igenom en vetbes eller ej'
Så jag gav upp och vände mig till stalltjejen som ägde den. Stalltjejn sa hon skulle fixa vetbestid och ringa när hon fått tid. Hon har inte ringt än, det var flera år sen.
Den försvann dock från annons, den behölls, den var in på 'min' klinik samma dag jag var där en gång mkt senare, för 'akut blockhälta'. Nu är den inte med på hemsidan, benämns i förfluten tid, men är varken ägarändrad eller reg som avliden.
Hursom, mkt trevlig häst, C var jättetrevlig etc, berättade mkt, frågade mkt, visade mkt, men jag fick VÄLDIGT kalla fötter ang det snudd på extrema motståndet att veterinärbesiktiga. Mest troligt skulle den inte gått igenom och de visste det. Dock TROR jag inte de mörkade någon skada, tvärtom verkade de öppna med de 'skavanker' herrn hade, och berättade han var oppad båda fram, och hade vunnit efter det. Det var också ett mycket välskött stall, mycket fina välskötta hästar de jag såg, och väldigt lugnt och harmoniskt i stallet. Fick superbra intryck överlag, förutom just det där med att de verkligen inte ville jag skulle vetbes, vad de nu hade förlorat på det? Om jag ville 'kasta bort' pengar på en vetbes, vad hade det spelat för roll?
(Och drog en DJUP suck av lättnad när ägaren till det fbl jag sedemera köpte svarade 'Självklart, det är ju en trygghet för mig med att du gör det, har du ngns pec vet du vill, jag använder xx, annars vet jag bara DV, är det okej för dig?' på frågan 'får jag veterinärbesiktiga den?'. Dessutom ringde hon dagen efter, bokade en tid några dagar senare, talade om den så jag kunde vara med, och hästen gick igenom.
Men undrat massor vad som hände med den jag kikade på där...